lördag 26 januari 2013

Veckan som gick.....det blev lite gjort.

För någon vecka sedan var vi på det stora varuhuset IKEA. På tygavdelningen låg ett tyg som föll mig i smaken både prismässigt och färgmässigt. Perfekt till mitt kök. Tyget är dessutom genomvävt. Priset per meter var endast 15 kronor, jag trodde inte mina ögon. För 90 kronor blev det gardiner till båda fönstren, en duk som täcker bordet med klaffen uppe plus fyra handdukar som  jag har hängande på spisluckan. Välbehövligt eftersom man slabbar med händerna i vatten tusen gånger varje dag. 
Alla gamla blommor byttes ut med nya i matchande färg. Ja, jag blev nöjd med resultatet.
En dag roade jag mig med lite skåpinventering. Jag har naturligtvis vetat att det legat en del handdukar där som skulle fållas , men det har jag skjutit på länge. 4 nya bakdukar, 2 fina halvlinnehanddukar ifrån Växbo Linneväveri, 6 gamla ärvda toahanddukar och 6 diskhanddukar.  Nu är det i allafall gjort, jätteskönt.
Roligare var det att klippa och klistra. Varje år går jag igenom min receptpärm, alla de recepten som inte har blivit använda under året rives ut. Sedan klipper jag och klistrar in de nya som samlat sig under året. Jag har ganska många fina kokböcker, men jag använder mest min pärm med de utklippta recepten
En dag fick jag för mig att kolla läget i frysboxen. Tomaterna som kommer ifrån min egen odling bestämde jag mig för att ta hand om. Jag har aldrig förut fryst in tomater, jag fick rådet av en granne som har gjort det i många år, när skördarna är så stora att man inte hinner äta dem färska. Alla tomaterna fick följa med upp i köket.
I omgångar kokte jag tomatsås av dem, jättegod blev såsen. En del av den hamnade i den dagens middag, köttfärsås med pasta. En del av såsen ska bli tomatsoppa en dag i nästa vecka.
Kålpudding är en maträtt jag kan längta till ibland. Jag hade fin blandfärs hemma även ett kålhuvud så jag satte igång. En riktigt god kålpudding blir det endast ifall man bryner kålen först. Där om äro meningarna delade.
Två rejäla middagar att stoppa  i frysen.
Idag tog jag mig samman och skivade apelsiner tunt till en vanlig marmelad. Det är alltid lika gott på den rostade mackan eller den hemmabakta frukostbullen.
Jag tycker om att exprimentera i köket, så även idag. Marmelad nummer två är en blandning av aprikoser, grovrivna morötter och tunt skivade apelsiner. Resultatet blev mycket bra.
Mina sista torkade nypon blev till nyponsoppa idag, jättegott med en skvätt grädde i. Det går inte att jämföra hemmagjord soppa med den som går att köpa i purepak, den är fadd i smaken och känns vattnig.
Hoppas det blir gott om nypon till sensommaren, det ska vi plocka många av då.

Det blev ett sammandrag av veckan som gick. Det kommer ett avsnitt till om någon dag.
Det händer inte så mycket nu, vädret är trist, precis som jag.
Den här tiden på året är den värsta. Det blir inte bättre av att jag känner en stor oro för mina nära och kära.

Nu önskar jag en skön helg till er alla.
 



13 kommentarer:

  1. Så fint det blev i ert hemtrevliga kök! Det var verkligen ett fynd, det där tyget! Tänk, att för 90 kr, fick du ett helt nytt utseende på köket!
    Sen har du varit så flitig i köket, dessutom! Jag är full av beundran, det är nog inte så många, som gör så mycket själva!
    Tråkigt att du har bekymmer för dina nära och kära. Hoppas verkligen att det ordnar upp sig på något sätt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica, ditt svar hamnade längre ner på sidan, sorry.

      Radera
  2. Eftersom jag gör mitt bästa att alltid försöka vända ett elände till något positivt, så måste jag väl säga att din oro för "lillgrabben" tycks ta sig uttryck i att du håller dig sysselsätt på alla upptänkliga vis. Det är bra! Har man något för händerna skingras tankarna för en stund och så blir det ju dessutom ett handfast resultat. I ditt fall MASSOR med resultat. (Inom parentes ska jag tillägga att jag instämmer i att kålen ska brynas i förväg när man lagar kålpudding.)

