lördag 11 september 2010

En lång skogspromenad

Vi är på väg mot Romeleåsen och passerar Toppuladugård. Det lustiga huset är Gåsa-Slottet. Ända fram till för tre år sedan hade man uppfödning av skånska gäss här på Toppuladugård. De hamnade på matbordet då vi firar Mårten, en riktig skånsk mattradition.


Den gamla korsvirkeslängan byggdes på 1700-talet, idag används den som café och krog.



Slottet Toppeladugård är byggt 1918-20, men det fanns en sätesgård förut med anor från 1700-talet, men den revs på grund av angrepp av husbock.


Slottet är inte tillgängligt för utomstående, så det blev inte så många bilder på det.
Linné var här på sin skånska resa.

Vi hade bestämt att gå en lång tur i skog och mark idag. Vädret var si så där, solen ville inte riktigt idag, men det var ganska varmt.

Vi gick över kohagar, och passerade djupa diken och ett antal gärdsgårdar. Det är alltid många hinder i vägen.

Jag tog foto till höger och vänster, så nu blir det bilder på lite av varje.

Svampar fanns det gott om, både de som gick att äta och de som växer på träd.

Gott om tickor fanns det på de gamla döda träden,

på den ena sidan upptäckte jag ett titthål.

Konstgjord sjö, för fritidsfiskare.

Flugsvamparna lyser upp i skogen, bladen har så nätt börjat falla.



En övervuxen stubbe, jag tycker det är fint.

Vi traskade runt i skogarna i 5-6 timmar, det började kännas i benen,

Skymningen var i antågande så vi började dra oss hemåt.
Dagen blev fin trots det lite trista vädret, det är så skönt att komma ut och röra på sig.
Just nu har jag rensat svampen som vi plockade, Karl Johan ligger på tork och kantarellerna ska stekas i morgon.

God kväll

23 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder och vilken underbar promenad! Det finns ju så otroligt mycket att se och upptäcka i vår vackra natur.
    Ha en fin höstdag!

    SvaraRadera
  2. Mmm, nu längtar jag efter gås. Det finns inget godare!

    Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  3. Ha en bra dag själv!

    Trevligt att se alla fina bilder.
    Duktig du är på att ta bra foton.

    SvaraRadera
  4. underbara korsvirkes hus..mys.. underabra bilder! tack för visningen!
    sänder en 23 gradig solhälsning från norr :)

    SvaraRadera
  5. Hej

    Fina bilder och härlig tid att vara i skogen nu då hösten nalkas.
    Synd att ni missade Carl von Linné där vid Toppeladugård, han hade väl hunnit resa vidare innan ni kom? ha ha ha

    Jag kunde riktigt känna höstdoftern i "snudan" näsan när jag såg bilderna....

    SvaraRadera
  6. Tack Anelias för din kommentar och välkommen in på min sida, trevligt.
    Ja, det finns så otroligt mycket att se i vår fina natur, det är bara att ha ögonen öppna :) njuta och ta det till sig.
    Ha en skön lördag
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Petra, ja gås med krås, i god sås mmmmm. Skånsk äppelkaka med hemgjord vaniljsås är ett måste till dessert.
    Det är en höjdare. Jag skall bjuda mina barn på gåsamiddag i år hade jag tänkt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Bella, tack snälla du, jag sträcker på mig av stolthet :D
    Fotografera har blivit ett av mina större intresse på senare tid.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Susanne, ja jag håller med dig, de husen är verkligen mysiga. Men jag gillar era fina trähus där uppe lika mycket.
    Har ni så varmt och skönt nu, det är er väl unnat
    Ha en skön dag, njut
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Ja Skånegrabben, Linnè hade hunnit vidare till nästa slott ha ha.
    Nu är det fint i skogen och som du säger det doftar härligt.
    Hösten är toppen
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hei Monkan,
    Takk for koslige kommentarer inne på min blogg:)
    Jeg tror det stemmer, at vi begge er like begeistret for skogen og dens natur.
    Her har du tatt noen flotte og allsidige skogsbilder, du viser noe av mangfoldet som finnes i skogen, og den endres jo hvert år slik at vi får stadig nye bilder.
    Her i midt-Norge har vi hatt sommertemperaturer på litt over 20 grader siste uken, så herlig:) I dag er det litt mere skyer og det ventes nok en regnskur.
    Ønsker deg en flott helg:)
    Berit.

    SvaraRadera
  12. Tack Berit, idag kan vi inte skryta med fint väder, det regnar ute riktigt höstväder. Så idag blir det lite annat att göra än att promenera i skogen.
    Hoppas helgen blir fin för dig
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig promenad i trakterna kring Toppeladugård! När vi bodde i Lund, köpte vi alltid gåsen till Mårten där!
    Sen hittade ni svamp! Du vet väl att svamparna på stubben på översta svampbilden, är "Föränderlig tofsskivling" och jättegoda (trestjärniga)?
    Dina bilder är jättevackra! jag gillar speciellt den med titthålet genom trädet!
    Här är det ett lätt duggregn idag, så det blir ingen promenad än så länge...
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  14. Hej Monica, jag hade inte en aning om att de svamparna var ätliga, Jag har aldrig gått svampkurs så jag håller mig till säkra kort. Men tack för upplysningen, alltid lär man sig något nytt :)
    Det var så mysigt förut när familjen hade uppfödning på Toppe, alla gässen som sprang omkring där utan att veta sitt bittra öde var en syn för Gudarna.
    Idag blir det böckerna och musiken som får roa mig. Icke jag går ut i onödan. Kanske bakar jag en kaka, får se :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Ååå, den där korsvirkesgården ... Jag blir helt lyrisk av såna gamla hus! Och din bild av ormbunkarna vid bäcken (?) är helt trolsk *suckar hänfört* Vilka härliga skogar ni har där i dina trakter. Här är det mest bland- eller barrskog, som i och för sig har sin charm, men dock. Gräset - eller i det här fallet skogen - är ju som bekant alltid grönare på andra sidan ;o)

    Ikväll har även jag varit på en rejäl promenad, även om den inte tog 5-6 timmar i anspråk. Vädret är underbart, mulet men varmt och med hög luftfuktighet. Det var en skön promenad i rask takt, men solkades i kanterna av de otroliga mängder av spansk skogssnigel jag tvingades kryssa mellan på vägrenar och gång- och cykelbanor. Usch, vad jag tycker de är äckliga :o(

    Nu blir det soffhörnan med den mormorsrandiga filtvirkningen. Jag hoppas garnförsändelsen från Tyskland kommer i början på veckan, för helst av allt vill jag få sexkantsprojektet färdigt. Hur går det förresten med din tröjstickning? En på gång och en till som väntar, var det visst..?

    Ha nu en riktigt fin lördagkväll där borta med din C!

    SvaraRadera
  16. Hej och tack N, vi har inte så stora skogar men i huvudsak är det mest bok och ek blandat med björk och hassel. Men de är väldigt lätta att gå i. Här finns endast planterad granskog, om det tycker jag ej, de tillhör inte Skånes fauna.
    Jag tog cykeln i morse och for iväg i regnet mot stan för att köpa mera garn, när jag kommer fram visar det sig att det inte är öppet på lördagar :( . Det går inte så fort fram med tröjan ännu, blir bättre sedan man inte kan vara ute i trädgården.
    Jag har bakat lite, kommer förmodligen på blogg imorgon, annars har det varit lugnt och skönt.
    Vi har precis tittat på Här är ditt liv, (Kjell Bergqvists liv) om honom tycker jag.
    Jag har kommit in i en läsperiod, det gör jag alltid vid den här årstiden, det är härligt att sjunka ner i lässtolen med en bra bok.
    Bloggandet haltar för tillfället som du säkert har märkt, men det blir väl bättre så småningom.
    Ha en fortsatt skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Gomorron, gomorron :o)

    Det faktum att skogarna där hos dig är lövskog, och med bok, tyckte jag var helt ljuvligt den enda gången jag besökt södra Sverige. Jag var på ett veckoslutsbesök hos en väninna som då bodde i Spenshult och vi hann bl.a. med en skogspromenad och ett besök vid Tylösand. Bokskogen var otrolig! Där kunde jag ha vandrat runt huuur länge som helst.

    Idag är det regnigt här också för andra dagen i rad. Det blir m.a.o. inget sållande idag heller. Fast vad gör det? Det är ingenting som säger att jag måste få rabatten färdigställd i höst; den kan lika bra få stå halvfärdig till våren. Såtillvida är jag på bättringsvägen! Jag har sakta men säkert börjat lära mig att inte allt måste bli klart NU, utan får ta den tid det tar.

    Samma sak är det med bloggandet. Det finns ingen lag som säger att man måste producera flera eller ens ett inlägg per dag. När jag väl kommer igång med romanskrivandet igen och flyttar in i Solveigs värld är det mycket möjligt att jag inte ens kommer att få till ett inlägg/vecka. Dessutom har jag en annan sak på gång som kanhända kommer att "stjäla" en del tid framöver ... Men det tar jag inte här, utan i så fall i ett mejl så småningom ;o)

    Nåväl, nu ska jag börja söndagen med att sätta bröd på jäsning, titta på gårdagens avsnitt av "Mördare okänd" medan den jäser och samtidigt virka några varv på mormorsfilten. Sen blir det loppisbesök vid tolvtiden :oD

    Kram på sig, frun!

    SvaraRadera
  18. Slottet var vackert, synd att ni inte kom närmare. Och visst är flugsvampar vackra!! :-) Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  19. Människors lustiga hus och lustiga namn i all ära, naturen är ändå helt magisk.
    Men dina bilder är som vanligt superba.

    SvaraRadera
  20. Vi pratade med de som bor på slottet, jag förstår att de inte vill ha folk springade runt knutarna. Det är skillnad med de riktigt gamla slotten som har en lång spännande historia bakom sig, de fungerar både som bostad och museé,de visas för det mesta för
    allmänheten.
    Ha det bra Fru Venus
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Ja roliga och konstiga namn finns det gott om, det roligaste är att skiljer sig väldigt mycket beroende på vilket landskap man befinner sig i.
    Jag håller med dig, naturen slår allt annat, det kvittar var man är, varje plats är unik.
    Tack för din posetiva kommentar, det gläder ett "gammalt" hjärta :)
    Njut din söndag
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Varje dag lika mysig, en JÄTTE fin blogg!
    En av de bloggerna jag tycker om mest! Och jag må ändå vara endast 18 år he he.

    SvaraRadera
  23. Tack snälla Julia, så roligt att du läser min blogg stumpan.

    SvaraRadera