fredag 29 juni 2012

En liten titt in.......

Välkomna in och se hur vi har det i en liten del av våran trädgård. Vi står nu på gatsidan,


 vi går in köksvägen, eller rättare sagt vägen in till vår härliga gård.


Gården ligger helt skyddad ifrån insyn. Det är här vi äter vår morgonfika om vädret tillåter. Det är också här som C och jag "mekar" med olika saker, piskar mattor, hänger tvätt mm.

Muren som ligger i söderläge är hela 8 meter, den har 2 stycken gluggar, i år har jag planterat Österrikiska kaskadpelargoner i dem.

Emellan gluggarna växer den fina rosen New Dawn, den blommar som mest nu.

Naturligtvis har vi vinrankor, de brukar ge fina och söta druvor ifall det blir tillräckligt med värme och sol.

På spaljen växer en vinranka som är hela 52 år gammal och vid sidan om den en förträfflig clematis med rosa blommor, Montana "Tetrarose".
Utanför skymtar en bit av själva trädgården.

Just nu blommar shersminerna, denna dubbla är underbar.

Den enkla tror jag kallas för doftshersmin.

Klätterhortensian klättrar upp på huset i ett av hörnen. Blommorna är lika vackra på hösten, då brukar jag plocka in och arrangera i skålar tillsamman med andra växter med vackra frökapslar och dylikt.

Dessa otroligt söta blommor tillhör eldtornsbusken, på hösten blir det oranga bär utav dem. Den busken är inte så kul att klippa, taggarna är sylvassa.

Nu blir det lite rosa blommor, här en Kolkwitsia amabilis som blommar med enorma mängder blommor.

Prakttry

Spirea

Den underbara rosen Mundi (Rosa gallica), den planterade jag i fjol, då blev det endast några få blommor, men iår har den satt fart riktigt, är fullproppad med rosenknoppar och även löss, usch.
Det var ett litet urval av det som står i blom

Längst ner på tomten är det ganska tunnsått med blommor nu,

Här står alla höstblommor på tur ,

När det är dags fylls rabatterna av rudbeckior i olika färger, bolltistlar, lysimachia, fjärilsbuskar, veronicor mm. Det får bli ett annat inlägg om det framöver.
Detta var bilder ifrån gårdagen.
Idag har det inte varit väder för trädgård, det har både åskat och spöregnat.

Istället satte jag två degar den ena till två rejäla dinkelbröd, den andre blev dinkelbrödkakor med keso.

Som tur var åkte vi iväg och plockade jordgubbar igår så jag fick, dels till min sylt som jag använder det förträffliga fryspulvret till.
Sedan kokte jag en jättegod marmelad av jordgubbar, rabarber och vaniljstång, det blev en riktig höjdare.

Nu skall det bli fredagsmys här hos mig, hoppas ni har detsamma.

15 kommentarer:

  1. Roligt att titta in hos dig och se din fina trädgård.Sen är jag avundsjuk på dina fina bilder och särskilt den med flera foto tillsammans. Undrar hur du gör? //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Fina bilder är väl att ta i, men fota är min hobby det är därför det finns så många bilder i mina inlägg.
      Alla mina bilder som lägges på bloggen har jag komprimerat ( eller förminskat - färre pixlar)för att de inte ska ta en evinnerlig tid att få fram för tittaren.
      Bildcollagen göres i ett speciellt program som min son har lagt in till mig. Photoscape heter det, i det programmet finns flera olika möjligheter att trixa med bilder. Det finns många andra program där denna funktion erhålles.
      Kram
      Monkan

      Radera
  2. Hej Monkan!
    Nu blev jag helt stum ...vilken trädgård...så underbart ställe ni bor på!
    Så mycket blommor, helt sagolikt och sist en hel massa godsaker!
    Underbart!
    Kram Anneli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,ha Anneli, det är lite skillnad att bo i en storstad och så som du bor. Alla småhus i Malmö ligger på gamla åkrar, naturen ligger långt ifrån vår stad.
      Nu är vi så lyckligt lottade att få äga en stor tomt, och då kan man ha mycket stora buskar och stora träd, utan att det tar upp all yta. Vi har även frukträd och många bärbuskar vilket jag tycker är viktigt. De ger oss en massa godsaker under hela vintern.
      Kram Monkan

      Radera
  3. Vad ska man säga, sagolikt!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Venus, du behöver inte säga mer. Jag blev så glad, man blir lite hemmablind, så det känns härligt när man får en sådan kommentar.

      Radera
  4. Vilken dröm. Underbar trädgård! Schersminerna är jag avundsjuk på. Jag kan inte ha så stora buskar i min lilla trädgård, men jag älskar doften! Minnen från barndomen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra. Schersminerna skulle jag inte vilja vara utan, de tillhör också tillsammans med syrener mina absoluta favoritbuskar i en stor trädgård.
      De doftar underbart i skymningen, schersminerna, tyvärr är de svarta bladlössen också glada för dem, men fåglarna ska också ha mat. De plockar en del av lössen, resten får sitta där de sitter jag bryr mig inte.
      Kram

      Radera
  5. Vilken vacker och välskött trädgård ni har!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica, du har själv en välskött trädgård har jag sett. Roligt att du gillar min, för vi har så olika trädgårdar du och jag.
      Kram Monkan

      Radera
  6. TACK Monkan för hälsningarna, visst är det tungt,
    men ändå går livet bra vidare ...
    MEN, VILKEN trädgård ni har!!!
    Njuter av varenda bild :)
    Ha en fin helg!
    ♥ KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite Vivan, men jag vet hur du har det, det var inte så längesedan jag var i samma situation.
      Jag är ganska stolt över min trädgård, men det ligger mycket hårt arbete bakom.
      Det kommer fler bilder framöver som jag hoppas du kan njuta av :)
      Hoppas du får en lugn och skön helg
      Kran Monkan

      Radera
  7. Precis så där vill jag ju ha det! Lummigt, skyddat från insyn, med VATTEN på gården och väldans gärna en liten C som kan hjälpa mig med de tyngsta jobben ;o) Ni vet det nog, men det tål att sägas: er trädgård är en bit av ett jordiskt paradis.

    Den där Mundirosen är bara för härlig! Den ser ut som nån godsak man vill stoppa i munnen; grädde och jordgubbar eller bärkräm med mjölk, något gott i alla fall :o)

    Mina två uteväxande vinrankor lever faktiskt, men någon fruktsättning lär det inte bli i år. Igår beskar jag alla sidoskott ovanför tredje bladet och jag såg inte en tillstymmelse till klasbildning någonstans. Men strunt samma! De är ju vackra som klätterväxter också :oD

    Nu har regnet kommit. Det blåser 14 m/s i byarna. Inget läge för utomhussysslor :o( Jag tror det får bli soffan och en virkning istället. Men jag har inget projekt på gång, så jag får väl hitta på nåt.

    Trevlig lördag, hörni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, vårt lummiga paradis har tagit oss 35 år att skapa med mycket möda och ibland stort besvär ( massor av slantar vågar inte tänka tanken)och flera misslyckanden.
      Vi är ganska nöjda, men det finns ändå saker som jag vill göra fortfarande. det är väl det som är charmen med en trädgård.
      Jag tycker Mundirosen liknar en polkagris :), jag föll pladask för den i fjol.
      Jag skall också som du beskära mina vinrankor, det är viktigt, annars tar de utskjutande skotten all kraft från vindruvsklasarna.
      Ett år fick vi så fruktansvärt mycket druvor, vi åt och åt. Men jag kunde inte låta bli att prova och göra gele, det smakade smaskens. Vi pressade även druvor till juice, blandade med lite äpple mmmm gott.
      Nu ska jag ut i det fina vädret och göra lite nytta.
      Kramen Monkan

      Radera
    2. Jahaja, då har jag ju bara 28 år kvar tills det börjar likna nåt ... Upplyftande tanke ... not. Vid det laget har jag nog för länge sedan ingått i det stora kretsloppet på ett mer handfast vis :o/ Det är det jag alltid har sagt: jag borde ha skaffat mig mitt eget hus ända från början, inte "mellanlandat" hos Lilla A:s pappa ;o)

      Radera