fredag 3 september 2010

På tur i trädgård och i natur

Jag gick en sväng i trädgården i morse, fortfarande finns det ju en hel del att glädja sig åt. Klematisen som klättrar i klängrosen blommar fint nu.

De här har precis börjat att slå ut, har glömt namnet :(

Rosen Linneus är fortfarande full med knoppar
Hyperikon, den har blommat med stora gula blommor, men den är lika fin nu med sina rödbruna frukter

Spirean som hade fina rosa blommor förut står nu i höstskrud


Snart är det dags att skörda hyllebären "C-vitaminbomberna", om man gör saft av dem är den supergod att dricka varm efter promenaden när termometern visar minusgrader.
Viktoriaplommonen är fina i år, inte så mycket angrepp av mask som i fjol.

Våra vindruvor på spaljen har mognat nu, de är inte så stora men är väldigt goda.
Vi åkte iväg ut till Flyinge plantskola och inhandlade nya rosor och rosjord. På vägen hem stannade vi i Billebjer, ett naturreservat i närheten av Dalby. Där plockade vi fram fikakorgen.
Efter fikan gick vi en lång runda,

bland hästar och bärplockare





Jag ville dit upp naturligtvis, ville se utsikten över slätten

Vacker syn.






Lite blandskog växte på nervägen, då började mina ögon leta efter kantareller,

Men de lös med sin frånvaro men det fanns andra svampar, de fick gärna stå kvar





Det blev dags att ta sig hem.
I morgon blir det att gräva i trädgården, den nya rosorna skall i jord och en del annat skall flyttas.
Det är alltid roligt när det händer något nytt i täppan.

God Kväll

18 kommentarer:

  1. Återigen en härlig Skåne-skildring! Vi har bott i Lund i många år, och åkte då och då ut till Billebjer och promenerade, så dina bilder väcker minnen... Underbara bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack Monica, jag gillar de kuperade få ställena vi har här i Skåne. Billebjer är så fint att promenera i, ligger lagom långt hemifrån.
    Natti
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Godmorgon, ditt energiknippe!

    Först och främst: tack igen för trevlig post, stockrosfröerna kom igår :oD Jag vet inte hur jag ska kunna tåla mig en hel lång höst och vinter innan det blir trädgårdsdags igen, för nu vill jag se hur rotplantorna växer till sig och få glädja mig åt att alla fröna du skickat mig gror! Hur är det förresten med stockrosor, undrar jag som är lite nybörjare? Är de färgäkta eller blandar de sig friskt såsom fingerborgsblomman gör..?

    Så det har införskaffats ännu mer rosor? Nååå, hur blev det den här gången, är det frun eller herrn i huset som stått för valet..? *ler breeett* Ser fram mot bilder på nykomlingarna! Min för året nya 'Ilse Krohn Superior' håller preciiis på att slå ut sina nya knoppar nu, så hon har tydligen godkänt planteringsstället ;o)

    Det har varit hård vind här hos oss i några dagar och cembratall, lärkträd och granar har "hivat iväg" massor med kottar. Det är m.a.o. kottröjning som står på åtgärdslistan här hos mig idag. Gräset borde också klippas, men eftersom det regnar alla dagar är det för vått. Inte bra alls, för nu hinner det växa sig för långt :o(

    Ha en fin lördag med rosplantering och vad ni nu i övrigt hittar på!

    SvaraRadera
  4. Jag är också nyfiken på vad det blev för rosor! Vad härligt att få äta plommon och vindruvor från sin egen trädgård!

    Idag är det perfekt väder för trädgårdsarbete. Själv ska jag tillbringa hela dagen i mina vänners trädgård. Vi ska tillsammans ta bort deras jättegamla och jättestora tujahäck.

    SvaraRadera
  5. Hei Monkan,
    så flotte bilder fra hagen din. Linneus-rosen var alldeles nydelig, og vindruer det blir rent eksotisk for meg som bor noe lengre nord.
    Tror det må være et annet klima der du bor enn her, for så mange blomstrende planter i hagen det er det ikke i midt-Norge nå.
    Her er det 10 grader akkurat nå og fint klart høstvær.
    Ha en riktig god helg, og takk for hyggelige kommentarer i min blogg:)

    Berit.

    SvaraRadera
  6. Hej N, kom precis in ifrån trädgården är ute och gräver "puh" är alldeles genomsvettig, det är sååå varmt ute.
    Så bra att fröna kom fram, du ska nog öppna locken för säkerhetsskull ifall det skulle finnas något frö som fortfarande är lite fuktigt.
    Du får inte ställa så svåra frågor :) färgäkta?
    men jag tror mig ha sett att det blir lite olika färgskiftningar i dem, men inte mycket. De blir ialla fall inte gula ha,ha.
    Det blev ROSE de RESHT (rosa dam.) Mörk karminrosa tätt fyllda blommor. Stark doft. Remonterande. Mitt eget val och godkänt av C.
    Tillsammans valde vi slottsrosen STOCKHOLM, en underbar ros: Från vit/lime till limegul/gul,
    mdelstor halvfyllda till fyllda blommor. Medelstark doft och blommar kontinuerligt ( klarar regn bra.
    Hoppas ni får lite bättre väder, det finns ju trots allt lite som skall fixas innan man ställer undan verktygen. Vi har en del beskärningar som skall fixas, om det tycker jag inte.
    Jag hittade litte Karl Johan igår, så det ligger på tork, spännande jag brukar bara torka trattisar.
    Vi syns
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hejsan Petra, en trädgård utan någonting att plocka in och äta hade jag nog inte kunnat tänka mig.
    Nu tar det ju några år att få fram bär och frukt men det är värt att vänta på det.
    Roserna blev: Stockholm en slottsros och Rose de Resht buskros, ska bli spännande nästa år och se hur de tar sig ut.

    Då har ni och göra idag, ett fasligt jobb att ta bort tujor, speciellt att gräva upp rötterna.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hejsan Berit, så trevligt att ha dig på besök:)

    Ja vi har nog det mycket varmare än ni, här är sällan riktigt kalla nätter så många exotiska växter klarar sig bra här.
    I dag har vi nästan 20 grader, så jag fick gå in och ta på mig shortsen och linne :)
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Goeftermiddag i stugan.
    Vilka härliga trädgårdsbilder. De där bären, kan man göra nått av dom? Hyperikon eller vad de heter?
    Hyllebär skulle jag gärna ha här och göra lite saft på.
    Men jag får nöja mig med det som finns här.

    Härlig tur ut i naturen du bjöd på.
    Visst är det förunderligt ute här uppe i norden. Vi har en helt unik natur tycker jag.
    Älskar att gå och plocka bär, ta bilder och njuta fikat ute i skogen den här tiden.

    Kul du gillade Kongsvinger. Du får ta dig en tur hit så småningom.
    Det är vackert här på vintern med.
    Ha en skön lördagskväll nu.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  10. Det var en fin knalle att sitta och vila på. Härlig utsikt.
    Det finns en hel del kvar i trädgården att göra och titta på även här. Vi har haft frost några nätter, men i dag är det en hel annan luft. De mesta av det som fortfarande blommar har klarat frostnätterna.
    Hur många olika sorters rosor har ni i trädgården nu?

    SvaraRadera
  11. Hej Synnöve, Tack för din kommentar. Hyperikon kan man inte äta, men blomsteraffären använder dem när de binder buketter.
    Synd du inte har Hyllebär, det som är så gott.
    Ja, jag håller med dig, naturen är väldigt skiftande och vacker här i Norden. jag har förstått att du gillar att fotografera, det gör jag med, har alltid kameran i fickan.
    Vi får se om det blir en Norge resa så småningom, om vi lever och har hälsan.
    ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Cici, ja vi får hålla tillgodo med nåra få sådana här knallar i Skåne.
    Vi får insupa så mycket vi kan nu, innan Bore lägger locket på:)
    Det har blivit en del rosor med åren, jag räknade igenom dem och kom fram 21 sorter :)
    Nu ringer det på dörren
    hej då
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Rom byggdes inte på en dag, säger ordspråket och det har säkerligen inte din trädgård heller gjorts.
    Egna vindruvor härligt och viktoriaplommon är jättegoda. Vilket fint foto av dem.
    Ja, alla dina foton är fina - det tål att upprepas.
    Visst finns det mycket som blommar än. Vi har fina pelargoner med massor med blommor. Jag vaktar natttemperaturen så jag kan in dem.
    Ha en bra kommande vecka - fint väder är vi lovade i nästan hela Sverige.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Tack Polargrevinnan, det har tagit 32 år att få träd,buskar och alla blommor dit hän vi vill ha dem. Mycket har kasserats under årens gång och blivit utbytt.
    Ja nu gäller det att passa alla de ömtåliga växterna så de inte blir offer för köldknäppen.
    Men än är det fint höstväder, man får njuta så mycket som möjligt.
    Ha en härlig vecka
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hei igjen Monkan,
    takk for trivelig kommentar på bloggen min.
    Høres hyggelig ut med havearbeid:)
    Hos oss har det blitt varmere i løpet av helgen, og det meldes godvær og 18 plussgrader til uka:)
    Har planer en foto/sopp-tur med en venninne denne uka, og gleder meg til det.
    Dette har blitt en inne helg med forkjølelse og feber, men det går alltid rette veien:))

    Ha en fin kveld og flott uke:)

    Berit.

    SvaraRadera
  16. Naturen är verkligen vacker nu och vackrare blir den. Jag gillar hösten. Gillar julen också. Sen kan det vara med resten av vintern - hoppar gärna över den och går rakt på våren.
    Ha en skön söndagkväll.

    SvaraRadera
  17. Hej Berit, då hoppas jag ni får en fin foto/soptur, kanske jag får se dina foto när du kommer tillbaka
    Ha det gott och krya på dig
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Jag håller med dig Camilla,visst är det skönt med sommar men vår och höst är allra bäst. Vi får hoppas det inte blir en sådan vinter till som vi hade.
    Ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera