onsdag 27 juni 2012

Besök på Katrinetorps gård

Tio minuters väg ifrån där jag bor ligger Katrinetorps gård, hit hade min väninna och jag tagit oss idag. Man kunde ju önska lite varmare och lite soligare väder. Nåja, vi var klädda för promenad, så vi satte fart mot den fina parken.

Jag vet inte om det är konstgjort, men fint är det med vattnet som slingrar sig genom parken.


Paviljongen ligger fint med utsikt över ank- och näckrosdammen.

Lite längre in i parken finns denna kinesiska paviljong. Nytt sedan jag var här sist är friluftsteatern.

Nu är vi i den stora trädgården, här jobbades det lite varstans med plantering och rensning.

Vi tyckte att grönsaksodlingarna var helt underbara. Här två sorters grönkål.

Kålrabbi, vitkål, fänkål och mangold. Så fina grönsaker.

Även en potatisblomma kan vara fin, den här blå gillade vi båda.

På många ställen hade dom planterat blomman för dagen, de höll på att binda upp dem och flera andra slingerväxter på störar.

I rosenträdgården där doftade det gott, men jag tog inte så många bilder där ,för regnet hade slagit hårt och många rosor låg mot marken.

Trädgårdsmästaren hade klätt bronsfiguren i blomhatt lagom till den nya utställningen som startade idag, hattutställning. Men innan vi gick in och tittade på den skulle det fikas.

I orangeriet finns det en blombutik, en sådan där riktigt romantisk.

Några av de fina blommorna som växte inne på gården.

Cafeé och restaurang ligger i den gamla mangårdsbyggnaden.

Vi intog vår fika ute, kallare än så var det inte. Nu började äntligen molnen spricka upp och solen visade sig några minuter.

Efter fikan gick vi in och tittade på hattarna. Den här enorma blomkrukan var det första som mötte oss.

Några utvalda hattar, där fanns så många fina.

Det finns även en antik och kuriosabutik på Katrinetorp, vi gick en sväng där också. Inget köp, nej, nej.

I den stora ladan var det också aktivitet, nyfikna som vi är så måste vi dit och titta.

Därinne hölls det kurs i pilflätning, det var kul att se tjejerna pilla med sina olika korgmodeller

Många av korgarna var mycket vackra, vilket jobb. Starka nypor måste man ha för att tvinga pilen dit man vill.
Den här dagen blev jättetrevlig, nu önskar jag godnatt.

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for turen - det er eit fint område du vandrer i.

    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ruth, det var roligt du tittade in.

      Radera
  2. Vilken trevlig utflykt. Dit skulle jag gärna åka någon gång. Vilka grönsaker, underbar blomsteruppsättning och spännande korgflätning....//M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett fint ställe, jättebra för mig som bara har promenadväg dit och kan besöka det ofta.
      Det händer alltid något spännande på Katrinetorp.

      Radera
  3. Åh, Katrinetorp har jag bara varit på när det varr julmarknad där! Dit måste vi åka i sommar! Jag hade ingen aning om att där var en så vacker park...
    Tack för tipset!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica, parken är inte så förfärligt stor men lugn och fridfull. Men trädgården tycker jag är kul att gå i, deras köksträdgård är superfin.
      Jag är med i Katrinetorps vänförening, då får man info, rabatt på en del, och kan anmäla sig till diverse kurser. Katrintorp anordnar väldigt mycket, som nu den fina hattutställningen tex.
      Julmarknaden är en av de bästa i Skåne.
      Ha det bra.Kram

      Radera
  4. Jahaja, här drösar det in nya inlägg så att man inte hinner med i svängarna! "Allt eller inget" måste vara ditt motto, söster mi ;o) Hur som helst, jättefint från Sövde och likaledes från ert besök i Katrinetorp!

    Bland sticklingarna jag knipsat åt mig på sistone finns bland annat humle. Men var denna ska planteras är ännu ett otaget beslut. Helst skulle jag vilja ha en riktig humlestör, men var få tag på en sådan? Och hur få den rest..? Därmed sagt att det förmodligen inte blir en sån lösning på planteringsproblemet. (I ett ögonblick av ondsinne lekte jag med tanken att låta den slingra sig runt tujahäcken som grannen planterat utan mitt medgivande, för att sakta men säkert kväva den till döds ..)

    Pilflätningskurs gick även jag för några år sedan, men efter det har det inte blivit någon flätning alls. Material har jag i.o.f.s. i förrådet, men att komma till skott verkar omöjligt :o/ F-n vet, om jag ens i dagsläget kommer ihåg hur man gör.

    Ha nu ett riktigt fint veckoslut där söderöver! Väderleksrapporten för vår del låter påskina att det från kvällen och hela morgondagen ska bli ... regn. Igen. Men fr.o.m. söndag verkar sommaren äntligen vara i antågande, så där på riktigt :o) Hälsa alla så ♥-ligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina, jag har följt med i dina inlägg, det med cykeln var en riktig höjdare.
      Humle på humlestörar kan jag acceptera,det hade dom på Katrintorp, det stod ca 20 st sådana i grupp.
      Jag hade en humleplanta som skulle slingra sig snyggt på vår avsågade rest av granen var det tänkt. Men himmel, den slingrade sig precis överallt där jag inte ville ha den, så i våras grävde jag upp den.
      Det som är trist med humle är att den vissnar ner på vintern.
      Jag kan tänka mig att din granne blir måttligt glad om du planterar den i hans tuja.
      Pil-och spånslöjd gillar jag, men mina fingrar klarar inte det, jag har ingen styrka i dem pga värk.
      Just nu började det åter att regna, det väntas även åska. Hur kul är det på en skala?
      Ha det bra
      Kram

      Radera