lördag 19 maj 2012

Lite trädgård och mycket bak

De här dagarna som gått med ömsom sol och ömsom regn samt ishokey på TV har det varit perfekt att baka.
Det blev en hel del att stoppa i frysen, 40 kesobullar, 40 dinkelbullar och 40 kanelsnäckor.

Det här brödet, världens enklaste svängs ihop i en handvändning. Super gott. Recept nedan


Trots bakning går det inte att hålla sig ifrån trädgården. Där händer det så mycket och jag vill gärna fotografera en del.
Syrenerna blommar för fullt. Vi har 6 syrenbuskar i olika färger så det syns inte om man klipper stora buketter och tar in.

Tyvärr håller de sig inte så länge inne, men de sprider en härlig doft.

Våra blåbärsbuskar är fulla med blommor. Hoppas att det blir bättre skörd än i fjol, då vi endast fick några deciliter bär.

Äppelträdens blommor sjunger snart på sista versen. Allt det man längtat efter varar så kort tid.

Mina tomatplantor artar sig, sedan de blev utplanterade har de växt till sig ordentligt. Körsbärstomaterna 7 st står alla  mot en södervägg och alla blommar.

Jag sådde även busktomater och de har jag planterat i stora krukor som vi har stående vid altanen. Och ser man på, det finns redan små små ämne till tomater.

Kaprifolen som växer på vår spalje är nu kommen så här långt. När de slår ut sprider de en underbar doft i skymningen.

På en annan spalje blommar Clematisen, det är en av favoriterna i min trädgård. Den kan man inte ta död på, jag har klippt ner den två gånger men den kommer snällt tillbaka varje gång.

Bergklint, jättefin perenn.

Till sist Töreln denna oansenliga blomma, men som lyser upp så fint. Den skulle jag aldrig vilja avstå ifrån. Jag delar dem varje höst och planterar ut, så det står många sådana instuckna imellan vintergröna- och andra buskar.
Det var det hela för idag.
God kväll alla.

12 kommentarer:

  1. Oh, vad mycket gott du bakat. Brödet verkar ju jättebra för jag gillar inte att knåda mm kanske provar jag det men jag har inte alla dessa mjölsorter hemma. Och dina växter, så långt de kommit redan. Blommande tomater tex.....vi får vänta ett tag till . Trevlig söndag/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja det var tur att alla ingredienser fanns hemma för en gångs skull.
      Det har gått fort framåt med växtligheten, hoppas nu väder och vind håller sig i schack.
      God kväll
      Monkan

      Radera
  2. BORDE införa bakdagar jag också!!
    Kanske, när man blir 'dagledig' efter ca ett år ;O)
    Dina bakverk blir man så inspirerade av!
    Limpan ska jag åtminstone baka ...
    Har fått till en plåt med lingonrutor nu på morgonen,
    väntar kaffegäster idag :O)

    Tänk att syrenerna blommar hos dig ♥♥
    Kanske, om vi får lite värme nu så blommar
    häggen i veckan som kommer ...
    Ha en skön söndag!
    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, nu var det ett tag sedan jag bakade, annars är jag noga att alltid ha hembakat i frysen.
      Jag har provar många sådana limpor med bikarbonat som jäspulver, men detta har smakat allra bäst.
      Lingonrutor låter gott.
      Det doftar syren i hela området, alla grannar har en eller flera syrenbuskar.
      Det har varit en skön söndag, med sol och 22 grader.
      God kväll
      Monkan

      Radera
  3. Jösses, nu blev jag bullsugen! Men inte gitter jag sätta igång med något bullbak just nu, så jag får nöja mig med att äta med ögonen :o)

    Otroligt att syrenerna står i blom i Malmö redan! Här är det låångt kvar; äppel- och körsbärsträden ska precis till att slå ut, men definitivt inte några syrener.

    Gulltöreln gillar jag skarpt jag också, men just nu har jag ingen i trädgården. *noterar på anskaffningslistan* Och någon "riktig" kaprifol finnes här inte heller. Däremot vildkaprifol under den stora cembratallen i hörnet av tomten. Av den tog jag ifjol en planta och flyttade in på gården, där den ska få klänga sig upp i mitt transparent blanche-träd som är sjukt och med tiden kommer att hälsa hem.

    Nu ska jag iväg och fika hos en kompis. Ha en fin söndagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, jag fick sådan lust att baka snäckor, brukar hålla mig till bullar med nötter och russin. Men vad gör det, det är ändå C och Joacim som äter dem, jag försöker att avstå.
      Syrenerna bara exploderade på ett par dagar, det behövs bara värme och lite sol tydligen. Lite tråkigt är det att det blommar allt på en gång nästan. Jag skulle vilja drar ut på tiden.
      Förut gillade jag inte Gulltöreln, men det beror nog på hur och var man sätter dem. Jag gillar inte när de står på rad i rabatten, då ser det så billigt ut.
      Jag hoppas att kvällen blev trevlig hos kompisen, vi har haft besök av Joacim och Emma. Vi kunde sitta ute till 21.30, inte illa.
      God kväll
      Monkan

      Radera
    2. Nä, blomster som står på rad gör sig väl egentligen aldrig? Och en blomma jag har väldigt svårt för är tagetes. Även om den finns i ett otal varianter ser de på något vis konstgjorda ut och faktiskt som om "de står på rad" även om de inte gör det. Märkligt fenomen :oS

      Radera
  4. Hejsan

    Asså, jag såg med en gång att det var "blåbärsblommor" på en av bilderna.....bärkännare som jag är..hahahaha.

    Finfina bilder ju.

    SvaraRadera
  5. Ha ha, nu va du rolig, grabben.
    Tack för att du tittade in, både hemma igår och här på bloggen idag. Hoppas du har fiskelycka idag.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack för receptet! Jag är urusel på att baka, men det där smaskiga brödet tror jag att jag fixar :)
    Härliga blomster - känner doften av syrén ända hit!
    Ljuvliga försommartid!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Jag äter så sällan mjukt bröd, så även om det ser jättegott ut det där du har bakat så nöjer jag mig med dina bilder.
    Många av sorterna du har i din fina trädgård skulle nog ha svårt för att klara sig här, men perenner brukar ha det bra under snön och kommer igen vid den här tiden på året. Såg just att kabblekan blommar i en grannes dike nu. Syrener har jag två av, ungersk och preston och deras blad håller som bäst på att slå ut. Liksom äppelträden och skuggmorellen. Ja, det händer mycket nu men det är minst ett par veckor försenat i år. Vår bonde håller som bäst på att så de lägdor som han plöjde upp i höstas. Han och familjen jobbar nog dygnet runt nu för att försöka ta igen förseningen.

    SvaraRadera