måndag 14 januari 2013

Hundsällskap och lite annat smått och gott

Igår passade vi Emma. Både matte och husse var på jobbet.
Under tiden som jag strök hade  Emma full koll på vad som hände hos grannen.
Jag gjorde som jag brukar göra efter jul, gick igenom vad som fanns i skafferi och frysboxar.
Städade kylen och kryddskåpet, gick igenom mjöl-och grynpåsar mm.
I frysen såg jag att vi hade jättemycket kantareller kvar.
 Mmm svampsoppa, yes det skulle bli dagens lunch.
Jag lade både torkade trattkantareller och torkad Karl- johansvamp i blöt. Tillsammans med gul lök och de gula kantarellerna, god buljong och grädde blev det en underbart god svampsoppa. Jag föredrar att inte stavmixa svampsoppa, gillar att ha lite tuggmotstånd.
 
Efter lunchen åkte bakgrejorna fram. Emma assisterar som" hjälpreda", med andra ord hon väntar att något gott ska slinka ner på fel ställe.
Jag hade 500gr Keso hemma, så det  blev två sorters bullar med keso som en av ingredienserna.
Dinkelbullar med keso och pumpakärnor och kesobullar med graham-och Vinjettmjöl, ett fint vetemjöl av vårvetet.
Båda  bullsorterna är jättegoda till frukosten, jag bakar dem ganska ofta.
I min pärm hittade jag ett recept på knäckebröd som jag blev nyfiken på. Det var bara att blanda ihop i en skål, kavla ut tunt, grädda i 200grader, ca 12 min.
3 dl siktat dinkel
3 dl fint rågmjöl
1 dl solrosfrö
½ dl linfrö
½ dl sesamfrö
1 msk brun farin
1 tsk salt
2½dl vatten

Jättegott!
Jag kände mig nöjd när allt blev nerpackat  och lagt i frysen  som nu var tom på alla julbröd.

Nu ska jag och C ut och shoppa lite, sedan blir det släktforskning hela eftermiddagen för mig.
Ha en skön dag alla.

10 kommentarer:

  1. Brödbak och släktforskning, två saker, som jag också gillar!
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica, det är jätteroligt att följa sina släktingar bakåt i tiden. Följa dem ifrån vaggan till graven, deras umbärande och lidande men även deras glädje och framgång.
      Baka bröd är en njutning och en lisa för själen.
      Ha en skön dag
      Monkan

      Radera
  2. Knäckebrödet såg gott ut, det skulle jag vilja prova! :-)
    God fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Venus, god fortsättning på dig.
      Knäckebrödet är superenkelt, det ända som jag glömde att skriva var att det penslades med äggvita och beströddes med sesamfrö och flingsalt innan det for in i ugnen.
      Prova, supergott med extrasaltat smör och ev. en skiva ost.
      Ha en skön dag
      Monkan

      Radera
  3. Emma är verkligen en hund med stor personlighet. Så pass stor att den går igenom hur bra som helst till och med på bild :o)

    Just nu sitter jag och väntar på samtal från endokrinologdoktorn i Åbo, som enligt löfte skulle ringa någon gång mellan 13:00 och 15:30 idag. Ett ögonkast på datorns tidur visar 15:28, så blir det överhuvudtaget något samtal så blir det nog i sista minuten :o/ Varför är det ALLTID på det har viset?!

    Av den här anledningen har jag inte fått tummen ur överhuvudtaget idag. Jag vill inte sätta igång med något, när jag inte vet om jag mitt i allt måste vara på alerten och minnas allt jag tänkt ta upp under telefontiden. Och då blir det ingenting gjort. Inte ett smack :o(

    Så sur är jag, att jag inte ens blev sugen på att baka bröd, dina härliga bilder till trots ...

    Trött-kram från "syrran"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh.. hon är så go Emma, man kan krama, busa, skoja ja nästan göra vad man vill med henne, aldrig blir hon arg. Många går tvärs över gatan av rädsla när vi eller husse är ute och rastar henne, många tror hon är "kamphund". Visst är hon stor och stark, man behöver inte vara rädd att bli överfallen med Emma i släptåg.
      Det är väl typiskt myndigheter, de håller vad de lovar, som nu den avtalade telefontiden. Hoppas ändå att de hör av sig idag, så du får besked.
      Du kanske kan baka en annan dag Nina, jag kan verkligen rekommendera knäcket. Jag tror att man kan byta ut mjölsorterna lite hur man vill, skall prova det en gång.
      Upp med hakan "syster" det ordnar sig nog
      Kramen

      Radera
    2. Naturligtvis ska det stå: myndigheterna håller INTE vad de lovar.

      Radera
    3. Gomorron, till en lite bättre dag :o)

      Doktorstanten ringde inte igår, men jag mejlade henne om saken och fick ett samtal nu på morgonen istället. Beskedet var rätt okej, så jag blev på bättre humör. ÄNNU bättre blev det när jag kunde konstatera att mitt arbetspensionsbolag "skitit i det blå skåpet" när det gäller mitt överklagande till försäkringsdomstolen!

      Enligt lag ska de överföra ändringssökandens (ja, dvs mitt) besvär till domstolen senast inom 30 dagar efter besvärstidens utgång. De har skickat det vidare först efter 61! Även om de skulle försöka bortförklara med att de behövt mer tid för att inhämta tilläggsutredningar är det en dag för mycket! De skulle nämligen kunna få förlängning till 60 dagar - men endast om de UTAN DRÖJSMÅL meddelat det till mig. Ha!! Det har de INTE gjort :oD Så förlåt mig nu, men detta bara måste jag få skriva: VILKA JÄVLA IDIOTER!!

      Som du hör: humöret är bättre denna morgon ;o) Finns gott hopp om att jag får knäckebrödsinspiration :o)

      Radera
  4. Det var inget dåligt sällskap! Jag som just nu är hungrig, och så går jag in på din blogg och blir ju ännu mer hungrig. Herregud så gott det ser ut!

    Släktforskning låter ju så spännande. Det är alltid roligt att höra om gamla tider, och jag tycker om när du skriver om det på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra och tack.
      Ja du nu är skönt att slippa både se och äta allt vad julmat heter.
      Så fort jag hittar något som kan intressera andra kommer jag att lägga ut ett inlägg om forskningen.
      Jag vill försöka få fina bilder också som anknyter till forskningen.
      Ha det bra i skånevintern
      Monkan

      Radera