söndag 17 oktober 2010

Minisemester i Småland del 1

Äntligen kom vi iväg på en liten tripp, vi har varit på väg ända sedan augusti men det har kommit flera saker ivägen. Målet från början var tänkt att gå till Värmland, men ju längre tiden gick, fick vi minimera resans längd och mål.

Här har vi tagit en kort rast vid Strömbergshyttan, nu har vi inte så många mil kvar till det inbokade boendet i Ljuders socken i Kronobergslän. Vi har tur med vädret, solen skiner och det är 12+.


Naturen är väldigt skiftande, vackra hagar och fina gårdar,



sedan rakt in i de vackra granskogarna med mossbevuxna stenar.


Ännu hänger bladen kvar på träden. Färgerna är fantastiska.


Nu är vi framme, Grimsnäs herrgård, med anor från 1600-talet.

Uppe på andra våningen har vi fått ett suveränt fint rum, alla rum var nyrenoverade, med underbara möbler och sängar.

Utsikten i från ett av fönstren, en bit av den enorma kohagen där det betar superfina kossor.

40 stycken sådana här raringar och ganska så nyfikna.


När vi ätit och installerat oss tog vi en sväng till Långasjö.
Här har vi varit för längsedan med kören som min äldste son sjöng i, Malmö Gosskör. Då sjöng de i Långasjö kyrka och Ljuder kyrka. Jag och C var "körföräldrar"vi hjälpte till att hålla ordning på alla gossarna.

Det var en upplevelse då, och roligt nu att komma tillbaka hit 32 år senare.


Sockenstugan i Långasjö. Här bjöds alla gossarna och församlingen på kyrkkaffe efter
sången. Det gick livat till, inte så lätt att hålla styr på 30 gossar.

De gamla kyrkstallarna är omgjorda till vandrahem, mycket populärt att bo på här i Glasriket,

även den gamla guldgrävarstugan kan man hyra in sig i.
Vi tog en promenad ner mot sjön.

Det var alldeles vindstilla, solen höll på att gå ner,

himmelen skiftar färg.


Till slut sänkte mörkret sig och vi begav oss tillbaka till herrgården.
Detta var en liten del av vår resa, det kommer mera i morgon.


God kväll.

18 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till bloggen. Jag misstänkte att ni var stadd på resa när det blev så tyst på din blogg, men tänkte att ni kanske låg på någon kritvit sandstrand vid något turkosblått hav i värmen.
    Tänk vilket vackert land vi bor i ändå. Det spelar nästan ingen roll vart man far, det är vackert överallt. Många mycket vackra foton har du lagt in från resan och jag ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    Så mange flotte bilder du har lagt ut fra turen deres.
    Ser ut til å være et fint sted å oppholde seg. Vakker gammel herregård og så søte kyr.
    Ha en flott uke.
    Berit:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tänk att få uppleva en liten bit av något så fantastiskt vackert! Tack för den visningen ... väntar redan på mera ;)

    Ha en skön kväll!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Hej Cici, nej vi har inte varit vid någon strand,det är inte vår melodi. Jag har inte haft tid för bloggning, det har hänt en massa grejor i vår vardag som vi "måst" tagit hand om.
    Vi älskar vårt land, håller oss gärna här hemma vid. Småland är så fantastiskt vackert.
    Vi bodde underbart fint, och fick den vila vi så väl behövde, en riktigt skön miniresa blev det.
    Jag såg att ni haft snö, "huva" redan,
    Tack för din kommentar, vi ses igen
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack Berit, det var längesedan jag var på bloggen min. Men nu ska det bli bättre med den saken. Kul att du gillade mina bilder, naturen är väldigt frikostig med fotomotiv.
    I morgon kommer det nya bilder ifall du vill se.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Vivan, ja det finns många fina ställen att njuta på. Vi trivs bäst i vår vackra natur, man mår bra av att vara ute och njuta den friska härliga luften, allra helst vi som bor i storstaden.
    I morgon kommer det flera bilder, jag hoppas du gillar dem också

    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Åhh, den där bilden på granskogen med mossklädda stenar - den ser ju ut som en riktig trollskog. Hittade du några troll där?! :)

    SvaraRadera
  8. Hallå där, "svägerskan"! Roligt att du är tillbaka i bloggrymden :oD Härliga bilder från en välbehövlig avkoppling från allt ni haft att stå med den senaste tiden, du och C! Jag blir alldeles knäsvag av den vackra skogen, men sina mossbelupna stenar ... Trolskt är det adjektiv jag först kommer att tänka på.

    Hit till öarna i Östersjön har senhösten verkligen kommit. Förra veckan blåste det vad som kändes som halv orkan, hagelskurarna stod som spön i backen och mellan varven kom det t.o.m. snö. Det står inte länge på förrän vintern är över oss på allvar :o/

    Hoppas ni fått undan allt flyttande nu, så att det finns tid för lite avkoppling även hemmavid. Lite tid för handarbete kanske..? För du har väl knappast hunnit med att slutföra dina stickprojekt, med all villervalla som varit?

    Imorgon börjar en ny vecka igen. Planeringskalendern är befriande blank, så jag tror jag ska ställa till med lite bak. Det är tomt i frys och brödpåsar, så det skulle inte skada med påfyllning.

    Ha det gott, så hörs vi!

    SvaraRadera
  9. Så vackert! Det är trolsk stämning över några av dina bilder här. Gillar specielt den där mossiga bilden. Där skulle jag kunna sitta och lyssna på naturens ljud.

    Nu ska jag lyssna på kroppen.
    Dags att sova.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  10. Fina bilder som vanligt :-) Gillar granskogen, grönt-skönt, och den gula herrgården, så vackert hus! Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. Hej Camilla, nej några troll hittade jag inte. Men visst är det läckert med all mossa, för att inte tala om hur skönt det är att gå i.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej N, det var längesedan nu. Jag tog massor med sådana mossbilder, kunde inte låta bli, älskar mossor på både sten och stubbar.
    Här är det fortfarande någorlunda varmt 9+ grader idag och sol, jag gick en promenad det var skönt. Bladen har börjat trilla så nätt här nere nu, för det var frost inatt.

    Vi är inte riktigt färdiga med flytten ännu, men det ska ordna sig med hjälp av yngste sonen.
    Äldste har fått hjälp av många kompisar till sin flytt in i nya huset, vi får väl också hjälpa dem lite.
    Ja nu blir det mycket handarbete, knep och knåp,mm. Bakning blir det snart för jag har också tomt i min frys. Vi ska måla och pyssla lite i huset dessutom, det ser jag fram emot. Vi har lite till i trädgården som ska fixas, men inga stora saker.
    I morgon ska jag hjälpa C att packa det som ska hem här i från svärmor, sedan får de komma att hämta resten till myrorna.
    Nu är jag på banan igen N, vi hörs och syns
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack Synnöve, det är många som gillar mossbilden, även jag, den är så mjuk och go den där mossan.
    Sov gott
    Monkan.

    SvaraRadera
  14. Tack fru Venus, så roligt att du gillar mina bilder. Herrgården var jättefin, det tillhörde flera hus som inte kom med på bild.
    Där var så tyst och skönt, bara kossorna hördes en och annan gång.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Tack för den underbara promenaden i ett så fantastiskt ställe! Jag riktigt känner hösten friskhet. Lilla kalven var ju för söt :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Hej Anelias, ja man blir på gott humör när man vistas på sådana ställen. Den lilla kossan var knappt större än en fullvuxen vovve av större sort, jättesöt.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Välkommen tillbaka, det var länge sedan! Och som vanligt, visar du de mest underbara bilder! Vilken lugn, harmoni och stillhet det är i stämningen! Såå fint! Vilket trevligt ställe ni åkte till! I karl-Oskars hemtrakter!
    Väntar spänt på fortsättningen!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  18. Hej Monica och tack för din kommentar, ja det var som att komma till en helt annan värld. Vi söker alltid platser där det råder lugn när vi reser bort.Om Karl-Oskar blir det mer av idag på min blogg.
    Vi synes och höres
    Kram Monkan

    SvaraRadera