    IKEA-tyget till köket var både ett fynd och ännu ett bevis för din goda smak. O, så fint det blev med de milda pastellfärgerna kombinerat med blomsterfägring i matchande kulörer! En försmak av våren, som väl inte låter vänta på sig alltför länge nu i dina trakter?

    Skön söndag önskar jag att både du och C får! Bautakramen från "lillsyrran"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nina det är nog så, jag måste ha något att göra när jag är orolig och mår pyton. Men nätterna är ett helvete, då kommer alla tankar och fördärvar sömnen som jag så väl behöver.
      Jag har nog aldrig kunnat köpa ett så billigt och bra tyg förr, ibland har man tur.
      Våren är nog långt borta som det ser ut nu, men det kan vända snabbt som attan. Jag är så nyfiken hur min trädgård ser ut i sommar, jag gjorde ett jätteprojekt, flyttade runt nästan alla perenner. Försökte få dem i snygga färgkombitioner. Det kanske är rena katstrofen, ibland tror man att det ska bli så himla fint, men så ser det ut som kriget.
      Skön söndag önskar jag dig med
      Kramen från "syrran" :)

      Radera
    2. Ack ja, dessa nätter :o( De som hela sitt liv varit förskonade från sömnproblem vet inte hur bra de har det. Själv har jag sällan problem med att somna, det går nästan på ett kick. Men att behålla sömnen, det är inte lätt. Är jag INTE stressad vaknar jag ändå minst en gång/natt, och då jag ÄR det, ja, då är det varannan timme som gäller. Så jag lider med dig. När det här fortgår över en längre tid är det svårt att beskriva hur ända in i märgen trött man blir. Ibland har jag önskat mig en off-knapp, så att hjärnf-nskapet kunde ge tusan i att jobba på högtryck nattetid, men si, någon sådan går det ju inte att få.

      I ungdomen var jag riktigt "vild och galen" när jag sov och var ofta uppe och pysslade i sömnen. Det finns vissa tecken på att jag ägnar mig åt liknande nattliga aktiviteter även idag. Bl.a. skulle det t.ex. förklara hur i hela glödheta mitt lilla kamerastativ häromsistens återfanns i den låda där det låg.

      Bekymra dig inte för trädgården i alla fall! Med din känsla för färg och form är jag helt säker på att er trädgård kommer att vara fantastisk den kommande sommaren. Det kan jag däremot inte säga om min. Snön for hårt fram med mina unga buskar medan jag var borta i Åbo. Bl.a. har min lilla magnolia och konvaljbusken, som äntligen hade börjat ta sig, tagit mycket stryk. Mängder av knäckta grenar var en sorgelig syn.

      Ha nu en bra vecka, Monkan min, och gläd dig åt ditt vårfina kök!

      Radera
  3. Åh, så fint i ditt kök! Hittar man så billigt tyg är det bästa sättet att få unna sig nytt här och där!
    Och vilken matmor du är! Skulle kunna 'låna' litet av din energi!
    Hoppas att allt ordnar sig .... styrkekram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan, ja det gäller att slå till när tillfälle ges.
      Matmor, nja, men jag är väldigt road av att dona i köket.
      Ja, vi hoppas att allt ska gå bra med vår son.
      Stora kramen
      Monkan

      Radera
  4. Tack Monica, det är alltid skoj att förnya i just köket. Det är ju där jag är mest :) så där ska det naturligtvis vara fint.
    Jag gillar att göra lite av varje vad det gäller mat och bak, ensam om det är jag nog inte. Snarare är det många yngre som fixar och donar, de populära tv programmen har nog väckt mångas intressen
    Ja du Monica, jag hoppas också att allt ska reda ut sig för sonen min
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hello Monkan,
    Very nice shots.
    And what a delicious food. You makes me hungry,..haha..!!

    Many greetings,
    Marco

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev i köket - och med riktig vårkänsla! Och så mycket gott du lagat - håller med... kålen ska brynas till kålpuddingen :) Underbara bilder... inspirerande och vackra!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki, vårkänslan känns ännu bara inne, men vi får väl hoppas våren kommer snabbt år.
      Det är roligt ifall mina bilder kan inspirera någon, ha,ha.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  7. Jag sitter här med världens förkylning och har inte gjort många knop veckan som gått.. Nu när jag ser allt du fått gjort blir jag om möjligt ännu mer matt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Hej Maidi.
    Det tog en vecka att få gjort det här, om man slår ut det per dag så är det inte så himla mycket.
    Jag har varit förskonad av förkylning och kräksjuka, peppar peppar, men faran är väl inte över ännu.
    Tack snälla för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera