lördag 18 september 2010

Sista sucken i trädgården

Efter en hel veckas uppehåll med bloggandet känns det kul att idag lägga ut lite bilder på en stilla insomnande trädgård.
Nu är det definitivt höst, det blåser och tempen går knappt upp till 14 grader. Vi är nu fullt upptagna med allt som skall beskäras och klippas.
Men innan vi satte igång gick jag en runda och tog lite bilder. Några få blommor på fjärilsbusken hade dragit till sig, kanske säsongens sista fjäril.

För en gångs skull satt den stilla emedan jag fotade den.


Kastanjeträdet har börjat släppa sina frukter så smått, snart rasar alla och då är det bäst att inte vara ivägen, det gör kanska ont att få dem i skallen.

Rosen Iceberg är fortfarande livaktig, några knoppar till kanske slår ut ifall solen lyser och blåsten stillar sig.

Lavendeln har fortfarande nya blommstänglar, det har biet koll på.


Luciarosens sista knopp, det känns vemodigt



Rudbeckiornas fröställningar är fina, de låter jag sitta kvar i hopp om att det blir nya små plantor i rabatten

Här plockas de sista Viktoriaplommonen ner, för sedan skall det bli beskärning av trädet, vi är ju inne i den sista månaden i "JAS".

Det blev en hel del att klippa bort tillväxten har varit stor i år.

Klätterhortensian får också känna på sekatören, det blir fint när det blir tuktat.
När det närmade sig sena eftermiddagen gick jag in och satte igång med en del av äpplena.

Skalade och skivade äpplen utbredda på bakplåtspapper, strödda med lite kanel och malen kardemumma torkas i 50 graders värme i ugnen.

Så här fina blev chipsen, goda och inte farliga för figuren. Har man mycket äpple är det kul att göra lite av varje med dem.

Vanligt äppelmos gör jag varje år. Men idag blev det aprikoser och äpple.

Först blötlägges aprikoserna, kokas mjuka, sedan lägger jag i äpplena och kokar tills de är mjuka.

Kör med mixerstaven tills det blir mos,

blandar i strösocker, det är upp till var och en hur mycket, eftersom moset skall frysas kan man dra ner på det söta. Det här moset får en fin färg av aprikoserna och en härlig smak.
Ja det var vad som gjordes idag, jag är ganska nöjd.
God kväll

14 kommentarer:

  1. Ja litet vemodigt känns det nu när allt vissnar bort. Så mycket jobb det är med en trädgård! Men oj så läckert de ser ut att vara dina chips och moset. Tack för tipsen!
    Ha en skön höstdag!

    SvaraRadera
  2. Flotte bilete frå ein seinsommar hage. Eplechipsen veldig god ut.

    Ha ein fin søndag.

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    Dette var koslige og litt vemodige bilder fra høsthagen.
    Vemodig å tenke på at det blir et år til neste gang med blomstring, men et år går fort.
    Her har det vært høstlig vær siste par dagene, med regn og vind. Plantene på balkongen henger fortsatt med, men det blir vel ikke lenge.
    Ønsker deg en flott uke.

    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  4. Vad moset ser gott ut! Är lite rädd bara för reaktionen i magen med aprikoser ;-) Vi håller på att drunkna i äpplen så jag ska testa chipsen. När jag bodde ute i skärgården så hade jag runt 20 Iceberg, och ett år blommade de 21 november när min syster fyllde år. Hur kan ni ha så kallt redan fast ni har vatten omkring er? Igår hade vi 18 grader innan regnet kom och sen 16, det var nästan lite kvavt. Idag skiner solen och vi har 18 i skuggan, vilket betyder att man borde gå ut :-) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Gomorron, gomorron!

    Vilka härliga höstträdgårdsbilder :oD Jag har absolut inget emot att det har blivit höst - förutom att jag aldrig lyckas få gräsmattan klippt, eftersom det regnar alla dagar. Som just nu till exempel. Inte mer än 13° och regn, det känns att vi är på slutrakan av september.

    Nu får jag just en kompis hit på fika, så kommentaren blir inte längre än så här idag ;o) Hoppas du och C får en mysig söndag, själv ska jag virka kant på sexkantingen. Japp, alla hexagoner är färdiga!!!

    SvaraRadera
  6. Tack Anelias, ja det är en del jobb med trädgård, men det är ett roligt jobb.
    Det är första gången jag provar på äppelchips, men inte den sista för det blev väldigt gott.
    Jag hoppas ni har en fin dag långt där borta
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Ruth, så roligt att du tittar in, tack så mycket för din kommentar, det är alltid lika kul att få.
    Jag hoppas din söndag är härlig nu i höstvädret.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hejsan Berit, vi har också haft en hel del blåst, men inte så mycket regn. Jag har varit inne mycket i veckan som gått, men igår var det utejobb hela dagen. Det gäller att hinna bli färdig i trädgården innan det blir riktigt kallt och trist.
    Sedan är det bara att längta till nästa vår.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej F Venus, det är nog inga problem med aprikoserna de är ju kokta, det är skillnad mot att äta dem torkade, då gör de uppror i magen. Icebergen är en fantastisk ros, i fjol blommade mina också långt in på hösten.
    Vi har ganska fint väder här idag, men inga 18 grader i skuggan inte.
    Han en skön söndag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Dina äppelchips ser verkligen goda ut! Jag har inget äppelträd men man kan ju köpa äpplen...
    Fina bilder, som vanligt, från din höstliga trädgård!
    Ha en bra vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Tack N, det är kul att plåta icke så vackra blommor också. Gräset växer ännu så det knakar,det är C uppgift, det blir väl en klippning i morgon. Här är en tyst regel att inte klippa gräs på helger när alla vill sitta och njuta i sina trädgårdar. De flesta följer den men vissa inte.
    Otroligt att du är färdig med din hexagoner, men jag sa ju det tidigt att det inte skulle ta så lång tid för dina flinka fingrar :D

    Jag älskar hösten, men det måste sluta att blåsa så att man kan njuta även denna årstid.
    Vi bor i världens blåshål.

    Ha det så trevligt med din kompis, vi syns
    snart
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Monica, chipsen blev kanonbra, man skall utgå ifrån ett gott krispigt äpple.
    Tack snälla för kommentaren den värmer.
    Ha en fortsatt bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hejsan

    Wow...äntligen höst.....det är nu det luktar ljuvligt och är så färglatt och det är nu man lever upp...ja jag i alla fall. Härliga bilder....

    SvaraRadera
  14. Tack grabben, jag vet att du trivs nu :)
    men det kunde ändå varit lite soligare tycker jag.

    SvaraRadera