tisdag 15 maj 2012

En heldag på stan

Igår blev det en sådan där härlig dag, en hel dag på stan med bästa väninnan. Vädret var fint om än lite blåsigt. Vi promenerade först genom den fina Kungsparken, sedan vidare till Gamla Väster. Detta är en mycket gammal stadsdel i  Malmö.

Det finns inte ett enda hus som är det andra likt.

De stackars klängrosorna har blåst omkull. Men senare på sommaren när de och stockrosorna blommar är det så charmigt att gå här.


Efter en stunds promenerande i smågatorna kom vi till en alldeles nyöppnad skobutik. Eftersom väninnan och jag har jobbat med skor i många år var vi tvungna  att gå in, även om det inte var skor för oss "gamlingar".

Snyggt namn och fin logga.

Butiken var mycket elegant.

Tjejen som jobbade där var mycket vänlig, upplyste oss om lite av varje om sina skor. Sortimentet var helt olikt det som finns i de vanliga skobutikerna. Här visar hon en fräck sko ifrån USA. Läcker.

Ja ja, man skulle vara så där en 40 år yngre, då kanske man skulle klara av att gå i de skyhöga skorna.
Det var ett kul besök i skobutiken och ett trevligt mottagnde.
Nu var det dags med något i magen.

Det blev en salladstallrik med räkor och ägg, inte helt fel, men tyvärr hade man snålat med räkorna.
Sedan fortsatte vi att snurra runt i stan, handlade lite och pratade mycket, efter en kopp kaffe på ett litet fik drog vi oss hemåt.
Det är skönt och roligt med sådana här dagar, att bara få tänka på sig själv.

7 kommentarer:

  1. Det där lät väl inte som en helt fel dag? Fast skobutiker får allt vara för min del. Särskilt nu, när kvittot på artros i ena foten har kommit :o/ Nu blir det ortopediskt korrekta skoplagg för hela slanten och ett definitivt slut på allt vad klackar heter. Fast det gör inte så mycket. Min tid som omkringstolpande i höga klackar var över ändå för länge sedan ;o)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Nina, det var en skön dag, min väninna och jag brukar ha trevligt när vi träffas. Vi tycker och tänker ung. likadant.
      Skorna som vi tittade på är ju inte vår stil, vi har båda ortopediskt korrekta skor, man blir bortskämd när man jobbat på ECCO. Men en gång i tiden stolpade jag omkring i högklackat hela dagen på jobb.
      Just nu springer jag emellan köket där det pågår bakning och arbetsrummet där jag försöker koncentrera mig på svara på kommentarer och lägga ut nytt inlägg.
      C tittar på ishokey, det är sådant hela dagen plus hela kvällen, blää.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
    2. Och finnarna går till semifinal - och finnarna går till semifinal - och finnarna går till semifinal ...

      *kan inte låta bli att retas lite*

      Ja, du vet ju hur stort MITT intresse för ishockey är, men jag såg faktiskt slutminuterna av matchen mellan Finland och USA. I såna lägen, när det handlar om sekunder innan slutsignalen går, då kan t.o.m. hockey vara riktigt spännande :o) Matchen mellan Sverige och Tjeckien blev ju också något av en rysare, men utgången inte lika rolig.

      Radera
  2. Det är roligt med foton på hus när former och färger blandas. Modern arkitektur
    är för det mesta så steril. Gamla hus och stockrosor är tacksamma fotoobjekt.
    Visst är det läckra skor - som skådebröd. Att gå med så höga klackar är det inte många som klarar av. Jag är glad att kilklacken kommit tillbaka och som gör att jag kan ha lite höjd på klacken, men någon långpromenad blir det inte i sådana skor.
    Salladen ser god ut men jag ser inga räkor, de låg väl under det gröna.
    Helgdag i morgon - önskar dig en god fortsättning på veckan.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola, jag är mycket road av både gamla och nya vackra hus. Miljön runtomkring är också väldigt viktigt, det är mindre trevlig med hundra nya likadana villor som ligger på en åker.
      Ja skorna var läckra, men som du säger nu får man nöja sig med att titta på dem :)
      Ha en fortsatt bra dag
      Monkan

      Radera
  3. Tänk så lite jag vet om Malmö... såå fint med den gamla stadsdelen med sina olika hus, men klängrosor och snart även stockrosor...
    Högklackat är inget för mig, men visst är det en massa vackra skor :)
    En härlig dag fick ni väninnan och du - och så´na tillfällen ska man ta vara på.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, det är nog så med oss alla, vi vet inte så mycket om andra städer och orter. Ibland när vi kommer på nya ställen blir vi många gånger väldigt överraskade av det vi får se. Sverige är fantastiskt.
      De där tillfällena med väninnan är alltid trevliga, de behövs i vår grå vardag.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera