fredag 22 oktober 2010

Sprakande höstfärger i trädgården

Först vill jag fira med den här fina rosen att KICKAN bloggen fyller ett år. Det har varit ett omtumlande år både på bloggen och i den privata sfären. Aldrig kunde jag ana att det finns så många trevliga bloggvänner.
Jag har sagt flera gånger till mina anhöriga att det här är något av det roligaste jag har gjort på mycket länge.
Visst har det varit dagar när det blivit tomt på bloggen, men så småningom lossnar det. Jag hoppas att energin räcker till ytterligare ett år. Nog om det.
Tog kameran och gick ut i trädgården, tänk, att det finns fortfarande en del växter som blommar fast det varit frost.
Men det som fångade mitt intresse idag var de fantastiska färgerna som växterna bjuder på just nu.
Den sist satta rosen Stockholm, i natt får den nog nådastöten, det ska bliva en kall natt.

Linnenaus rosen kämpar på fortfarande, otroligt.

Eldtorn, detta är grannens, men det var så maffigt så den fick vara med hos mig.

Stockrosorna ger inte upp i första taget, de är inte så vackra nu, men blommar gör de.

Den förut gröna Olvonbusken har skiftat till höstfärg.

En vingad benved, otrolig färgklick ibland det gröna.

Amerikanska blåbärsbuskar får också fina höstfärger.

En annan sorts, blåbär, häftig färg.

Lingontryn, den är full med röda bär, fåglarna kommer snart att mumsa upp den.

Mumsa har de gjort på äpplena, om de bara kunde hålla sig till några, nä, på nästan alla har de varit och pickat. I år har det varit värre en värst med fåglarnas pickande på frukten.
Men det kommer väl nya äpplen nästa år, då ska jag hänga något i träden som skrämmer bort dem.


Det var det hela för idag, nu ska vi hålla kväll med räkor och något gott därtill.
God kväll alla

19 kommentarer:

  1. Hej Monkan!
    Tack för titten! Jo, det är roligt att hålla på med välgörenhet, åtminstone när man är en grupp! Nästa vecka har vi något nytt på gång! Visar senare ...
    GRATTIS till ett-årsdagen förresten ... tänk vad åren rusar iväg ...
    Men roligt har vi ;)
    Jättefint i din trädgård ännu!
    (här blev det jägarsmörgås ...)
    Ha det mysigt i helgen!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  2. Tack Vivan, jag är redan nyfiken på nästa projekt ni gör.
    Jägarsmörgås låter gott.
    Nu ska det bli skönt att äntra fåtöljen.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    Grattis med et år på bloggen:))
    Og en fin blogg har du også.
    Ser du har mange nydelige planter i din hage, og takk for at du deler disse flotte bildene med oss.
    Ønsker deg og dine en riktig trivelig helg, og takk for koslige kommentarer i min blogg.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  4. Gratulerar på ett-årsdagen! Du har en jättefin blogg med de underbaraste bilder man kan tänka sig. Och så mycket den rymmer - trädgård, natur, mat, stadsbilder, byggnader, historia...

    Tack för att jag får titta in på den!
    Bodil

    SvaraRadera
  5. Va, har du bara hållit på ett år, jag som trodde att du var veteran (själv har jag bloggat sedan augusti 2009)?
    Hur som helst, grattis på 1-års-dagen!
    Men är det verkligen stockrosor på 5:e bilden uppifrån? Det ser ut som "vanliga" rosor...
    Som vanligt - vackra bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Tack Berit, det är bara roligt att dela med sig av sina erfarenheter och ibland en och annan "tabbe". Jag precis som du är road av att ta bilder, sedan är det kul att kunna visa dem på detta sätt.
    Vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Bodil, det är mycket som roar mig, en del av det är kul att förmedla vidare, speciellt gillar jag ju som du vet vår egen historia, kultur, vårt vackra land, tyvärr kan jag inte förmedla all den vackra musik som både du och jag gillar. Det finns det andra medier för ha ha.
    Vi ses snart
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Monica, veteran är jag inte. Men kul har jag haft det här året.
    Jo, det är stockrosor, visst är det otroligt att de blommar fortfarande.
    Kul du gillar mina bilder. Du har själv fina bilder på din blogg. Nu blir det natti natti
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Grattis! Vackra rosor du har ännu och så fina bladen kan bli på buskarna! Här har vi bara kala kvistar och snön kom inatt....usch.
    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  10. Grattis på ettårsdagen! Vilken tur att jag av en slump hittade din blogg. Du tar så fina och inspirerande bilder som man bara blir så glad av att se!

    SvaraRadera
  11. Tack Anelias. Jag har medvetet planterat vissa buskar som skall lysa i höstrusket. Det förlänger livet i rabatterna en smula.
    Snart är väl våra buskar och träd också kala, men det gör inget för då har vi något att längta till.
    God middag
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Petra för din kommentar. Så roligt att kunna inspirera, det tycker jag är en liten del av bloggandet, att ge och få inspiration.
    Ha en skön dag med barnen
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Helt otroliga rosor och stockrosor ännu, jättefina! Grattis till ditt första år :-)

    SvaraRadera
  14. Tack Venus, så himla fort tiden gått,får se ifall jag kan få ihop bloggar ett år till.
    Ha en skön kväll, det har vi
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Otroligt att din trädgård blommar ännu! Här är allt fruset, till och med humlen som jag inte hann binda någon humlekottekrans av!

    Ha en härlig söndag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  16. Glömde säga: Grattis till ditt första år med bloggen:)!!

    SvaraRadera
  17. Tack Eva-Mari, vi bor ju så långt söderut, men i alla år "nästan" har jag kunnat ta in några röda rosor till Mårten,
    Snart kommer nog den riktiga frosten även till oss.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Tänka sig, att du hållit på ett år redan! Men tiden går ju fort när man har roligt ;o) Jag hoppas verkligen du fortsätter inte bara ett utan flera år till.

    Hösten är finurlig nog att bjuda på en massa färgsprakande skönhetsupplevelser, annars skulle vi knappast stå ut med denna årstid. Jag håller helt med min favorit-Taylor, John, om att även den vissnande trädgården är vacker!

    Såg du förresten senaste Trädgårdsfredag, när Tareq hade sånt sjå med sin nougattillverkning? Oj, vad jag skrattade :oD

    Ha en riktigt bra söndag med C!

    SvaraRadera
  19. Hej N, ja vi såg Tareq, vi skrattade också, det är väl kul att få se att det kan misslyckas även för ett proffs.
    Vad jag kommer att sakna det programmet, ett av få riktigt bra.
    C och jag skall försöka att prova den där nougattillverkningen inför julen, om vi nu hittar receptet på nätet.
    Detsamma N njut din söndag, imorgon är en annan dag med de vanliga bestyren.
    Monkan

    SvaraRadera