söndag 29 april 2012

Lördagsjobb

När jag gick min runda igår kom jag förbi kolonilotterna som ligger i Djupadalsparken. Där hade det hänt en del sedan sist jag gick där. De flesta lotterna var färdiga, rensade, sådda ja verkligen fina. Åsynen av dem gjorde att jag fick blodad tand.

Jag vände och snabbade mig hem, nu ville jag också göra något nyttigt.

C och jag hjälptes åt att tömma alla stora krukor på och nedaför altanen.

Sedan blandade vi vår fina kompostjord med jord ifrån SYSAW och kogödsel. Det tog ett par timmar, men så skönt att ha detta gjort, nu är det bara att vänta in rätt tid för utplanteringen av sommarblomster och tomatplantor mm.

Lite tomt ser det ut, men vänta bara :)

En av Linnépelargonerna var jag tvungen att sätta ut, den har blivit så stor att det går inte att ha den inne. Men det är ingen risk, den ska stå skyddad för blåst och ev. frost på altanen.

Detta är vårt spaljepäron, bilden tagen den 23/4.

Igår den 28/4 var hela spaljen översållad av utslagna blommor. Spaljen står mot en södervägg.

Kejsarkronan i knopp är också fotad den 23/4.

I går den 28/4 var de utslagna, på 5 dagar händer det en hel del fast vi inte har fått den där riktiga vårvärmen.

Rabarbern kan ingen stoppa i sin tillväxt,

Det blev premiär igår,

mjälla och fina, jag bara skar ner dem i formen,

blandade ihop smör, mandelmjöl, lite havregryn, lite råsocker och hackade mandlar, sedan smulades det över rabarbern och in ugnen.  Det blev så gott, mmmm.

Det kändes skönt att få gjort något ordentligt, sedan var det härligt att vila ryggen framför TVn trots att det inte var något speciellt kul att titta på.

6 kommentarer:

  1. Vi har 29 gr i solen på baksidan och det inspirerar till trädgårdsaktivitet. Maken har ju odlingslott och har frilandssått diverse kommande läckerheter. Men våren har inte kommit lika långt här som jag ser den gjort i skåne....Björkarna slår ut nu och jag är glad att jag inte är allergisk utan bara kan njuta!

    SvaraRadera
  2. Hej "Majberggren" några 29 grader har inte vi, snarare 14 grader och halv storm Brrrr.
    Vi hade en odlingslott för ett antal år sedan, men det blev för jobbigt med både den och vår ganska stora hustomt, motorbåt och en fritidstuga. Så vi sålde stugan och båten, gjorde av med lotten. Kan kanske sakna lotten lite, men när man är så till åren kommen räcker det med det vi har.
    Skall bli kul att se vad ni har att skörda på er lott framöver. Lycka till.
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Gaah! Nu fastnade min ögon på er trädgårdsdamm igen ... VILL HAAAAA!!! Och inte skulle jag nobba ett spaljerat päronträd heller :o) Problemet är bara att jag inte har någon vägg att spaljera det mot :o/

    Några ståtliga kejsarkronor har jag inte heller. Fast är det förresten inte de som luktar rätt så pyton..? Men dina aklejor och vallmon har jag! Fröna jag fick av dig för snart två år sedan har nu utvecklats till finfina småplantor, färdiga att placera ut lite varstans i trädgården. Hurra - och tack än en gång! Ifjol var de för små för att sätta blom, men i år borde det bli något att vila ögonen på.

    Idag har det varit lika varmt och fint som igår. Du ska tro det känns lite här och lite där i kroppen efter två hela trädgårdsdagar på raken efter en lång och fysiskt lat vinter.

    Ha nu en riktigt skön slutraka på söndagen och en trevlig valborgsmässoafton imorgon!

    SvaraRadera
  4. Hej

    Alltid lika fint och noga i er trädgård. Är nyfiken ännu på pappas alla förut inköpta lökar...hahahaha

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, ja så är vi tillbaka i vardagen igen efter en lugn och skön Valborg.
    Kejsarkronor har en doft som skrämmer bort gnagare, men illa luktar de inte.
    Så roligt att det blev något av fröna, jag kan inte säga detsamma tyvärr. Jag har inte lyckats med dina vallmofrön, men det finns några frö kvar så jag ska göra ett nytt försök.
    Vår lilla damm är vi glada för, den är perfekt att svalka sig vid när solen steker. Det går naturligtvis inte att taga simborgarmärket eller dyligt iden ha, ha.
    Idag har vi kanonfint väder utan blåst, så det blir uteliv idag.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack grabben, du lökarna är i jord, nu får du vänta ett år innan det ev. kommer upp tulpaner.

    SvaraRadera