söndag 10 juni 2012

Premiärturen denna säsong med  husvagnen gick till Småland. Till en campingplats som vi besökte hösten 2011, Bussamåla. Här trivdes vi väldigt bra, den ligger nära skog och sjö. Campingen är en familjecamping, lugn och skön och välskött.



C i full färd att bekanta sig med grannen, ett holländskt par som hade hyrt in sig 5 veckor här. Ytterligare 4 husvagnar och 1 tältare kom från Holland. Vi tyckte det var lite konstigt att de hittat hit, men det fanns en förklaring. De som driver campingen är holländare, de flyttade hit för tre år sedan. Tufft.  Jag är förvånad, de pratar perfekt svenska efter så kort tid., men de tyckte att vårt språk var svårt.

5 små afrikanska getter kom varje morgon och hälsade  på. :)

Efter ett tips av Nina/Stjärnkraft, åkte vi till Westrahult, där hennes bloggkompis skulle ha en aktivitetsdag, hönsbytardag
 Långt in i skogen låg detta ställe, men trots det var vägen upp till gården full av bilar med besökare.

Några höns att byta bort hade inte vi, ha ha,


Duvorna tyckte jag var söta.

Här är det äggförsäljning på gång. Vi handlade två burkar  honung av Kalmar biodlarförening.  Sedan blev det en fika innan HäJKån BäjKåN satte igång. 


Vi lyssnade en liten stund. Killen var poppis,barnen gillade det här.
Så var det dags för oss att åka vidare.

Vi hade bestämt oss för att besöka Kalmar, men det får bli i nästa inlägg.

God kväll.

8 kommentarer:

  1. Jag har haft husvagn (minns ej om jag ev skrivit det tidigare)och det är ju så roligt med campinglivet. Vi har sålt den nu och det var en tysk som köpte den. Han skulle bo i den medan han byggde ett sommarhus i Småland. Han älskade den svenska naturen,tystheten mm. Kanske vi har en guldgruva som vi inte utnyttjar tillräckligt..../M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vi hade husvagn i många år då våra pojkar var små. Vi körde runt i hela Sverige och halva Europa med den. Men den sista reasn blev hela familjen sjuka, då sa jag nu får det vara nog med husvagnssemester. Vi sålde den gamla,efter det blev det helt andra semestrar.
      Men i fjol fick vi för oss att skaffa en liten en som fick plats på vår uppfart och som alltid står färdig för färd. Det ångrar vi inte en minut.
      Sverige är fantastiskt.
      Monkan

      Radera
  2. Å, vilken mysig campingmiljö ni hittat där i Bussamåla! Fast lite lustigt att den drivs av "nysvenskar". Men det har kanske sin förklaring i att vi som bott hela livet och året runt i Norden blivit hemmablinda för hur vackert och rogivande det enkla är och därmed sällan förstår att dra nytta av detta faktum..?

    Jag har många gånger, i många sammanhang, här på min ö i havet försökt propagera för att den typ av "attraktioner" vi ska satsa på att erbjuda våra besökare är tystnaden, närheten till naturen/havet - och mörkret. Vi som har det hela tiden fattar nog inte fullt ut vilken brist människan i gemen lider på just de här enkla, för oss självklara sakerna.

    Sen måste jag bara säga att det måste ha varit jätteroligt för Annacarin att en annan bloggis tog sig för att besöka Westrahult under aktivitetsdagen! Hade det inte varit skolavslutning och examenskalas i precis samma veva hade jag nog försökt ta mig dit jag också, om ock med annat fortskaffningsmedel än Röda Faran ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Nina, vi letar aldrig de stora platserna som är fullproppade med folk.
      Holländarna älskar Sverige, de kommer ifrån ett land som är ganska "trångt" 17 miljoner på en yta som småland.
      Tystnad är en "lyxvara", det finns inget härligare än komma in i en storskog eller ut på havet.
      Ja du, Annacarin såg ut som ett frågetecken när jag sade att vi hade en gemensam bloggvän. Det blev endast ett kort samtal med henne hon hade fullt upp hela tiden.
      Tänk ifall du också hade dykt upp där, himmel så kul det varit.
      Nu ska jag göra ett nytt inlägg, det tar sin tid, mottagningsförhållanden är inte som hemma precis. Men en liten en blir det.
      Ha det bra, C hälsar också.
      Monkan

      Radera
  3. Precis i min smak! Både campingen och hönsbytardagen i Westrahult :) Vi försöker alltid hitta just sådana här små guldkorn i tillvaron. Lägger campingen i Bussamåla på minnet :)
    Och fina bilder som vanligt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, visst är det kul att komma till miljöer man inte är van vid i vanliga fall.
      Det finns så många fina platser här i småland. Bussamåla camping ligger mitt i Glasriket, nära Kalmar och Öland samt Karlskrona. Hit åker vi även till hösten när det är dags för svampplockning.
      Nu ska mannen titta på fotboll och jag göra ett nytt inlägg.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  4. Mysig semesterinledning! Vilken idyll!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Monica, vi är bara ute på en liten tripp. Tur med vädret har vi haft hittills hoppas det håller ett par dagar till. Vi ska göra lite mer roliga saker innan vi far hem.
      Ha en bra kväll
      Monkan

      Radera