söndag 1 juli 2012

Cykeltur i det fina vädret.......puh


C kom med förslaget att ta en liten cykeltur i morse. Jag var inte sen att nappa på förslaget, det har inte varit så många turer denna eländiga och blåsiga försommar.
Variationerna på cykelvägar är ju begränsade, men en sådan här dag blir det självklart havet som lockar.
Jag förstår om ni tycker bilderna är tjatiga, men jag kunde inte låta bli kameran och bloggen är ju en bild och dagboksblogg.

Ännu var det inte så många som vaknat och kommit ner till sina båtar.

Jag är mer intresserad av blommorna än bron, den går inte att undvika på den här turen.

Blommor fanns det gått om, just de här har jag ingen aning om vad de heter.

Nu har vi kommit till Sibbarp, som har både en stor campingplats och fina badstränder utan sand, man går i ifrån bryggor.
Här finns också små fiskehoddor.

Nere vid den lilla bryggan ligger det några fiskebåtar, så lite fiske bedrivs fortfarande här.

Långt ut i sundet pågick en jolletävling, knappt synbart.

Nu lämnar vi Sibbarp och cyklar den mödosamma backen upp på brofästet.

Jag tror inte någon turist missar detta ställe, här utsikten in mot stan,

sedan den enorma bron och utsikten mot Danmark som kan ses tydligt med rätt väder.

Nu är vi på väg under bron för att sedan cykla upp på den enormt fina kalkutfyllnaden som bildar det enorma brofästet.

Här uppe ser man långt, Bunkeflostrand är det som ligger i horisonten.

Blommor igen som jag inte kan namnet på.

Kungsljus måste trivas i kalkrik jord. Jag försökte ta ett skott förra året, men icke det ville hemma hos mig.


Nu var det dags att cykla hemmåt, efter 2 mil kändes det i ben och rumpa otränade som vi är.

När vi kom hem satte C igång att montera ihop grillen som han köpte för några dagar sedan.

Det tog en stund, men nu står den redo. Vi har lite delade meningar om grillning, jag tycker bäst om att grilla på en riktig kolgrill, C håller med till viss del. Han lovordar gasolgrill, enklare, snabbare, inget kladd med kol osv.....ja,ja.
Men om man ska jämföra så smakar det bäst på kolgrill så det så. Men nu har vi både kol och gasol, så vi kan grilla på varsin :)

När grillen var fixad började C med den årliga tvättningen av våra garageportar, porten in till gården och våra tre ytterdörrar. De är i teak alla, så efter tvätten ska de oljas.

Jag tog mig i kragen och polerade mina köksfönster och hivade upp mina nya gardiner. Det var meningen att gardinerna skulle upp till midsommar, men vem hade lust med det då, det ösregnade ju.
Kicken till detta projekt var Nina/Stjärnkraft, tack för det, nu är det undanstökat.

Nu är klockan mycket, jag ska gå ner och titta de sista minuterna på fotbollen tillsammans med C.
God kväll

9 kommentarer:

  1. Håller med DIG när det gäller grill. Vi har en liten enkel med kol.....men tidigare hade vi en liten elgrill och den var jättebra, snabb inget os mm. Fina foto från cykeltur. På campingen har jag bott med husvagn, 70-talet ett flertal ggr. Numera är den såld och det blir att sova hos vänner/hotel när vi åker någonstans//M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej M, campingen på Sibbarp är nog inte sig lik sedan du var här på 70-talet.
      Den har förbättrats mycket, man har dessutom byggt en massa små campingstugor som ligger fint. Brons tillkomst har gjort att omgivningarna blivit mycket trevligare.
      Det är inget fel att ligga på hotell, men man är betydligt friare i sin vagn. :)
      Monkan

      Radera
  2. Nej, jag blir i alla fall inte trött på dina bilder, dom är så vackra! Och för dom, som inte bor här nere måste det ju vara litet exotiskt med bron!
    kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica. Det är nog så som du säger, det finns många tittare, många fler än de som kommenterar.
      God kväll

      Radera
  3. Asså du, asså ... Er jättebro är så otroligt fotogenisk att jag aldrig kan tröttna på bilder där den är med. Nya vinklar har du hittat igen också ;o) Men vad duktiga ni är som trampade på hela 2 mil! Snacka om att jag skulle ha träningsvärk i låren ett par veckor efter en sån premiärtur!

    Fast numera blir det inte mycket cyklat för min del. Jag har under senare år tyckt att det är väldigt "obekvämt" för svansstumpen att hoja runt, men har bortförklarat det med att det är träning som saknas. Nu vet jag bättre. Det ÄR obekvämt, på riktigt, på grund av skelettsjukdomen. Så inte ens i det fallet kan jag kalla mig hypokondrisk om jag skulle vilja. Och cyklingen saknar jag, men jag får väl vara tacksam över att jag fortfarande kan promenera. Sen när jag inte ens kan göra det längre, då blir det big time kris ...

    Så trevligt att läsa att jag, av alla mänskor, har kunnat inspirera till hygientekniska aktiviteter :o) En annan är ju inte precis lagd åt det välstädade hållet, så det här måste vara första gången mitt städande kickat igång andra. Otroligt, helt enkelt :oD

    Sen när C är klar med era garageportar kan du skicka honom hitåt, haha! Min ytterdörr, en gång i världen lackad, skulle behöva få sig en omgång. Det blir nog inte så mycket jobb med att skrapa bort lacket, det lilla som sitter kvar. Hm ... kanske jag tar itu med det trots allt? Inspirerad av C!!

    Mysig måndagkväll på er! Ni ska väl grilla..?

    SvaraRadera
  4. Tack Nina. Ja gissa om det kändes både här och där. Men det var så härligt, ingen vind för en gång skull.
    Tycker synd om dig som skall dras med en sådna trist sjukdom. Du är ju unga tjejen fortfarande. Lite skillnad mot mig, i min ålder är det mer normalt att få krämpor.
    Jag dras med värk i lederna, det begränsar också mina ambitioner tyvärr, men man får vara glad att det inte är värre saker.
    Hörru, städning är inte min starka sida, men man måste ju ta tag i skiten ibland. :)
    C har hållit på hela dagen idag med portarna, men så fina de blir.
    Det är väl kul att vi kan inspirera varandra.
    Vi har precis haft yngste med Emma här. Det blev inget grillat idag, men det vi åt med yngste var väldans gott.
    God kväll, vi synes
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Vilka friskusar ni är ... SÅ långt på cykel !!!
    Jag kommer knappt till postlådan, hm, 100 m ...
    nej jag skämtar, men tiden är knapp ibland!
    Då blir det bilen ...
    Härlig stad, EN gång ska jag nog besöka Malmö,
    DU har inspirerat så mig med dina utfärdsbilder !!!
    Så fint din man fixar allt!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Hej Vivan, jag hoppas du kommer till Malmö, här finns mycket att se både i stan och runtomkring.
    Mannen min är duktig, han eller vi har alltid gjort allting själva, nästan.
    Så länge man är frisk så är det helt okej.
    Två mil på cykel fixade jag ett par gånger i veckan förut, men nu har det tillkommit liiite besvär så det händer inte så ofta för tillfället.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Återigen en fin tur i för mig exotiska marker. Bron har jag visserligen passerat två gånger fram och åter, men man ser faktiskt mer av den från land än när man är uppe på den.
    Du var verkligen inte ensam om att tappa lusten för fönster och gardiner när vädret var som värst, men nu känns det ändå som om den riktiga sommaren är på G.

    SvaraRadera