tisdag 8 januari 2013

Dimmig runda

Dimman hindrade inte mig från att gå min entimmes promenad idag. 6 plusgrader visade termometern så man behövde inte bylta på sig så värst mycket kläder.
Jag brukar inte ta kameran med mig ut när vädret är såhär, men idag fick det bli ett par bilder ändå.
Bilden ovan är precis hemmavid.
Som vanligt gick jag mot havet, men jag anade att jag inte skulle kunna blicka ut över sundet idag.
Inte en skymt av vattnet, bara vattnet som kommit uppifrån.
I en gammal trädgård där det gamla huset har rivits och nya moderna byggts har man sparat den här resten av ett torn och en bit mur. Det har endast varit en dekoration eller utsmyckning i den gamla trädgården.
Nu vände jag kosan hemmåt, även om det var varmt och vindstilla så tyckte jag att jag fått nog av fukten.
Som vanligt gick jag en sväng i trädgården när jag kom hem. Trollhasslens hängen vittnar om en kommande vår.
Tro det eller ej, men de små vintergäcken har börjat att sträcka på sig.
Den vackra Kejsarolvonen är full med knopp och några utslagna blommor.
Även snödropprna är på gång, två stycken är nästan utslagna. Nu vet jag att det ska bliva kallare i slutet av veckan, då stannar allting av, gud ske lov. Jag vill trots allt inte ha någon vår förrän i mars månad.
Jag har en fin Rosmarin stående ute på friland, den täckte jag för säkerhetskull idag inför den stundande kylan. Hoppas den klarar resten av vintern.
Julen är ett avslutat kapitel hos oss, jag vet att den varar till tjugondedag Knut, men granarna barrade och julblommorna sjöng på sista versen, så det kändes helt okej städa ut julen.
På hemvägen av promenaden inhandlades årets första tulpaner. Jag älskar tulpaner, har man tur står de fint en vecka.
Några vivor fick också följa med hem, de står inte så länge men är så söta.


Det var det hela för idag. Ha en skön kväll allla.

10 kommentarer:

  1. På ett sätt är dina dimmiga bilder ganska behagliga :) Påminner om här, vissa dagar!
    Men inget kan slå dina bilder på 'nyskotten' på alla växter! Wow, är våren där !?
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  2. Så fridsamma, lugna bilder det blir i dimman!
    Fint med det sparade tornet och muren i trädgården, tycker jag!
    Men tänk att ni har utslagna vårblommor i Malmö! Det har jag inte sett här omkring än!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hej och tack Vivan. Nej du våren är inte här ännu, men vi har ju så varmt för tillfället så blommorna tror att det det är fritt fram ha,ha.
    Februari är vår vintermånad normalt,jag hoppas vi får uppleva lite vinter iår också.
    Men jag kan förstå att du undrar. Ändå är det roligt när det händer något i täppan.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack Monica. Fridfullt var det verkligen, jag var nog ganska ensam om att promenera igår. Dessutom är det tyst i området nu, alla barn är på dagis och i skolan efter alla lediga juldagar.
    Utslagna blommor är i och för sig inte så ovanligt så här års. Mina ex står skyddat plus att det är varmt för tillfället, men jag ser fram emot mars månad när det verkligen blommar.
    Men först lite vinter, tack.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Jag är ofta inne hos dig och tittar på dina bilder men det var länge sedan jag
    gav något livstecken ifrån mig. Det är något visst med bilder tagna i dimma likaså i regn.Tornet i den gamla trädgården blev ett fint foto.
    Också kommer du med lite föraning om vår. Vi har 5 minus ikväll här i Mälardalen och det är glashalt. Det har varit plusgrader och sörjigt och nu är det is.
    Vi ska städa bort julen i morgon och en stor bukett med tulpaner ska stå på bordet.Fint med dina tulpaner - bild i bild. Jag har gjort något liknande men i mitt program blir det ram om den lilla bilden, vilket jag inte tycker är snyggt.
    Önskar dig en god fortsättning på 2013.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viola, det är alltid lika trevligt när du hälsar på, jag har inte själv varit så aktiv sista tiden.
      Jag vet inte vilket program du använder, men i mitt "PHOTOSCAPE" där går det att göra många olika "bild i bildrutor" med en massa olika ramar eller ingen ram alls.
      Ha en skön helg
      Kram.

      Radera
  6. Må vara att det inte är så kul med kompakt dimma, men snyggt på bild blir det! :o)

    Jag blir lika chockad varje år av att få se hur långt före oss ni är där nere i södern när det kommer till växtligheten. Att ens nudda vid tanken att få syn på några vintergäck ännu är rent skrattretande. Ännu ska det nog bli vargavinter X antal veckor här på våra breddgrader.

    Och tulpanerna ... *suckar* Där håller jag helt med dig. Vem kan låta bli att älska dem?? Den eventuella karl som skulle få för sig att han vill ställa sig in hos mig, han skulle komma bra långt med att överraska mig med en bukett sådana lite då och då ;o)

    (Detta har dock hittills inte hänt. Och i takt med tidens gång avtar möjligheten ytterligare.)

    Kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du Nina det blev en hel del fina dimmbilder tagna. Så nu tar jag med kameran även dimmiga dagar hädanefter.
      Före er är vi ju, men de blommor och knoppar som jag visar står väldigt skyddat, vi får nog vackert vänta ett tag till på den riktiga blomningen.
      Hörru du, jag fick själv köpa mina tulpaner, men ska jag vara ärlig så är C ganska så bra på att överraska ibland.
      Ge inte upp Nina, man vet inte vad som väntar bakom hörnet, loppet är inte kört på länge för din del.
      Kramis

      Radera
  7. Fina dimmiga bilder... tänk att dimman kan vara så vacker! Inga snödroppar eller vintergäck här ännu, men den vanliga hasseln har långa hängen här också.
    Tack för titten hos mig... kanske blir det inte så många Norrköpingshus, eftersom en annan av deltagarna i utmaningen bor inne i sta´n och jag bor tre mil utanför... vi får se hur det blir.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Anki. Oavsett om du lägger ut fler bilder ifrån Norrköping eller ej, så har du mig som trogen följare ändå.
      Ha det bra i vinterkylan
      Kram

      Radera