söndag 20 januari 2013

Längs stranden

Koltrasten har nu varit trogen gäst i flera veckor på vår altan. Först käkade han upp äpplena som var utlagda som juldekoration uppe på bordet, sedan slängde jag ut 6 nya äpplen, dem är det inte mycket kvar av.
 
När jag rullade upp gardinen i morse möttes jag av denna syn. Många skator och två kråkor tjattrade däruppe i trädtopparna.
Efter frukosten tog jag kameran och traskade ut i det fina vintervädret. Som vanligt styrde jag kosan mot havet.
Det lilla blå huset på bild är det gamla soldattorpet där Limhamns museum huserar. Jag har precis gått med i Limhamns museiförening ,det ska bli spännande. Det händer mycket i vår stadsdel och många är aktiva i föreningen.
Många hade sökt sig ner till strandpromenaden idag, en del joggade det är nog de där extrakilona som skall väck efter all julfrossa.
Potatisåkern, med sina fina hus.
Nej, det blir inget språng ut i Öresund idag, tempen visar  9- grader och 
isen har lagt sig.
Det går inte att missa Torson, det är trots allt Malmös nya riktmärke sedan Kockumskranen försvann.
Här vid Öresundsdammarna är det rofullt att promenera. Ni ser att det blåser mycket i Malmö, tallarna är verkligen vindpinade.
Även den gamla syrenen har fått utstå mycken vind.
På hemvägen genade jag igenom Rönneholmsparken där det lilla nappaträdet står.
Jag undrar varför snuttedockan hamnat i nappaträdet, det måste ha varit svårt för barnet att skiljas ifrån den. :)
Jag gick runt och läste på lapparna, på en stod det ungefär såhär, hej då napparna, jag har blivit stor nu, jag är 3 år så jag behöver inte er mer.


Nu är det dags att laga söndagsmiddagen. Ha  en skön kväll alla.

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder, som alltid hos dig! Idag var det verkligen härligt väder! Vår strand var "full" av promenerande människor, men här är havet inte fruset - än...
    Ha en fin, ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack för den trevliga promenaden :) Fina bilder! Lite gulligt med det där nappaträdet :)
    Så mysigt litet torp - vilken kontrast mot Torson...
    Häng på utmaningen "100 hus 2013" - Malmö måste ha massor med spännande hus att visa upp :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack Monica, önskar dig också en angenäm vecka.
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Det var så lite Anki. Lite annorlunda kan man tycka, att ha ett nappaträd. Men det har blivit populärt, där är ofta barnfamiljer som studerar alla napparna.
    Det skulle vara kul att anta utmaningen. Det gäller ju att kunna en del om husen som fotas, som du kan tex, annars blir det inte så kul.
    Kanske, kanske hoppar jag på.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera