måndag 11 juni 2012

På besök i Kalmar och Öland

Efter besöket i Westrahult i lördags for vi till Kalmar, en stad som jag bara åkt igenom förut. kalmar slott var naturligtvis ett måste.


Det blåste fruktansvärt den här dagen så det gick knappast att hålla kameran stilla. Vi gick iallafall runt hela vallgraven.

Slottet ruvar på mången historia, jag älskar att läsa sådan nu på äldre dar.

Vi är nu på väg ut, jag frös så in i bomben. Undrar ifall vi ska få någon riktig sommarvärme snart.

kalmar hade verkligen väldigt blandad bebyggelse,

gamla trähus blandat med sekelskifteshus.

Mitt i alltihopa dök ett fantasiskt ställe upp, Krusenstjärnas trädgård. Dit in var vi tvungna att gå, för där serverades kaffe och hembakat.


Denna servering var helt olik alla andra vi varit på. Otroligt stor, ett helt kvarter som var inplankat.


Jättemysigt, lika blåsigt som det var på Kalmar slott, lika lugnt var det här.

Längst ner i den stora trädgården fanns det jättefina trädgårdsland även en hel del blommor.

Sedan tog vi oss till de äldsta delarna av Kalmar. Domkyrkan var magnifik.

Vi gick och gick men inte en enda människa såg vi, det var alldeles öde, det är lite tråkigt. Men det var lördag, butikerna stängda, alla var väl hemma och tittade på TV.







Efter långa promenader i kalmar var det skönt att ta bilen och köra över bron till Öland. Där vi hälsade på mannens kusin med familj.
Det var det hela för idag.


13 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk resa ni gör och så mycket mysiga ställen ni hittar. Jag har varit till Öland men inte Kalmar så det var roligt att se dina bilder därifrån...tack! Den underbara trädgården borde jag lägga på minnet för kanske vi åker ditåt nån gång.
    Ha en bra dag!
    Kram Anneli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli, vi försöker alltid hitta fina miljöer när vi reser. Vi är båda intresserade av gamla miljöer både stads-och lantmiljöer. Ibland kanske det blir för många hus på bloggen, men det är ju ett av mina intressen.
      Krusenstjärnas trädgård var helt underbar, stor och frodig, gott kaffe och goda kakor.
      Tack för din kommentar
      Monkan

      Radera
  2. Hej

    Kalmar slott är fint. Vi har vänner där, de som har Emmas bror, och vi var ute vid slottet och grillade en gång. Kalmar har vi varit i ett par gånger och där är så fint. Det där caféet har vi inte provat, men det skall vi göra när vi kommer dit igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej grabben. Jag trodde inte det skulle vara så fint i Kalmar, så det blev en bra överraskning.
      Cafeét ska ni absolut besöka när ni är i Kalmar nästa gång.
      Ha det bra
      Mamma

      Radera
  3. Fina bilder! Du lyckas verkligen visa Kalmar från sin vackraste sida och det är verkligen en vacker stad! Och vilket läge! Hade jag inte bott där jag bor, så kunde jag tänka mig att bo i Kalmar!
    Kul att se!
    kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica. Kalmar är nog fint att bo i på sommaren, Kalmar är ju en sommarstad, men på vintern föredrar jag nog min egen stad.
      Nu är vi i en annan sommarstad, bilder kommer snart ifrån Karlskrona.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  4. Härlig bilder från Kalmar! (något för Turistbyrån kanske?) Har varit där för väldigt länge sedan men numera åker vi direkt till Öland....kanske får bli ändring på det efter dina inspirerande bilder/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du ska nog ta en dag för att gå runt i Kalmar, där finns otroligt mycket fint att se.
      Jag tror de flesta bara susar förbi Kalmar och över bron till Öland,synd.
      Öland däremot är jag så där måttligt förtjust i, okej det är vackert men jag gillar mer kuperade landskap. Skall jag mot förmodan bada så vill jag ha klippor istället för sand.
      Tack för din kommentar
      Mokan

      Radera
  5. Hej Monkan!
    Jättefina spännande bilder!!
    Har besökt Öland en gång och vill gärna åka dit igen!
    Kalmar åkte vi bara förbi ...
    Trevligt att du visar bilder ... så får man längta ännu mera :O)
    Väntar på en fortsättning över bron ;)
    Ha det bra på utfärden!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, tyvärr blir det inga fler bilder ifrån Öland. Vi var och hälsade på släkt, så det blev inte tid för foto.
      Men det kommer bilder ifrån en annan fin stad snart, så då får du titta in igen.
      Kram
      Monkan

      Radera
  6. För en som varken varit till Kalmar eller Öland var det här ett roligt inlägg :o) Speciellt som Annacarin i Westrahult är från Kalmartrakten och en annan bloggkompis, Kerstin med bloggen Ölandsvindar, bor på Öland. Synd att du inte hann med att plåta där. Och by the way, så visste jag inte att avståndet från fastlandet till ön var så där kort att man alldeles bra ser till andra sidan!

    Nu ska jag hasta iväg med min trasiga laptop till datoraffären. Fläkten som ska ersätta den havererade här ÄNTLIGEN kommit!!

    Trevlig helg önskar jag er båda ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har endast åkt igenom Kalmar förut, trodde faktiskt inte att den stan var så fin. Öland, har jag bara varit till Borgholm 2 gånger, så jag kan väl inte påstå att jag sett Öland. Tiden räckte inte till för en rundtur där, men Öland finns ju kvar så vi kanske tar en tur en annan gång.
      Hoppas det ordnar sig med din laptop nu. Visst är det konstigt att vara utan datan? Hur klarade man sig förr, innan telefoner, tv och datorer, det kan man undra. En sak var i alla fall bättre, man umgicks och hade roligt, det minns jag hemifrån.
      Ha det bra Nina,
      Kramen från Monkan

      Radera
  7. Ett par gånger har jag besökt Kalmar men det har varit snabbvisiter när vi varit på genomresa. Men slottet har vi vandrat runt, men jag tror inte vi var inne i den. Första besöket minns jag att det var svårt att gå i kallblåsten på gatstenarna, vid det andra besöket var vi till Kronanmuseet och fick en grundlig undervisning om regalskeppet.
    Nu fick jag en riktigt fin guidning av platser i Kalmar som jag inte hunnit titta på när vi varit där. Tack för det!

    SvaraRadera