söndag 6 maj 2012

En skön promenad i Alnarps slottspark

Det var en dag i förra veckan som C och jag tog en sväng till Alnarp. Trots att vi pysslar och donar i vår egen trädgård känns det skönt att komma hemifrån, här får man ny energi och tips på något nytt att plantera hemma.  Man kan gå och strosa i den vackra parken i evigheter. 


Magnolior fanns det gott om, jag fastnade för den med röda blommor.


De var otroligt fina.

Förra året när vi besökte Alnarp var vi inne i det fina Lantbruksmuseet. Byggnaden är så oskånsk, den påminner om ett dalahus.

En del museeiföremål fanns utanför, ovan en hästvandring. Tydligen något som man använde till tröskningen, ( jag kan ha fel.)

Detaljbild av huset, bilden skulle naturligtvis ligga före föregående bild.

Några elever var ute och spelade tennis i det vackra vädret.

Det finns gott om bänkar att slå sig ner i.

Det är också många som tar med sig fikakorg och sätter sig där det passar.

Här ska jag fota julrosor, jag har aldrig sett så många på ett och samma ställe.

Jag är lycklig över mina två plantor därhemma, men här fanns det mängder och i alla färger.



Nu har vi gått runt i ett par timmar och har hamnat vid den stora dammen intill ladugården,

Mitt ute i dammen stor fjolårets midsommarstång. Hur dansen kring den går till har jag ingen aning om.
Det blev en skön eftermiddag.

8 kommentarer:

  1. Åh, det var länge sedan vi var i Alnarpsparken!
    Det börjar nog bli dags med ett nytt besök!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken trevlig blogg jag "ramlade" in på :) Massor med härliga bilder och trevliga texter - helt i min smak!
    Alnarp ser ut som ett besöksmål att lägga på minnet - vilken massa julrosor - fantastiskt!
    Önskar dig en bra vecka!

    SvaraRadera
  3. Hej Monica, vi försöker komma dit en gång på våren och en gång på hösten.
    Tänk så härligt eleverna på SLU har det, att få gå i en sådan fin skola med den vackra miljön måste vara underbart.
    Ha en skön måndag
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack för besöket Anki, du är så välkommen tillbaka.
    Alnarp är ett lantbruksuniversitet. Ett fantastiskt utflyktsmål ifall man är intresserad av växter och blommor mm. Parken är enorm, med alla möjliga träd och buskar.
    Vi bor bara en halvtimmes färd därifrån så vi besöker den minst 2gånger per år.
    Ha en skön måndag
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hela Sverige nynnar väl för närvarande på: "Euphoooooria ...", men själv har jag just harklat upp mig och börjat pipa fram mitt livs första: "Magnooooolia!" Ja, kan du fatta? Magnolian jag köpte på reareareapris i höstas - som jag trodde inte skulle överleva vintern - kommer vilken dag som helst nu att slå ut sina första blommor!!! Under över alla under! Fast min är vit och den du såg i slottsträdgården är faktiskt vackrare.

    Placeringen av majstången är sannerligen lite udda. Fast det ger ju "Små grodorna, små grodorna är lustiga se" en helt annan tyngd ;o) Swim it magistern, swim it! Typ.

    SvaraRadera
  6. Tack för besöket Monkan!
    Jag måste först och främst NJUTA an promenaden i
    Slottsparken med dig!
    U n d e r b a r a b i l d e r !
    Vi ser en gryende grönska i trädkronorna nu!
    Men fortfarande har vi minusgrader på morgnarna!
    På dagen stiger mätarn till ca 10-12 grader!
    Ska värmen komma så sker väl en explosion, kan jag tänka mig :O)

    ... jag visar ju inte hela min lilla arbetsrum ...
    men det gör väl ingen!!
    Penslar köper jag så fort jag kommer över, inget speciellt
    märke, utan bara dom jag tycker ser bra ut!
    Vissa håller längre och vissa är urdåliga!
    Förut ramade jag in åt kunder, men nu har jag
    bara ramar åt mig själv!

    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  7. Ärligt talat Nina så är detta ett nyväckt intresse för mig, men jag är inte så begastrad att jag för den skull tänker införskaffa flera ex av julrosor. Vi har inte rätt jord för dem. Jag tycker att de är fina när de växer fritt i stora mängder som vi såg i parken.
    Nästan alla Magnolior är utblommade nu, den glädjen är väldigt kort.
    Ha, ha jag skulle varken plaska smågrodorna eller swim it magistern i den dammen, hade jag gjort det hade väl magistern svimmat.
    I dag har vi planterat ytterligare 100 tulpanlökar utav den stora lådan som C köpte. Nu får det vara nog, jag tror vi har fått ca 250-60 st i jord, det finns inte plats för fler.
    Annars har det inte hänt så mycket mer, tar det lite lugnt, både jag och C har tränat så vi har fått "ryggont". Men det går väl snart över, kanske så där lagom till vårens buskbeskärning hoppas jag. :)
    Ha det bra så hörs och syns vi.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Vivan,det är alltid kul att se vad du håller på med.
    Så skönt att det äntligen våras för er. Synd bara att den är så kort.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera