söndag 24 oktober 2010

45 år, ja det är länge

I går den 23/10 blev jag uppvaktad av C med de här fina rosorna, det var vår bröllopsdag, 45 år har runnit iväg sedan det begavs sig. Men vad det hänt mycket under de här 45 åren. Jag har börjat skriva ner "stolpar" som sedan skall bliva en livshistoria, hoppas jag i alla fall.


Vigslen ägde rum i Västra Skrävlinge kyrka som på den tiden låg en bra bit utanför staden.

Så unga vi var, jag inte mer än 20 år och C 22 år. Vi hade våra utbildningar färdiga och jobb hade vi båda.

Men den där snärtan blev mamma året efter bröllopet.

Äldste sonen kom till världen 1966.
1967 var det dags för nästa kille.
Här gick det undan, två söner med 15 månaders mellanrum :).
Båda våra söner är världens snällaste, ja så tycker väl alla föräldrar, men jag är stolt över dem.
Åren går, man blir bara äldre och äldre. Man ser det när man ser sina barn som nu är i den gyllene medelåldern, den som vi har passerat för längesedan.
I dag söndag var det inte så kul att gå upp, ute regnade det småspik.
Men jag var tvungen att gå ur sängen, för det var dags att sjunga i församlingen. Det var bara att rätta till anletet och ta sig iväg dit.
Men som alltid, när man är på plats, är det jättekul.
När jag kom hem bakade jag en kaka med äpple och hackade nötter.
Superenkel, man kan fylla den med vad man själv gillar.
125 g smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
½-1 tsk bakpulver
2 msk mjölk
1 dl hackade nötter
1. Sätt ugnen på 175 grader, smörj en rund form med löstagbar kant.
2. Smält matfettet och låt det svalna
3. Rör matfettet med socker och vaniljsocker, tillsätt ett ägg i taget. Rör ner mjölet blandat med bakpulvret och mjölken och de hackade nötterna.
Häll smeten i formen.
4. Stick ner äppelklyftor eller annan frukt. Stick ner dem tätt i smeten. strö ev. över stötta kardemummakärnor och 1 msk socker över kakan.
5. Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 min.
6. Servera kakan ljummen med vaniljsås eller vad man gillar.

Inte så dumt.



Eftersom jag inte äter varken kakor eller godis nu, (med undatag av kakan som bakades idag),
Gör jag eget lite nyttigare plock. Jag hade som mål att gå ner 10 kilo då när sommaren led mot höst. 5 kg har jag klarat hittills, 5 kvar puh..... jag skall klara det.

Nötter och frukt blandat, det är så gott att ta till när det suger ordentligt.
Min blandning består av : Hasselnötter, valnötter, caschewnötter, osaltade jordnötter, mandel, russin helst gula men det hade jag inga hemma idag, torkade fikon, torkade aprikoser, torkade katrinplommon allt skuret i småbitar. Lite solrosfrö och pumpakärnor sedan är det bara att blanda.

JÄTTEGOTT!



Det var allt för idag, nu väntar C på kvällsmat så det är väl bäst att gå ner och plocka fram lite smått och gott.
Ha en skön kväll
Monkan

20 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    Gratulerer med 45-års bryllupsdag:)
    Det er alltid like trivelig å komme innom bloggen din, der er det både fine bilder og en hyggelig historie bak bildene.
    Kaken ser veldig god ut, og må fortelle at her i huset bruker vi svensk vaniljesaus istedet for den norske.
    Bruker å reise en tur til Åre eller Storlien på handel, og da blir det med både mye godt pålegg og annet hjem.
    Ønsker deg og dine en fortsatt fin søndag, og ha en god ny uke også:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar!
    Vilken lycka att få dela 45 år ihop. Det hoppas jag att jag och min sambo också kan få göra.
    Kakreceptet är sparat, tackar.
    Sköt om dig och kram till dig och mannen.

    SvaraRadera
  3. Grattis!! :-) Vilken vacker brud du var, jättesöt krona! Godiset låter gott, älskar torkade aprikoser men jag blir som en tryckluftsspruta i magen ;-) Njut av rosor, herr C och kaka! Kram

    SvaraRadera
  4. Stort grattis på 45-åriga bröllopsdagen! Vilket vackert brudpar och vilka stiliga söner ni fått!
    Den där äppel-nöt-kakan ser underbar ut! Men jag borde verkligen göra som du - äta litet nyttigare...men såå svårt det är!
    Ha en fin söndagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hejsan

    Grattis till era 45 år. Förresten de där sönerna ser verkligen inte jämngamla ut...en av dom ser mycket mycket yngre ut än den andra....ha ha ha ha ha

    SvaraRadera
  6. Hej Monkan!
    Grattis till er bröllopsdag! Härliga rosor och vilket fint brudpar!
    Vi ligger en bit efter, "bara" 38 i somras!
    Stiliga pojkar ni har!
    Visst växer dom fort upp till ståtliga män!
    Våra tre är också vuxna redan!
    Tack också för kakreceptet och "det nyttigare" :)
    God fortsättning till dig och herr C !
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Men du, vad praktiskt att du startade bloggandet i samband med bröllopsdagen! På så viss har du ju full koll på båda. Glömmer du bort vilken dag ni gifte er kan du ju bara tänka på att det var dagen efter du startade bloggeriet ;o) *haha!*

    Skämt åsido, JÄTTEGRATTIS till 45:an!!! Ni är ju värda en bragdmedalj egentligen, med tanke på vilken partnerbytarcirkus det är i dessa moderna tider.

