torsdag 10 januari 2013

Besök i sommarstaden Ystad.......brrrrrr kallt.

I dag följde jag med maken till Ystad där han hade ett ärende att uträtta. Solen ville gärna men orkade inte skingra molnen. Ovan utsikt över Östersjön.
Ystad är en härlig sommarstad med mycket turister, men i det blåsiga kalla vädret var det nog bara vi som turistade idag. Vart vi än gick så var vi nästan ensamma.
Men jag kunde inte låta bli att plåta, jag har säkert haft några av dehär motiven ute på bloggen tidigare.
Det gamla bryggeriet som nu är ombyggt till restaurang & pub är riktigt mysigt. men där var det stängt.
Mariakyrkan är värt ett besök.
Det var skönt att komma in i värmen, jag trodde jag skulle frysa ihjäl idag, grrrrrrrr. Underbart vacker kyrka.
Den magnifika kopparporten har fått vara ifred ifrån koppartjuvar, men det är väl lite väl tungt att släpa den med sig.
Ystad är nog en av de korsvirkestätaste städerna, det är så roligt att de gamla husen har bevarats för eftervärlden.
Nu har C fixat vad han skulle, så det är bara att sätta sig i bilen och åka hem de 8 milen.
Trots kylan var det kul att få göra dena lilla utflykten.
God kväll.

14 kommentarer:

  1. Ystad är verkligen en underbar stad, men jag kan tänka mig att det drog kallt där idag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy sjutton så kallt det var i dag, men vi hade en fin eftermiddag.
      Kram

      Radera
  2. Ser väldigt mysigt ut. Har nog bara varit i Ystad en enda gång och det är säkert minst 25 år sedan... kanske dags för ett återbesök :)
    Härliga bilder - fint med solens strålar som försöker skingra molnen i den översta.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, jag tycker verkligen ni ska ta husbilen och åka neråt Ystad, ni blir inte besvikna. Sedan har du dessutom hela Österlen att utforska, kanonfint.
      Solen var inte alls på humör igår, jag frös hela tiden trots varma kläder, blåsten är värst.
      Kram

      Radera
  3. Ja, men vad bra ... nu har också jag fått se Ystad ;O)
    TACK för bilderna och informationen :)
    Ser riktigt intressant ut och hoppas en vacker dag att
    få ta 'långledigt' så man hinner på flera ställen du visat ;O)
    Förstår det är kallt ...
    Vi har snö, -6 grader just nu och lite blåsigt!
    Känns mycket kallare än det borde vara!
    Vi är på väg till er huvudstad i kväll på en
    liten endagsresa ... kommer söndag tillbaka!
    Ha ett fint veckoslut!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, ibland är jag så glad att vara bloggare och få se hur andra har det runt om i olika delar av landet. Tyvärr räcker inte tiden till att resa runt på alla håll och kanter.
      Hoppas ni får en fin dag i Stockholm.
      Kramis Monkan

      Radera
  4. Tack för de bilderna!
    Ser ju ut att vara en riktigt mysig stad
    med sina bevarade gamla byggnader.
    Ha en trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Skulle tro att jag föredrar Ystad på sommaren, för just nu fryser jag ända in i märgen i den rådande väderleken. Långärmad t-shirt, ylletröja och ovanpå detta en fleecejacka = munderingen för dagen. Inomhus.

    Fy, för vintern, när den är sån som den är just nu :o(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, jag såg på väderleken igår, fy, kyla österifrån plus snö. Men det ser ut som att vi slipper snön iallafall. Jag hatar att frysa, värst är det att frysa inomhus.
      Jag hade inget för mig igår så därför följde jag med C. Vi hade en fin eftermiddag trots kylan.
      Nu ska jag sy gardiner som vi ska sätta upp till svärmor på hemmet, imorgon fyller hon 92 år. Lite mysigare blir det väl. Hur man än gör så blir det aldrig som hemma, det är och förblir institution-stuk över det hela.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
    2. Jo, jag såg hos sonen din att det varit födelsedagskalas för svärmis och skrattade hjärtligt åt noteringen som tydligen är uppsatt på hennes dörr :oD Hon ska vara glad för att hon har fått en svärdotter som du, som bryr sig om att försöka göra lite hemtrevligt. Hur många åldringar finns det inte som sitter helt bortglömda på dessa institutionsboenden utan någon som tänker ens för ett ögonblick på hur de har det? "Självgående med rollator" och en familj som ser till en mellan varven, det borde alla förunnas på ålderns höst!

      Radera
    3. Inte ett enda besök till de övriga boende har jag observerat de gånger jag varit där. Hoppas att man inte blir så bortglömd på ålderns höst.
      Svärmor är en pigg tant, hon pratar, skojar, sjunger så det står härliga till. Men ändå är det sorgligt att se hur demensen drabbat henne.
      Vi är glada att hon kan gå runt själv med sin rollator.

      Radera
  6. Tack Anneli, ja det är en fin stad
    Du får också ha en trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hejsan


    Det är fint i Ystad. Är där då och då.....men man skall lunka lite nätt i centrum och njuta och gå upp i de gamla gränderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr bråkade blogger med mig när jag skulle lägga ut bilderna, så de finaste kom inte med :(
      Jag älskar Ystad och Lund.
      Kramar

      Radera