söndag 12 september 2010

Lite bak och en liten cykeltur

I går fick jag för mig att baka något alldeles nytt efter ett recept som stod i tidningen "mer- smak" ifrån Coop.
Fullkornsmuffins med torkade tranbär och gula russin, det är systrarna Eisenmans recept:
2 dl vetemjöl, 2 dl fullkornsmjöl 1 dl grahamsmjöl, 1 msk bakpulver, ½ tsk salt
1 ägg, 1 dl rapsolja, 3½ dl filmjölk, 1 dl tranbär, 1 dl gula russin, ca ½ dl blandade frö och kärnor.
Jag hade inget grahamsmjöl hemma så jag tog 2½ dl fullkornsmjöl och ½ dl kruskakli, det gick bra.
Blanda vete-,fullkorns-, grahamsmjöl (kruska), bakpulver och salt.
Vispa ihop ägg, olja och filmjölk. Sikta ner mjölblandningen i filblandningen.
Tillsätt tranbär och russin och blanda ordentligt.
Fördela smeten i en muffinsform eller pappersformar, 12 st, Strö över linfrö och pumpakärnor
Grädda i 200 grader i mitten av ugnen 25-30 min.

Så här fina blev de, och väldigt goda bra att ha med på picknick eller till en kopp gott tea.
Boken som syns på bild lånade jag på biblioteket, Soppor,bröd och röror av systrarna Eisenman, kan varmt rekommendera den boken. Många fina recept, inga tillkrånglade.


Äpplenas tid är här, utav de som faller ner brukar jag baka denna superenkla kaka. Den kan man variera efter smak, med eller utan nötter, eller med eller utan kardemumma. Det är också gott att blanda äpple och aprikoser.
Skala och klyfta 3 st äpple.
Blanda 4 dl vetemjöl med 2½ tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 2 dl socker ( går bra med råsocker) nymortlad kardemumma efter behag, slå i 2 dl mjölk och till sist 2 msk smält smör, blanda ordentligt, slå smeten i en smord och bröad form.
Stick ner äppelklyftorna stör över pärlsocker och grovhackade nötter.
Grädda kakan i 175 grader, 35-40 minuter.


Efter att ha ätit både kaka och muffins fick det bli en cykeltur, samma gamla runda men den är så skön. 2 mil brukar det bli av den turen.

Turen går över lernacken och mot brofästet. Här växer det massor med Havtorn, många har varit här och plockat av denna C-vitaminbomb. Men jag hoppar det, vi har så det räcker nu, tror jag.

De lär vara jobbiga att plocka, inte vet jag, har aldrig försökt.


" Cykelspåret" heter denna långa fina cykelväg som går genom hela Malmö, det är en mycket populär cykelled. Det är sällan man är ensam, det känns ganska tryggt.

Spåret leder under bron, jag kan aldrig låta bli att ta foto här. Det ser aldrig likadant ut, idag var det lite dimmigt.

Naturens palett börjar skifta till höstfärger.

Lite vind var det så killarna kunde segla runt i skyn,

Det såg härligt ut.

Utsikt mot Bunkeflostrand

Efter en lång härlig utförsbacke är jag nu nere vid strandängarna i Bunkeflostrand
Här betar kossorna varje sommar, det är bra det håller ängarna fina.

Massor av får hjälper till att hålla snyggt.

På alla träd och buskar finns nu frukter i alla möjliga former och färger.


Ekollon, de har inte mognat ännu. Det finns gott om dem i år, bra för lilla ekorren.

Slånbär, växer det lite varstans, det ska vi plocka i alla fall. Slånbärslikör är jättegott
och enkelt att göra.
Nu har jag cyklat av mig en av kakorna, så det blir lagom att ta sig hem och hålla kväll med C

Önskar alla en god kväll

20 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    fine bilder som vanlig. Er så morsomt å se et litt anderledes landskap enn det vi har her.
    Kakene så veldig gode ut. Har bakt rugbrød her i dag.
    Baker ikke så mye søte kaker da jeg har et evig vektproblem, og prøver å holde styr på det.
    Ha en flott høstuke:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. Tack Berit, ja det skiljer sig en hel del våra landskap.
    Kakor försöker jag att låta bli av samma problem som du, men ibland måste man få smaka en liten.
    Rågbröd är gott, jag bakar det ibland.
    Du får också ha en fin vecka
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Oj vad ditt bakande frestar :-) Bilden på ekollonen är så fin, gillar grönt! Ni har underbara vyer när ni tar er runt. Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Tack Fru Venus, ja det är inte så illa, men det är mest hav precis som hos er :) fast utan skärgård.
    Ha en skön vecka
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Läckra muffins, du! Såna där måste jag prova någon dag, men först måste jag inhandla ingredienserna. I skåpet finns just nu varken torkade tranbär eller sultanrussin.

    Den där cykelleden måste vara guld värd för dig som gillar pedalandet. Motion och en så härlig miljö samtidigt, det är inte illa! Jag förstår precis att du inte kan avstå från att fota bron så gott som varje gång du susar förbi; havet visar sig ju ständigt i olika skepnader och sol, dis, dimma, regn och så vidare gör motivet helt annorlunda. Den här gången fastnade jag speciellt för den bilden där cykelbanan är i förgrunden. Får du förresten aldrig C med dig på dina turer..?

    Havtorn växer det längs stränderna också här hos oss på Åland. Det är vanligt att folk ger sig ut med speciella havtornspressar och samlar in saften direkt från buskarna. Vad jag förstått, så är det inte det allra bästa för växten ifråga, utan plockning är att rekommendera. En gång har jag provat på det, men det blir inga fler. Man måste klippa loss bären, som sitter hårt fast, annars "exploderar" de mer eller mindre i och med att de är så fyllda av saft.

    Här fortsätter det regnsjuka vädret ännu en dag. Det blir således ingen jordsållning idag heller. Just nu sitter jag här och håller på att förgås av att inte få ta en kopp av kaffet som lilla A satte på när hon steg upp. Jag har tid för ultraljud av buken kl. 9:30 och får inte äta eller dricka före det ... *stööön*

    Önskar dig ett bättre väder än mitt och en stor balja morgonkaffe, om du nyttjar detta ;o)

    SvaraRadera
  6. mmmmm dei muffinsane såg gode ut, eplekaka gjer meg vatn i munnen....
    Herleg sykkeltur du har vore på, i eit vakkert område.
    God mandag.

    SvaraRadera
  7. Hej N, jag tycker absolut att du ska prova muffinsen, de är nyttigare än vanliga,tror de är i din smak :). mjölet kan man mixtra med lite hursom, ja du vet.
    C följer med ibland när det inte direkt är "motionscykling", han gillar inte att cykla fort och i höga backar som den rundan är. Jag passar på när det är sport eller han har något annat att pyssla med.
    Vädret här idag ser ganska fint ut. Jag tvättar och förbereder för vår resa uppåt landet, det ser ut som om vi kommer iväg, C håller på att ordna boende. Det är mycket som ska klaffa, katten, svärmor, huspassning, mm.
    Det är inget allvarligt i buken hoppas jag. Du får dricka en extra stor kopp när det är över. På morgonen är kaffe ett måste här hos C och mig, kommer inte igång innan den är på plats:)
    Ha en bra dag trots tråkig väder,
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Ruth B, tack för din kommentar, kan tala om att muffinsen är mycket goda.
    Naturen här nere är väldigt olik din, jag tror det är lättare att cykla här än där du bor, eller hur.
    Ha en bra fotodag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej igen :o)

    Buken fick klartecken. Alla delar sitter där de ska och inga "extra delar" kunde heller ses. Skönt! Men samtidigt lite irriterande, för då är det trots allt mina nya "volanger" som känns obekväma ... Hmpf!

    Tranbär och annat jox inhandlat! Ikväll ska jag prova muffinsen :oD

    Håller tummarna för att ni faktiskt kommer er iväg, för ni har ju inte varit på någon "riktig" semester i år ännu. För det har ni väl inte?

    Smart av dig att realsporta när C soffsportar ;o) *hehe!*

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag ska absolut pröva dina muffins! De ser så goda ut ;) Även allt det andra också ...
    Och vilken härlig cykeltur!
    Är det Öresundsbron du visar på fotot?
    Höjdrädd som jag är, vet jag inte om jag skulle våga ta mig över där :/

    Vi ser att naturen färgas av höst här!
    En fin årstid hoppas vi få!

    Ha en skön vecka!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  11. Så skönt N att det inte var något, "volangerna" håller jag på att försöka få bort, inte så lätt, har dragit in på en massa onödigt och promenerar och cyklar mycket. Just nu är 3 kg "choklad" borta, inte helt fel :D.
    Som det ser ut är Värmland målet, i allafall åt det hållet, jag hoppas på en sväng in i Norge, vi får se. För vår del har det bara blivit en hel del turer runt omkring i Skåne, men det är inte fyskam, det har varit riktigt kul.
    Har precis kommit ifrån stan, köpt lite nya tröjor och en skön skjorta i mjukaste bomull, en sådan där rutig så har jag ett linne under.
    C har åkt till sonens koloni för att hjälpa dem med beskärning och lite annat mojs.
    Kommer ett paket endera dagen
    Vi syns
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  12. Hejsan Vivan, ja de är värda att provas, de är något nyttigare än vanliga muffins.
    Ja vi är lyckligt lottade med många fina cykelleder här i Malmö. Det är Öresundsbron, en mycket vacker bro tycker jag. Det är fantastikt att åka över den, man upplever inte höjden som obehaglig.
    Jag önskar också att hösten blir lång och vacker, tyvärr ska det bli regn hela veckan ut.
    Du får ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack för underbara landskapsbilder på er cykeltur! Den bron har jag länge önskat att få se och åka över så kanske kanske en vacker dag blir det så. Mmm så god kaka och muffins du har gjort!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  14. Hej. Vilken trevlig blogg du har!
    Tack för recepten på muffins och kaka. =)

    SvaraRadera
  15. Tack Anelias, Jag hoppas du tar dig hit ner och gör en tur över bron och in vårt grannland Danmark.
    Äpplekakan tog slut i ett nafs :), muffinsen hann jag rädda till frysen.
    Detsamma en fin dag för dig hoppas jag
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Välkommen till min blogg, kul att du hittade hit. Tack för din kommentar, det värmer.
    Ska gå in på din blogg och läsa.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Testade muffinsreceptet ikväll och är supernöjd! Gudars, vad goda de blev :oD Såna här ska jag sannerligen baka fler gånger, det kan du slå dig i backen på!

    SvaraRadera
  18. Hej N, vad kul att du gillade dem. Jag skall snart baka nya för här har de blivit uppskattade.
    Natti

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig cykeltur! Saknar verkligen att cykla, lillen gillar inte cyklar, så det går inte med det nu. Men istället blir det ju promenader. Muffins ja, det bakar jag inte för det är ju ägg i, tål inte. Men fick fina muffinsformar i silikon och de måste ju testas, men till annat. Ska bli spännande. Och nya recept är alltid kul, både bröd, kakor och mat.
    Hulda

    SvaraRadera
  20. Hej Hulda, äpplekakan mitt andra recept innehåller inga ägg, den kan du testa.
    Nu har jag inte kunnat cykla på nästan en hel vecka, det blåser alldeles för mycket för det just n. Vi har haft tråkigt väder nu hela veckan.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera