tisdag 15 januari 2013

Snön har kommit till oss

Vaknade i morse till en vintrig utsikt, snön vräkte ner. I lokalradion var det den ena trafikvarningen efter den andra. Det har tyvärr som vanligt hänt en massa olyckor på grund av det ymniga snöfallet. Utanför Klippan på E4:an här i Skåne kolliderade c:a hundra fordon varav många långtradare, minst tre döda, hemskt. E4:an kan inte öppnas förrän i morgon bitti. 
Trots det så tycker jag det är fint med snön som kommit, det är så sällan vi får uppleva lite vinter härnere.
I ett fönster mot öster på andra våningen har jag samlat ihop mina orkideér, jag är inte så glad i dem när de inte blommar. Men i detta fönstret trivs de och nu har alla blommor eller knoppar.
Underbara blommor.
Den här rosa flammingon köpte jag i slutet av sommaren, den har blommat oavbrutet sedan dess. Förr hade jag alltid röda sådana, men ombyte förnöjer.
Efter pysslandet med de få blommorna jag har just nu, gick jag och tog på mig promenadstassen.
Här skottas det, och solen har börjat skina, ingen vind ja, det var så härligt.
Så fort vi får lite snö åker tefaten fram. Skånska barn är inte bortskämda med höga härliga backar, men de har roligt ändå.


Limhamns kyrka, vår församlingskyrka..
Det blir inte så stor variation på bilderna, hade varit lite lättare ifall vi hade bott naturnära, inbillar jag mig iallafall.
Nu är jag nästan hemma, det börjar att skymma och min stegräknare visar att jag gott 3,2 km. Det får jag vara nöjd med.
Ha en skön kväll alla.

9 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg att som barn var vi lyckliga när det kom snö. Vi bodde några mil från Helsingborg. En riktig backe hade vi att kasa nedför. Vi hade säckar att sitta på. Men i regel låg inte snön någon längre tid.
    I dag är mitt förhållande till snö - usch!
    Kyla och snö och hala gator kan jag vara utan.
    Det har snöat hela dagen. Det positiva med snön idag är att den lägger sig som ett vackert täcke ovan den förut nedfallna som var smutsigt grå .Du visar fina vinterbilder, men mina ögon fastnar på blommorna. Orkidéer är vackra, fast när de inte blommar vill jag gömma dem bakom gardinerna. De trivs nog där, för de trots förvisningen, så blommar de om.
    Vilken fin församlingskyrka ni har.
    Ha det bra
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola och tack för din kommentar.
      Ni hade säkert tillgång till ordentliga backar där uppe i Helsingborgstrakten, Skåne är lite mer kuperat där uppåt.
      Orkideérna tål verkligen att glömmas bort, men lycklig blir man när man upptäcker knoppanlagen och kan sätta fram dem i ljuset.
      Ha en bra dag
      Monkan

      Radera
  2. Visst är det vackert med snön, det tycker jag också, men jag gillar inte att det blir halt när man går eller kör bil!
    Men vilken fin utsikt ni har från "orkidé-fönstret" och vilka orkideer!
    Jag har aldrig tålamod att vänta på att dom ska blomma om...

    Jag vet inte om det är lättare att variera sig om man bor naturnära, som vi gör - jag tycker att du varierar dig hela tiden och visar så många fina bilder från Malmö, så jag blir riktigt stolt över min gamla hemstad!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Monica.
      Värst med snön är inte själva snön utan saltet som kommunen slänger ut. Var i stan igår, överallt var det slabbigt men ändå småhalt. Skor och stövlar blir fula av saltet, fixar man inte det blir skinnet fördärvat.
      Jag försöker så gott det går att fota lite av varje när jag är ute, men ibland blir det bara så tråkiga bilder att de åker i "sopkorgen" med en gång.
      Ha det bra, kramen.

      Radera
  3. I år har jag funderat mycket på hur ens inställning till saker förändras med åren. Som barn var jag t.ex. en riktig säl. Så gott som varje dag efter skolan bar det av till stans simhall, där jag och mina kompisar kunde vistas huuur länge som helst. Numera undviker jag allt som har med vistelse i vatten att göra. Kanske fyllde jag mitt livs badkvot redan som barn?

    Samma med vintern. I barndomen - ända upp i tonåren - GILLADE jag vintern. Visst kan jag även nuförtiden tycka att det är vackert när snön lägger sig över världen, men jag tycker inte att kylan är angenäm. Och snöskottning är definitivt inte en av mina favoritsporter.

    Men motsatser finns också. Saker jag INTE gillat tidigare, som jag nu börjat tycka om. Som mina orkidéer. Ännu för tio år sedan tyckte jag att de mest var fula, men idag ... *suckar* Jag blir lika förtjust varje gång jag upptäcker nya anlag till blomstänglar och vårdar mina fyra plantor ömt (nåja, lätt överdrift där då). Ingen av dem har ännu slagit ut, men alla är på gång. Som vanligt är vi lite "efter" här norröver ;o)

    Ha en riktigt fin vinterdag även om den svåra trafikolyckan säkert lägger en viss sordin på humöret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina.
      Visst förändras vi med åren, jag har väl aldrig varit någon säl precis, men gillade att bada nere vid havet. Jag drog mig inte för att simma ibland all tång och leta snäckor och småkrabbor mm, de flesta avskydde tången, speciellt tjejerna.
      Snö och vinter har jag alltid gillat, men är ingen höjdare på skidor, men skridskor tyckte jag mycket om. Kyla blä.
      Att gilla orkideér är så olika, jag såg i julas en fantastisk upphängning av orkideér på Strands blomsterskola. De hade satt tre vita orkideér tillsammans i en mossklädd ampelstomme, alla blommstänglarna hängde fritt, det var så vackert.
      Den där pinnen som stänglarna sitter fäst vid försöker jag att ta bort, det är så stelt, men då tar de såklart mycket större plats i fönsterkarmen.
      Det bästa är ju att när de väl blommar så har man fägring i fönstret jättelänge.
      Ha det gott.

      Radera
    2. Du, jag blev lite sugen på en sån där samplantering av orkidéer när du skrev om det! Men ... var ska jag ha plats för något sådant..? Nä, det finns helt enkelt inte utrymme någonstans i "Rucklet", i alla fall inte inomhus. Jag får nog hålla mig till ursprungsplanen och hänga upp dem en och en, och sen invänta bilder på hur tjusigt det blev hos dig ;o)

      Radera
  4. Det var väldans vad mycket snö ni fått där nere.. Synd bara att snön ställer till det i trafiken för det är ju så vackert med snön..
    Snart ska jag också "vårpyssla" lite med mina krukväxter. De börjar se ganska trötta ut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maidi, nja mycket snö är väl att i, men vackert är det. Bilisterna blir alltid lika överraskade när halkan slår till, tyvärr är det vissa som kör alldeles för fort och för nära varandra.
      Så fort det blir lite ljusare blir det en tur till våran handelsträdgård för inköp av nya fina blommor, det ser jag fram emot.
      Kram Monkan

      Radera