    Och stiliga juniorer har du också! Jag satt här en lång stund innan jag började skriva min kommentar och funderade över hur det skulle kännas om lilla A var nästan 30 år redan. Det hade hon ju varit om jag blivit mamma lika tidigt som du. Konstig känsla ... svår att ta in. Men med facit i hand skulle det inte ha varit så dumt. Man är nog i äldsta laget när man är 36.

    Din frukt- & nötblandning ser jättemumsig ut, förresten. Jag bakade bröd igår, där det ena blev ungefär en sån variant. Av någon orsak har jag just nu ett enormt sug efter framför allt hasselnötter, så jag blev glad när Tareq berättade om hur mycket nyttigheter de innehåller. Och att de är helt fria från kolesterol!

    Glöm inte att gratta C också från mig, även om det blir i efterskott!

    SvaraRadera
  8. Härligt att få fira bröllopsdag. Grattis till 46 år inte så långt till guldbröllop.
    Ja, tiden går, det gäller att ta vara på den.
    Lyckliga du som kommt igång att äta rätt.
    Jag börjar i morgon - 5 kg skall bort. Vi får väl heja på varandra. Ditt godisrecept ser lockande ut - men hur mycket får man ta av det.
    Höll på att glömma att tala om vilket vackert par ni var - och är det säkert fortfarande.
    Sköt om er och det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Hej Berit, vad jag förstår är det ganska många som åker över gränsen och handlar.
    Kakan har jag gjort i flera versioner, den är god och inte så söt.
    Du får också ha en skön vecka
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Camilla, ja inte är det så vanligt att man håller ihop så länge längre.
    Men kemin stämmer, och aldrig något trubbel så vi är väl lyckligt lottade.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack Venus, kronan har jag kvar här i gömmorna, man vet aldrig ifall den kommer till användning igen, inte av mig, men barnbarnet kanske :)
    Godiset är smaskens, men magen mår väl inte så bra ifall man äter för mycket.
    God natt

    SvaraRadera
  12. Tack Monica, det gäller bara att bestämma sig och stålsätta sig, annars lyckas man inte med viktnedgång.
    Kakan är lättbakad så prova den en dag.
    Sönerna ser väl inte så illa ut ha ha.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack grabben, ha ha ni ser lika "gamla" ut.
    Vänta bara 20 år till, då vet du hur du kommer att se ut, "äpplet faller inte så långt"

    God natt på dig
    Mamma.

    SvaraRadera
  14. Tack Vivan, 38 år är inte så dåligt det heller.
    Gossarna växer väl ett par cm ifall de läser vad ni skriver om dem :).
    Men det har varit roligt att följa dem i för-och motgångar.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej N, vi var väl lite för unga egentligen, men det gått bra. På den tiden var det flera av våra kompisar som fick barn ungefär samtidigt. Vi träffas ganska ofta, alla förutom ett par av 7 håller fortfarande ihop. Mina grabbar har sagt många gånger att det har varit roligt att ha unga föräldrar.
    Den där nöt och frukt blandningen är verkligen bättre en allt annat sött och sliskigt godis, men man skall ju för den skull inte vräka i sig det.
    I bland tar jag det i morgonfilen, mums.
    Baka har jag ännu inte kommit igång med, det är verkligen dags nu.
    Jag ska vidare befoga grattis i från dig till C,lovar.
    Nu börjar klockan bliva mycket, så det bli slafen nästa.
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Tack Viola, det gäller leva här och nu, inte skjuta något framför sig, man vet ju aldrig hur länge man får vara frisk.
    Att gå ner i vikt är ju inte det lättaste, man måste ändra hela sin livsstil annars funkar det inte. Förutom ändrade matvanor tvingar jag mig ut i ur och skur och promenerar 1 timme i rask takt, det är så härligt varje gång, efteråt.
    Jag har ingen aning om hur mycket frukt och nötblandning man får äta, men jag äter bara när det suger extra mycket och så kryddar jag morgonfilen med den ibland.
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Grattis till bröllopsdagen!
    Vackra rosor och så vackert ungt par ni var! För mig hände det nästan samtidigt och jag har en son född samma år som din första.
    God kaka, tack för receptet!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  18. Tack Anelias, så kul att vi har jämngamla söner, visst är det härligt.
    Du blir inte besviken på kakan, jag lovar ha ha.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Stort grattis så här lite i efterskott!
    Jag har nästan samma årtal i min kalender som du. Vi gifte oss -66 och fick första barnet -67. Men så där tjusigt klädda som ni var, var vi inte. Jättesöta är ni på kortet.

    SvaraRadera
  20. Tack Cici, då förmodar jag att vi är jämngamla.
    Tänk vad annorlunda allt är nu. Jag tänker ofta tillbaka på det goa 60-talet, det var tider det.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera