lördag 5 januari 2013

Promenad i det fina vädret.

Idag kunde jag inte låta bli att gå en lång promenad. 8 km blev den turen och det känns i benen. Solen sken och det var 5-7 grader varmt ute. På vissa ställen var det ganska mycket vattenpölar och lerigt. Bilderna ovan är ifrån vår närmsta park Djupadalsparken, här går jag nästan varje dag.
Jag har nu kommit ut på Annetorpsvägen, den leder ner till kalkbrottet och vidare mot Limhamn.
Nu är jag inne i Hammars park, här är så fint. Vattnet och den lilla bäcken kommer ifrån det stora kalbrottet. Sedan mynnar den ut i Öresund.
Ja, där är jag nu, nere vid havet eller sundet som vi säger här. Det var nästan vindstilla idag, så det kändes nästan som vår.
Hoddorna och båten får nog vänta ett tag till på sina fiskare.
Men några fritidsfiskare provade fiskelyckan ifrån en av bryggorna. Undrar om det blev någon middag att ta hem för dem idag, tror det ej.
Lite liv och rörelse var det nere vid stranden, många tog tillfället iakt att gå av sig lite kalorier.
Enorma mängder tång blåser upp till stränderna varje år. Men när badsäsongen börjar är allt bortkört och det är bara fin sand kvar.
En sista bild från sundet innan jag vänder hemmåt.
Skymningen kommer snabbt.

Nu ska vi göra oss i ordning för att åka till barnbarnet Julia och fira hennes 21 års dag.
God kväll alla.

10 kommentarer:

  1. Visst var det fint väder idag. Det är så lätt att tro att våren redan är här, men det vågar vi väl inte hoppas på? Jag tycker om skånes gröna vintrar och jag slipper gärna snö och minusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra.
      Nej du Petra, någon vår på väg är det inte, jag hörde på SMHIs rapport att kylan är på väg tillbaka.
      Men man få ta till vara på alla fina stunder som gives.
      Kram

      Radera
  2. Hejsan


    Det var riktigt skönt väder i dag....solen lös och lockade fram vårkänslorna i förtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej grabben, visst var det en underbar dag. Men vår nej......suck.
      Kramis

      Radera
  3. Ja vilket underbart vårväder det är här på västkusten!
    Härliga promenadbilder du visar!
    God fortsättning på det nya året!
    Kram Anneli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli och god fortsättning på ditt nya foto år.
      Tyvärr så finns det inte så himla mycket att fota på mina promenader eftersom jag oftast går samma tur varje dag.
      Men det fina vårvädret gav oss en riktig härlig dag.
      Kram

      Radera
  4. Ja, visst var det en underbar dag igår, med riktig våraning... Men än kan vintern slå till, fast för min del får det gärna fortsätta så här!
    Ha en skön söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica och en god fortsättning på det nya året.
      Vi lär nog få mer vinter, februari är ju vår vintermånad. Hoppas bara att det inte blir mer snö.
      Kram

      Radera
  5. Hej Kickan!
    Tack för hälsningen, och god fortsättning själv!
    Ni har det underbart där 'nere' på västkusten ...
    snart är våren på inmarsch :O)
    Vi 'brottas' med vinter ännu lääänge ... visserligen
    idag är det fint med några minusgrader, men ännu
    långt till april/maj!
    Nu ska jag ta mig en promenad till byagården, där vi har våra vävstolar!
    Kursen börjar igen först nästa måndag, men vi kan väva när vi vill!
    Ha en fin dag!
    Kram Vivan!

    SvaraRadera
  6. Hej Vivan. Underbart på det viset att våren kommer tidigt, men jag avundas era vackra vintrar med fin snö som får ligga kvar.
    Vad kul att ha en byagård att gå till, väva är så roligt. Jag gick en kurs på åttiotalet, skulle köpa hem vävstol men det blev aldrig av tyvärr.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera