lördag 12 maj 2012

Idag regn och rusk, igår sol

I det vackra vädret som vi hade igår bestämde c och jag att ta en liten promenad i vår vackra park Kungsparken.

Åh, ser jag rätt?

Jo men visst, hela backen full med blommande majnycklar- gullvivor. När mina föräldrar hade sin stuga i mitten av Skåne plockade vi gullvivor där och planterade i vår trädgård. men med åren har de försvunnit efterhand.

Den gamla Slottsmöllan, ett ständigt återkommande objekt, men den tål att tittas på.

Nu är vi inne på John Taylors domäner, ett mycket omtyckt ställe av många Malmöbor. Inte minst efter TV-programmet trädgårdsfredag.

Som jag ser det är det lök som odlats til vänster.

Nu är vi hos den andre Taylor, Tareq den utomordentlige kocken i trädgårdsfredag, numera trädgårdsonsdag. Hans mat och fikaställe är väldigt välbesökt, även idag när det endast är 17 grader och snåblåst.


Ingen fika för vår del, den ska vi inta på altanen när vi kommer hem.

En liten skymt av de jättestora växthusen som J:T basar över.

Kanalen delar de två vackra parkerna Kungsparken och Slottsparken.

Överallt finns det gott om sköna platser att sitta och läsa eller bara njuta.


Sista bilden idag visar en romatisk balkong högt över kanalen med en underbar utsikt. Till min stora sorg blev jag så ledsen när vi kom dit upp, här hade det klottrats en hel del. Den här platsen är nyligen vidgjord, grrrr.
Det var det hela för idag, ha en skön kväll alla.

10 kommentarer:

  1. Hej

    Den som säger Malmö är en betongstad antingen ljuger eller bor i fel område. Malmö är vackert och härligt. Våra parker är helt toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej grabben, en del betong finns det, men det mesta är fint. Jag tror inte det är så många storstäder som har så fina parker som vi i Malmö.
      Ha det bra, Monkan

      Radera
  2. Suck och åter suck ... !!
    Vilket ställe, helt fantastiskt!
    Underbar backe med gullvivor.
    Och Monkan, klaga inte på 17 grader!! ;)
    Vi har haft högst 8 idag och regn,
    i morgon lovas lite sol :)
    NU börjar det spricka 'något grönt' ur träden ...

    Jovisst är hantverk pop här, men inte som i Sverige,
    och kanske som du säger, längre norrut!
    Ska visa bilder senare från 'lillstugan' ...
    där finns också ett museum i andra delen av huset
    som öppnats idag!
    I morgon firar vi Morsdag :O)
    Ha en skön söndag!
    Jag följer gärna med på dina promenader ...
    ♥-kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, jag skulle så gärna plocka gullvivorna, de är så fina. Nej jag klagar inte, vi är väl bara lite bortskämda kan jag tänka.
      Tänk vilken skillnad det är här och hos dig, men snart är ni ifatt tack vare era ljusa nätter.
      Det ska bli roligt att få se bilder ifrån Lillstugan.
      Mors dag firar vi den 27/5, men hos oss blir det nog mannen som firas mest, det är hans födelsedag då.
      Ha det bra.
      Kram Monkan

      Radera
  3. Jag säger som du om gullvivorna: "Åh!"

    Såå vackra bilder, Monkan! Såå vackra park- och trädgårdsområden!! Och ååh, vad jag saknar JT i Trädgårdsonsdag :o( Det är inte alls samma sak utan honom, även om Pernilla Månsson-Colt och Taylor nummer 2 är trevliga de med. Men John is my man, det hjälps inte ;o)

    Idag ska jag, om makterna är med mig, rycka igång gräsklipparen första gången detta år. Ny, fräsch bensin är inhandlad och så ska Stig få sig ett oljebyte. Efter såna omsorger är det bäst för honom att han startar snällt och gör vad han ska, för annars löper han denna vår stor risk att hamna i en metallskrotscontainer, för att nesligen ersättas av en fräschare kille!

    Hoppas ni har lika strålande majsöndagsväder som vi. Här gassar solen från en molnfri himmel och det blåser inte ett smack :oD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina, jag älskar vivor, men de vill tyvärr inte hos mig. Roligt att du gillade bilderna, men det var ju tacksamma objekt.
      Jag saknar också J.T. men jag tycker ändå det är roligt att titta på programmet.
      Hoppas Stig sköter sig, C har klippt vårt gräs 3-4 gånger. Vi har gödslat och så har det regnat så det växer så det knakar. Kan du tänka dig, vi har ingen mossa i gräset iår, det är superfint.
      Söndagen blev fin här hos oss också, vi var ute hela dagen På kvällen var vi bjudna hem till yngste sonen, det var trevligt.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  4. Så grönt, så skönt! Bor vi verkligen i samma land? Visserligen har jag krokusar som blommar i min trädgård, nu när snön från förra helgen har smält bort. Och i dikeskanterna finns det gott om tussilago, men det är väl ungefär det som finns.
    I går kom krattan fram för första gången det här året och det blev lite grovrensning i de snöfria rabatterna.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cici, jag förstår om du undrar, ha, ha. Jag har sett att ni fått mycket vitt, nu händer det väl en del när snön är borta. Tyckte jag såg på TV att ni skulle få sol, men man kan aldrig lita på SMHI tycker jag.
      Det är alltid roligt med de första krattetagen, man har ju längtat så länge. Hoppas att du får en fin dag
      Monkan

      Radera
  5. Vilken fantastisk park ni har i Malmö! Malmö har jag nog varit i bara två gånger och bägge gångerna regnade det, men nu ser jag ju att solen skiner där ibland också ;) Gullvivorna är så fina och så doften...
    Massor med fina bilder bjuder du på, så nu fick jag lust att åka till Malmö igen :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, vi har faktiskt många stora fina parker här, men denna är vår favorit.
      Det tråkiga med Malmö är den evinnerliga blåsten, men så är det när man bor nära havet.
      Det finns mycket att titta på både i och runtomkring Malmö, så Skåne och Malmö är verkligen värt ett besök.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera