torsdag 3 maj 2012

Premiärtur

Gult, gult av maskrosor. Vackra är de där de står i fältet, men en himla tur att det inte ser ut så i trädgården.
C och jag är på väg till Klagshamn, en liten by utanför Malmö. Vi gör premiärtur tillsammans på Cs scooter som han köpte för ett halvår sedan.

Jag har skjutit på den här turen med en massa undanskyllningar, men igår var det perfekt väder, vindstilla och sommarvarmt så jag hoppade på där bak. Det var kul, speciellt på sådana här småvägar.

Vår fiskare var hemma, så varför inte, fisk till middag är ju aldrig fel.

Av den fångst som erbjöds bestämde vi oss för torksfile, mmmmm nyfångad sådan, torsk allstå.

Tången växte och frodades, men den sjunker undan snart igen. Som det ser ut nu skulle jag inte vilja ta ett dopp där.


De små båthusen var välbesökta igår i det vackra vädret. De fungerar snarare mer som stugor till båtfolket nu mera. I hamnen finns det endast två yrkesfiskare kvar, tyvärr.



Vi tog en tur ut på den långa konstgjorda landtungan,


Som sträcker sig långt ut i Öresund. Vindmöllorna långt därute ligger vid Lillgrund, där fiskade C torsk själv när vi hade båt. Då fanns det alltid mycket torsk i frysen därhemma.

De små husen kostar mycket, men så ligger de fint vid havet med egna fina bryggor och  båtplatser


Nu är det dags att åka hem och laga fisken. Senare skulle C på speedway med våra söner och barnbarnet Max.

Mums, mums fisk är toppen.

17 kommentarer:

  1. Hejsan

    Var nog en väldigt härlig tur på scootern. Min cykeltur i går var inte heller så illa, fast jag var totalt slut efteråt.

    SvaraRadera
  2. Takk for ein fin tur du har tatt oss med på. Vakre bilete.

    Ha ein fin dag

    SvaraRadera
  3. Hej grabben, ja det var riktigt fint, du vet ju hur mysigt det är i Klagshamn.
    Var rädd om dig, lycka till idag
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Tack Ruth, nu börjar livet igen efter en lång och trist vinter. Vi har äntligen fått lite värme, så nu känns det verkligen som vår.
    Ha en fin dag
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Åh, jag känner så väl igen mig på varenda bild! Fast vi är där mest mot höstkanten, när salmbären mognar...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Ja jag vet Monica, men det är ett mysigt ställe nu på våren också. Men jag vet att ni kan köpa nyfångad fisk närmre än Klagshamn.
    Hoppas det blir många salmbär till dig iår, jag vill hellre plocka björnbär.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Vilka jättehärliga bilder!

    SvaraRadera
  8. Tack "Majberggrens", det ser lite annorlunda ut härnere om man jämför med Göteborgs skärgård.
    Men visst här finns också lite "pärlor"
    Ha det bra Monkan

    SvaraRadera
  9. Nä! Är det sant?! Har C skaffat scooter?! Men så häftigt!! Och du är säkert en snärtig spätta på bönpallen; en ren prydnad för fordonet :o)

    Jag blir lite då och då avundsjuk över hur mycket fantastiska fotomotiv det finns i dina trakter. Fast visst, det finns det säkert här också, fastän man av ren hemmablindhet inte förmår se dem. Inte blir det bättre av att jag är så urdålig på att ta mig utanför Mariehamn. På detta måste jag råda bättring den här sommaren!

    Tanken på pinfärsk, nystekt torsk får det att vattnas i munnen på mig. Men färsk torsk är en sällsynt lyx i våra fiskdiskar. Och finns den är den så vråldyr att den ändå får ligga kvar där på is :o/

    Trevligt veckoslut på er, båda två!

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för den fina åkturen
    i ett underbart sommarlandskap!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Tänk att få så färsk fisk! Avundsvärt :)

    SvaraRadera
  12. Hej Nina, ja du C köpte den i januari. Han har kört en hel del på den, men jag har ej velat åka med förrän det blev riktgt varmt. Han har snackat om scooter i flera år men kom inte till skott förrän nu.
    Jag har också körkort till lätt motorcykel så jag skall också köra den framöver. Om jag vågar :)
    Hemmablinda är vi nog alla. Där nere i hamnen har jag lagt ut bilder ifrån i fjol, men jag försökte ta lite bilder ändå fast i nya vinklar.
    Du behöver inte bli avunsjuk Nina, Åland har så mycket fint att bjuda på.
    Torsken smakade mums, det är så stor skillnad på färsk fisk och fryst.
    Idag har vi blivit av med sommarvärmen, det är mulet och endast 13-5 grader.
    Hoppas du har en skön fredag
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hallå, borde ni inte skaffa en scooter till, så att ni kan köra i "konvoj" på era utflykter?! Och klart du vågar :o)

      Idag ska jag ta mig in till centrum för att skaffa en "capo" till gitarren. Ja, du vet en sån där grej som man spänner över halsen. Kanske heter den något annat på svenska..? Jag har snöat in på Cornelis just nu och flera av de ackordsättningar jag hittat kräver att man har en sån där pryl.

      Radera
    2. Nähä du, det räcker med en. Det är bara småutflykter som den används till, så det räcker med en. Jag skall däremot börja cykla mer nu, den har fått stå alldeles för länge. Men häromdagen tvättade jag den och C smorde och fixade till den till mig.
      Det där man sätter över strängarna på gitarren vet jag vad det heter, men kan inte komma på det nu.
      Kram Monkan

      Radera
    3. Haha! Nåja, en scooter är mer än ingen scooter ;o) Och heltidsjobbet som läcker spätta kräver sin kvinna, så det kanske räcker med att du håller dig på bönpallen, haha!

      Den där "capon" (eller vad det nu heter) fick jag förstås inte fixad. Musikaffären har, av någon mycket konstig orsak, STÄNGT på lördagar. Det där med lördagsstängt i såna butiker som folk normalt inte hinner besöka på vardagarna när de själva jobbar är något jag aldrig kommer att begripa. VILL inte dessa näringsidkare ha några kunder, eller ..?

      Men idag är det söndag. Idag är det rätt hyfsat väder. Idag ska jag försöka få vårstädat i jordgubbslandet.

      Ha en bra dag och tänk på att rumpestumpen är otränad om du ger dig ut på cykling! ;o)

      Radera
  13. Det var roligt att du gillade vår lilla tur. Den dagen hade vi 23 grader, riktig sommarvärme.
    Hoppas allt är bra, trevlig fredag
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Ja du 4U2, det är lyx tycker jag. Hoppas bara att de fiskarna inte ger upp, för då kommer vi att sakna dem.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera