måndag 28 januari 2013

En solig dag på Skryllegården

Ett par mil utanför Malmö har vi ett fint motionsområde Skryllegården. I torsdags var vi här för att gå en av de fina spåren. Det var första gången för min del.
Hit kommer många skolklasser. Här i det fina Naturum kan de lära sig lite om djur och natur.
Både inne och ute fanns det mycket att studera, som här våra vanligaste smådjur.
Eller som här en massa olika spår och de olika djurens avföring, nederst alla lövträdens blad.
Jaha, vilket spår ska vi ta? Det fick bli ett av de kortare, mitt sällskap har dessvärre problem med sin rygg och har svårt för att gå långt. Men jag var glad att vi överhuvudtaget skulle gå tillsammans. Jag brukar gå ensam annars på mina promenader.
Tältet går att hyra till stora grillfester, eller firmafester med olika aktiviteter utomhus.
Solen klarade att lysa igenom det skira grenverket. Skogen är ganska ung, förhoppningsvis växer den tills sig. Härnere är vi inte bortskämda med riktig storskog, då måste vi åka ca 15-20 mil norrut för att komma till en sådan. 
Det fanns små avstickare in i snåren, men spångarna var så hala så det hoppade vi över, brutna ben ville vi inte ha. 
Bokens blad är envisa, de sitter nästan hela vintern.
Många träd hade fått kompisar, antingen av mossa eller murgröna,
Andra träd hade fått holkar, ja jag har aldrig sett så mycket holkar som här på Skrylle. Men vad är det för holk den understa till vänster, inget hål, bara en öppning undertill.
Och vad är det för fåglar som ska flytta in i holkarna överst till höger, med de stora hålen. Dessutom sitter de väldigt tätt.
När vi gått vår runda bjöds det på lunch.
  Gulachsoppa med riktigt fint kött i och ett gott hembakat bröd till.
Rikligt, vällagat och mycket gott.
Så var då dags att köra hemmåt, här passerar vi Igellösa, en pytteliten by. 
Skånska slätten i vinterskrud.
Sista biten hem, motorvägen mellan Malmö och Lund tagen genom en solkig bilruta.:)
Det blev en härlig dag, sådana som man önskar det blir fler av.

Godkväll alla.

13 kommentarer:

  1. Ser att du haft en härlig dag. Det är många kommuner som har anordnat Naturum. Det är intressant att där få veta lite om naturen, växter och djur i närheten. I Tyresö utan för Stockholm finns Naturum med vandringsleder med olika svårighetsgrad. När jag hälsar på yngste sonen brukar vi ibland åka dit.
    Jag måste nämna dit förra inlägg med alla godsaker du lagat. Jag bugar mig dels för fin energi och för dina fina bilder. Numera lagar jag bara mat för dagen, frysen är full av lamm- och rådjurskött.
    Jag har inget svar på holkproblemet det skulle vara intressant att veta vem som använder de lite udda holkarna.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Viola.
      Sådana där dagar ska man ta till vara.
      Det är en smart idé det där med Naturum, mycket bättre än tråkiga läroböcker.
      Jag har fått veta vad det är för holkar av bloggvännen Byrackan.
      Ha en skön helg.
      Kram

      Radera
  2. En trevlig promenad det där och så mycket att se och lära. När det gäller holkarna gissar jag att det är en fladdermusholk, den utan hål framtill och svalholkar de som sitter i bredd med stor öppning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cicci, såklart kunde jag ju leta själv på Google, men tack ska du ha för informationen.
      Svalholkarna hoppas jag blir välbesökta, det är tyvärr sällan man ser häckande svalor i staden.
      Vi har fladdermöss som håller till någonstans under taket på vårt hus, det är ganska kul.
      Ha en bra helg.
      Monkan

      Radera
  3. Hej


    Ja jo håller med Cici.....det är fladdermusholk. Googlade och kollade.......visste inte att det fanns ens. Måste till Skryllegården en dag.....har hört talas om det men tror inte jag varit där. I så fall med skolan som liten men inget jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni måste åka till Skrylle, där trivs säkert även Emma.
      God fika eller lunch till rimligt pris finns att tillgå.
      Kramen

      Radera
  4. Skrylle, ja, där var vi ibland när vi bodde i Lund. Jag minns när vi kom dit första gången efter en storm - vi kände inte igen oss - halva skogen var borta!
    Jag brukar också gå mina promenader ensam, min man har besvär med sina fötter.
    Visst hade vi ett underbart väder förra veckan, nu slaskar det för fullt och jag hörde att dom spår massor med nederbörd nu. Och sen ska det bli kallare igen till helgen - ja, vi får väl se!
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica. Jasså ni har bott i Lund, en av de finaste städerna i Skåne. Då hade ni nära till Skrylle. Jag minns den förfärliga stormen, den fällde alla våra fina stora träd lite varstans i Skåne.
      Ha en skön helg
      Kram,
      Monkan

      Radera
  5. Monkan, what a beautiful surprise! Thanks for visiting and your nice comment!
    I always liked your walks in beautiful Malmo!
    The nice picture of you, the new curtains, assorti with tablecloths,your tomatoes, your flowers and mostly your bread!!!!
    many greetings

    SvaraRadera
  6. Vilket trevligt ställe... helt i min smak och härliga bilder! Naturum finns några här i Östergötland också, bl.a. på Omberg... väldigt fint! I naturen finns alltid något nytt att lära och det tycker jag är så inspirerande :)
    Om du kommer uppåt mina trakter så kan du väl höra av dig... om jag är hemma så kan jag vara lite guide i omgivningarna :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, visst är det fint. man blir aldrig fullärd, i Naturum kan man lära en hel del.
      Jag lovar att höra av mig ifall det det blir en tur åt ditt håll. Så snällt av dig att erbjuda en sådan tjänst.
      Ha en skön helg
      Monkan

      Radera
  7. Vilken trevlig utflykt och vad mycket fina bilder du fick..

    Kram Maidi

    SvaraRadera