måndag 4 juni 2012

MALMÖ GARDEN SHOW

I helgen var det dags för Malmö garden show, en efterlängtad begivenhet. Vädrets makter var inte särskilt snälla dessa tre dagar. Men vädret till trots åkte vi ändå ner till Slottsparken för att titta på de olika aktiviteterna.

Alla tälten var samlade i en ring, så de var ganska skyddade mot den ihärdiga blåsten vi hade.

Här i tälten fanns det lite av varje att inhandla till sin trädgård eller att stoppa i sig.

I Jenny Strands tält fanns det verkligen fina blommor och plantor.

Svenska pelargonsällskapet har blivit jättestort, förut tyckte många att det var riktiga tantblommor. Men det finns så många fina att välja emellan. Olika färger och former gör det spännande att samla på sig de lite udda sorterna.

Här har det dukats upp blommor att äta. Vackra marsipan blommor och frukter.

I det här tältet stod en bekant tjej, hos henne var vi för en månad sedan och handlade ost. Soldattorpets Mejeri som  ligger ute i Hyby.

En rundtur med häst och vagn lockade en del.

Hästen var otroligt fin.

Nu har vi kommit till ideträdgårdarna, denna är gjord av Katrinetorps trädgårdsmästare.

Även ideer för hur man ska inreda eller smycka balkonger fanns att beskåda. Undrar hur och var man tänkt sig att sitta i denna :)

Ja, ja lite stålligt, men kul. Jag hade nog aldrig velat hänga ut mina fina porslinskannor såhär.

Detta gillade jag, ett sådant fint cykelskjul skulle jag vilja ha. Kanske lite högre bara.

Hovdala slotts bidrag, en stor odlingslåda som är vackert planterad med endast ätbara plantor. Lätt att hålla iordning och fint att titta på.

Har man varken tomt eller balkong så går bra att göra som tjejen, en blomhatt.

Nu är vi på väg till Tareqs Taylors cafe´,  det har börjat att regna så många fler än vi är på väg dit ihopp om en plats i växthuset.

Alla paraplyer uppslagna, men inga sura miner någonstans, stämningen var på topp.

Dagen till ära hade man öppnat Slottsmöllan för allmänheten.

Vi gick upp och tittade hur det såg ut, den siste mjölnaren lämnade möllan ca 1900.

Uppifrån möllan hade man fin utsikt över utställningsområdet,

huset nedanför är biodlarnas, dit ville jag absolut gå jag hade en fråga att ställa dem.

Inne i huset kunde man se de olika slungorna och intressanta bilder på binas olika beteende. Så till frågan, jag vill nämligen ha en bikupa i vår trädgård, och herr biodlalare skulle undersöka ifall det var någon som ville ställa en bikupa  på vår tomt. Om vi får hem en sådan behöver vi inte göra något, det sköter biodlaren om.  Men vi får våra fruktträd, bärbuskar, buskar och blommor pollinerade. Det är det viktigaste.

Ja det var det hela för idag, ha en skön kväll alla.

1. Har sett att några bloggar skrivit om denna utställning och den skulle jag gärna sett på.De sk idéträdgårdarna ser väldigt fina och mysiga ut!

1. Det var faktiskt riktigt fint i år, trots kallt, regnigt och blåsigt. Vissa ideeträdgårdar gillade jag mycket, sedan fanns det en del som jag tyckte var lite för extrema.
      Det är alltid kul när det händer lite i närheten där man bor, vi var där två dagar på rad.
      Tack för kommentaren.
      Monkan

2. Förra året var dottern och jag och tittade på Malmö Garden Show, men vi blev nog litet besvikna...
    Kanske bättre i år?
    Nu är jag hemma igen och har läst ifatt i din blogg!
    Kram, Monica

1. Hej Monica, välkommen hem till " den svenska sommaren".
      Utställningen var mycket bättre iår än i fjol.
      Det var väl inte så mycket att läsa fatt hos mig, jag har legat väldigt lågt. Ibland är det faktiskt skönt att ta en paus i bliggandet.
      Ha en skön kväll,
      Monkan

3. Tack för alla fantastiska bilder du visar!
    Vilket underbart ställe, där skulle jag gärna velat ströva omkring.
    Idéträdgårdarna var ju för häftiga med alla sina fina ideér!
    Ha det bra!
    Kram!

4. Du, vad snyggt det blir när alla har likadana tält att stå i! Plus att jag gillar formen på själva tälten också :o) Men det anstår väl en slottsträdgård att ha det propert även i försäljningssammanhang? Fick du förresten syn på my darling nånstans i vimlet..? ;o)

Här på Åland är det som om sommaren inte riktigt vill få upp farten. Flera dagar med kyla, regn och humörsänkande gråväder följs av en dag med sol, värme och sunnanvinder - men sen kommer nästa väderdykning igen. Ännu är nätterna så pass kalla att jag inte vågat plantera ut mina fördrivna squash på gården. Bara ett par har fått flytta ut, resten håller jag kvar inne i Glaspalatset.

För övrigt är det inte bara sommaren som har problem med att få upp farten. I år känner jag mig precis lika trögstartad själv. Det gör halvont lite här och lite där mest hela tiden, men värst är ändå att musklerna känns helt kraftlösa. Hemska saker, för en som jag, som trots min ringa storlek alltid varit stark. Urstark.

Hoppas vädret vänt för er. Här är det kallt och mulet, så att få en skymt av den omtalade venuspassagen är det inte att tala om :o/

1. Jag håller med, det ser väldigt städat ut när tälten är lika, sedan passar ju modellen perfekt till miljön.
      T.Taylor var överallt, som du förstår är det tusentals människor som har något att fråga just honom. Den andre Taylor hade också fullt upp, kön ringlade lång utanför hans café trots det dåliga vädret.
      Vi har nog samma skitväder,allt har stannat upp. Det är bara de jäkla fåglarna som är riktigt ihärdiga.
      Jag fick så om alla ärtor i mina tre krukor för ett tag sedan då fåglarna dragit upp alla groddar.
      Men då lade jag fiberduk över, när alla ärtorna hade två bladpar tog jag väck duken och satte pinnar och klättertråd.
      Gissa vad som hänt dagen efter, alla plantor utom tre var uppdragna :(
      Nu har jag sått för tredje och sista gången, håll tummarna.
      Själv har jag gått omkring med värk i knä och fingrar. Atros fick jag besked om, så nu äter jag Artox, får se om det hjälper. Ja du alltid är det något, eller hur.
      Vi har fått liiite bättre, men fortfarande ganska kyligt.
      Nu får du ha en skön kväll
      Monkan

5. Tack Anneli, det fanns många fler ideer än de jag visar på bloggen. Det skulle bli en farligt massa bilder så därför valde jag ut några bara.

Det är kul att ströva omkring på sådana ställen, dels för att titta på folk och naturligtvis alla utställare. man får en och annan ide´ som man kan försöka att förverkliga hemma i sin trädgård.
    Ha det bra
    Monkan

6. Härliga bilder från en härlig utställning... den hade jag gärna varit på :)
    Ha en bra helg!

7. Hej på dej, surfade runt lite och hittade din blogg.
    Synd jag missade mässan i Malmö, ser på dina fina bilder att där skulle man vara.