onsdag 20 oktober 2010

Sista dagen i Småland

Ljuders kyrka var vi tvungna att besöka, här sjöng äldste sonen en gång. Till vår förvåning var kyrkan öppen, det är ju så sällan man kan gå in i våra vackra kyrkor nu för tiden, på grund av stöldrisk.

Inredningen var i varma vackra färger,

kyrkorglar vurmar jag starkt för, men det är sällan man är på stället när det spelas på dem, tyvärr.


Alldeles i anslutning till kyrkan låg en liten hembygdsgård. Det missar vi aldrig när vi är ute och far.
Det lilla huset ovan, Åhlastugan, där bodde Samuel Åhl med hustru och sex barn. Helt otroligt.


Arrendatorbostad, lite större, här bodde Karl och Ida med sina 8 barn, huset var bebott fram till 1928.
Ja tiderna har verkligen förändrats.


Vi hade bestämt att utforska skogen runt omkring där vi bodde, vi hade väl inga större förhoppningar om att hitta svamp.

Lite trattisar kanske,


de brukar ju växa såhär.

Oj, oj gula, det trodde jag inte fanns i mitten av oktober. Ja det var ju bara att plocka och se glad ut.

Vem sjutton har lagt dit den jättestenen där?


Efter ett par timmars vandrande i skogen fick vi ihop 2 kg gula kantareller och 10 l trattisar.
Vi tyckte det var jättehärligt att gå omkring och strosa i lugn och ro i de stora skogarna.

Nu var det dags att hitta ett ställe att intaga vår picknick på. Vi körde på små vackra vägar.

Solen var snäll mot oss, icke ett moln på himmeln

Vi närmar oss ett samhälle som har anor från 1500-talet, Rolsmo.


Titta, en sjö, perfekt för fikan,

Otroligt att vi kunde sitta ute i naturen och fika, vi hade tur med vädret.

Det syns verkligen att den här boden har några år på nacken.






Marknadsplatsen har legat här sedan 1600-talet. Den var dubbelt så stor än det som syns på bild.

Nu var det dags att återvända till herrgården för att samla ihop våra saker inför hemfärden mot Malmö.
Längtar redan tillbaka

18 kommentarer:

  1. Hej

    Åhlastugan.....tror, inte säker, men tror denna man var rätt känd i trakten....har hört om hans namn då jag forskat i gamla handlingar m.m.

    Bilden med hästarna var fin......vackra hästar.

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    For en flott tur dere har hatt. Likte så godt bildene inne fra kirken. Lune varme farger.
    Kan godt forstå dere lengter tilbake.
    Her voknet vi til nysnø i dag:)

    Ha en fin kveld, vi snakkes:)

    Berit.

    SvaraRadera
  3. Ovanligt med kyrkväggar i en sådan varm färg! Mycket vackert och kändes ombonat!
    Stugorna med grästak är ju för underbara!
    Och tänk vilken tur ni hade att hitta både vanliga kantareller och trattkantareller! Men den skogen såg ju ut precis som den ska, för att man ska hitta svamp! Vi har ju inga sådana skogar här nere i södern...
    Vilken fin plats ni hittade att fika på! Och en sten att sitta på, det kunde inte bli bättre!
    Tack för att jag fick "följa med" på en underbar utflykt till så annorlunda trakter, fast det ju inte är såå långt härifrån!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Just såna här små turer är så härliga och avstressande! Så nu har jag läst ikapp mig och varit till Småland med er, hihi... Och bo på en liten herrgård är mysigt, helst såna som serverar middag, så att man riktigt kan gosa och dricka vin. Och sen ha en fikakorg med sig och stanna på ett vackert ställe! Så en liten toppenresa!
    Hulda

    SvaraRadera
  5. De där små stugorna som har hyst en hel familj på mellan 8 och 10 personer .... jösses. Idag bor vår familj på 3 personer på 160kvm. Tiderna förändras verkligen.
    Det måste ha varit en underbar tripp ni varit på - vad man kan se på bilderna.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder igen.
    Visst blir man glad när man hittar sådana smultronställen.

    En liten bonus blev ju svampen oxå.

    Kramen.

    SvaraRadera
  7. Tack Grabben. Det hade ju varit kul ifall du träffat på den familjen, vi är ju inte så långt ifrån Kalvsvik och Bergunda.

    SvaraRadera
  8. Hej Berit, det är inte så vanligt med sådana färger i kyrkor, de brukar mest vara vitkalkade.
    Det har verkligen varit en härlig tur.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Monica, gissa ifall jag är glad för svampen? Det fanns ju inte så mycket här nere i Skåne för att det var för torrt.
    När vi skall fika ute vill jag alltid försöka hitta platser som ligger vid vatten, det är så rofyllt.
    Vi synes
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Hulda och tack för kommentaren. Tänk vad mycket det finns att hitta på i vår närhet. Vi var ju endast 20 mil hemifrån. Vi hade dessutom alla glasbruken runt om kring oss, men dagarna räckte inte till för allt.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Camilla, visst är det konstigt, hur kunde familjerna hålla sams förr när de nästan låg på varandra. Vi är ganska bortskämda lite till mans, men utvecklingen gick ju i raketfart från 1900-talets mitt. Pittoreskt säger vi om de små husen, men att vara husmor där med 6 barn utan el och vatten var nog ett litet "helvete".

    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Synnöve, det fanns så otroligt mycket att fota, så det blev en hel del foton tagna på vår lilla semester.
    Svampen är verkligen en riktig bonus

    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Jättefina bilder som alltid och mycket trevligt att få följa er på resan. Jag är glad att ni äntligen kunde komma iväg!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Tack Bodil, ja vi är glada att det blev en liten avkopplingstur.
    Kul att du gillade mina bilder
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Förstår att du redan längtar tillbaka ... så fina platser som ni besökt!
    Ja tänk att familjer med så många barn rymdes i dom små stugorna! Ofattbart :0
    Trevligt att hitta svamp på samma gång!

    Alltid visar du så fantastiska bilder!
    Tack för det :)
    Kram.

    SvaraRadera
  16. Tack snälla du Vform, jag tycker det är roligt att fota.
    Visst är det otroligt hur man levde förr emot idag.
    Svampen är jag mycket glad över, det hade jag inte vågat hoppas på.
    Ha en fin kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Men vilken tur ni hade som hittade så mycket gula! Det är väl lite typiskt? Om man inte ställt in sig i förväg på att plocka just den sorten, dyker de upp :o)

    Och så ännu en gång en bild från en underbar skog! Det är tunnsått med så där "städade" marker här i mina trakter. Oftast får man snubbla sig fram över årtiondens vindfällen eller av skogsägaren kvarlämnat bråte. Ibland kan det kännas som det vore på sin plats med en machete nedpackad i ryggsäcken.

    Sverige är verkligen ett fantastiskt land, där alla landskap har sin särprägel. Det är lätt att förstå att turister söker sig ditåt i allt större utsträckning.

    Glädjen över mitt eget kommande "turistande" har förlorat udden pga det senkomna beskedet angående min närmaste framtid. Hade jag bara fått beslutet en vecka tidigare hade jag aldrig gått med på att resa. Ovanpå det fick jag under gårdagen ytterligare en rejäl spik att slå in i den bildliga kistan, så just nu är läget risigt. Desto roligare att då besöka din blogg och få "uppleva" så mycket genom dina ögon!

    SvaraRadera
  18. Gissa om jag var glad när de gula dök upp. Det var en fröjd att promenera i den ljuvliga mossan, måste säga att de flesta skogarna där var väldigt rena och fina ifrån allt ris och annat bråte.
    Jag är ledsen för din skull N, men samtidigt kanske den där resan behövs i nuläget, Var glad att du har din vän som säkert stöttar dig mentalt i det risiga läget. Jag hoppas att allt reder ut sig.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera