tisdag 7 september 2010

Hamstra inför vintern

Efter flera dagars slit i trädgården tog vi en tur för att plocka lite nypon och hyllebär (fläderbär). Nypon är lätt att plocka, men himmel så pimsigt att rensa.

Det finns hur mycket som helst, men jag plockar lite åt gången för det går bra att plocka dem ända tills frosten kommer.

Ja, nu börjar jobbet, ett evighetsarbete, men jag satte på fin musik och pillade mina nypon ihop med Mozart.

När alla är färdiga så torkar jag dem, för att sedan göra nyponpulver som jag gärna strör över filen eller koker soppa på. Många många C-vitaminer.


Hyllebären och de fina Discovery äpplena skall bli saft. Vi dricker den varm på vintern när vi varit ute i kylan.

Per sats använder jag 400g äpple och 600g bär, ytterst lite vatten så äpplena inte koker fast.
5 dl socker/liter saft.

Den blev godkänd av C som är den av oss som dricker mest saft.


För några dagar sedan var vi ute och gick i en mindre skog, då hittade jag några fina Karl Johan svampar. Jag brukar tillaga dem i stekpannan, men nu testade jag att torka dem istället.

Det blev bra, tar inte så stor plats. Bruka torka alla mina trattkantareller också, det är bekvämt att bara ta fram och smula ner i såsen t.ex.

En burk lyckades jag fylla, en bra början


Nu väntar dammsugaren och dammtrasan, det är väder för sådan sysselsättning idag.
Senare ikväll skall jag gå och sjunga i en av de tre körer jag är med i.
Önskar en skön eftermiddag.

20 kommentarer:

  1. Oj, säger jag bara - jämfört med dig, så känner jag mig som en amöba! Såå mycket du syltar och saftar och torkar...jag blir trött bara av att skriva det! Men så härligt att ha i vinter!

    När vi har plockat stolt fjällskivling, förväller och fryser jag hattarna (i bitar, förstås) men fötterna är ju sega och går inte att äta, men då brukar jag torka och pulvrisera dem och ha som krydda i såser t.ex. Ett tips!

    Idag blåser det här, så det har blivit mycket inne-arbete.
    Ha en fortsatt bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack Monica, tack för tipset. Det blåser här hos oss också så det är perfekt att städa och pyssla lite
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Himmel och pannkaka var hittar du all denna energi!? Vilka fantastiska färger på dina fina nyponbilder. Jag är nog en rikigt latmask jag förstår jag.

    SvaraRadera
  4. Hei Monkan,
    For en energi du må ha, send over en dose til nabolandet:)))
    Flotte bilder har det blitt også, og jeg er imponert over hvor dyktig du er til å utnytte det som naturen gir, sunt er det også:)
    Kjenner ikke så mange som sylter og safter lengre, du vet, det er mye som er så utrolig billig i butikken, så da handler vi heller der.
    Ha en fin kveld med korsang:)

    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  5. Välkommen till min blogg, tack för din kommentar.
    Jag har alltid hållit på med allt möjligt, jag tycker det är kul.
    Energin tar slut emellanåt,då kan det gå långa tider när det bara är böcker och musik som hägrar.

    SvaraRadera
  6. Hej Berit, jag tycker du verkar energisk, ialla fall med kameran din :).
    Jag fick lära tidigt att dra nytta av vad naturen ger,både min mamma och mormor var helt fantastiska att ta vara på saker så det har jag lärt av dem.
    Jag vet att det finns mycket billigt, men det är inte detsamma som hemmagjort.
    Körsång är väldigt kul, så är det kul att träffa körvännerna också.
    Trevlig kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Oj, oj, oj ... *torkar svetten ur pannan* att du hinner med allt du får gjort ... *säckar ihop fullständigt*

    Just nu är jag så trött, så trött. Orkar inte ens kommentera på bloggar så som jag brukar. Men det är ju skönt att veta att inte alla har drabbats av samma energiförlust som jag själv :oD

    Fast idag har jag faktiskt satt igång ett rätt stort gårdsprojekt. Det är en ny rabatt, och innebär en massa sållning av matjord för att få bort krossgrus. Rabatten ska bl.a. bli växtplats för dina stockrosor hade jag tänkt. Men mycket mer än detta fysiskt tunga jobb har jag inte orkat med idag. Inte ens matlagning, så det fick bli helt krusidullbefriad fullkornspasta med olivolja, riven ost och svartpeppar. Tur att lilla A är i tryggt förvar hos sin pappa, för då kan jag fuska frejdigt med maten ;o)

    Här blir det ingen dammtrasa eller -sugare ikväll ska du tro. Nej, minsann! Nu blir det soffan och virkningen. Det börjar dessutom skymma där ute, så om jag tar av mig glasögonen ser jag inte dammråttorna *haha!*

    SvaraRadera
  8. Hejsan
    Vilka underbara foton du tar! Speciellt på nyponen!
    Vad är det för blomma du har på din header? Lite nyfiken ;-)
    Ha en bra kväll!
    Mvh bella

    SvaraRadera
  9. Hej N, Vi är ganska slaka båda två, det blev ett fasligt grävande i helgen, hoppas nu att det inte var förgäves. Vi är inte riktigt färdiga, ett par dagars slit till sedan lägger jag undan spaden för i år.
    Kom precis inom dörren, har varit och sjungit, ganska ringrostigt efter sommaruppehållet.
    Bli nu inte ledsen, men stockrosorna blommar inte första året:( du får snällt vänta en säsong till.
    Det kommer ett paket med pelargoner snart, rosa, ja du vet. Sedan har jag inte mer för i år.
    Ha det bra, vi syns

    SvaraRadera
  10. Oj, vilka härliga "vitamin"bilder du visar idag!
    Har också fått en hel korg Karljohan som nu är inlagda!
    Vi har haft en härlig sensommardag idag!
    Njut av kvällen!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej Bella, och välkommen som följare på min blogg, jättekul.
    Tack för din kommentar, blommorna på headern är Rudbeckia. En riktigt fin höstblomma, som lyser upp i trädgården nu när allt annat är utblommat.

    SvaraRadera
  12. Tack Vform, Åh Karl Johan är så roligt att plocka, det blir ju rejält med svamp att stoppa i frys eller vad man nu gör med dem.
    Vi har haft blåsigt men ganska varmt, utom i kväll då var det kyligt
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Men himmel och plättar, är det mer växtpost på kommande?! Du är otrolig, människa! Tackar mångordigt i förväg och gläder mig redan i förväg åt att vittja postlådan :oD

    Jodå, jag är införstådd med att stockrosor inte blommar första växtsäsongen, men när de vuxit till sig i "barnkammaren" ska de flytta till den under anläggning varande rabatten. Gudarna ska veta, att jag är mycket tveksam till om jag orkar gräva den helt färdig nu i höst ... Energin är som bortblåst och jag måste mer eller mindre tvinga på mig trädgårdspaltorna.

    Men, men, här finns ju ingen annan arbetskraft att tillgå, så det är bara bita i det sura äpplet, greppa spaden och jobba på! Det känns motigt just nu, men jag kommer ju att vara så nöjd när det är färdigt :o)

    SvaraRadera
  14. Hej :-) För min del påminner nypon om min uppväxt i en Stockholmsförort, där tog pojkarna alltid fröna ur nyponen och kastade innanför våra kläder, det kliade som attan!! Jag har turen att få färdiga burkar med torkad svamp, trattisar, svart trumpetsvamp och murklor - underbart att ha under vintern! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Ja du Venus, det där pojkstrecket har även jag varit utsatt för :)
    Så fint att få färdigtorkad svamp, inte illa.

    SvaraRadera
  16. Visst är det härligt och gott att plocka fram i vinter det man tagit vara på, gratis mat. Trattisar torkar jag alltid, blir godast så, tycker jag.
    Hulda

    SvaraRadera
  17. OJ oj vilken energi! Jag är imponerad. Syltade o saftade det gjorde jag bara när barnen var små o det är några år sen... rätt många! det är tur att vi är bra på att göra olika saker...
    Ha det gott!
    Kram från en annan körsångare

    SvaraRadera
  18. Ja Hulda, det är roligt att bjuda på de hemmagjorda sakerna man hr i förråden.
    Trattisar brukar jag både torka och köra på järnet blandat med vanliga gula kantareller. Det är mums.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  19. Hej Annamon, vad kul att du också sjunger i kör. Vad för slags kör är det?

    SvaraRadera
  20. Hej igen! Jag sjunger i en blandad kör med profan sångrepertoar. Problemet i vår kör är, tro det eller ej, men att vi har fler herrar än damer!
    jag har sjungit i kyrkokör i många år också men det gör jag inte nu längre. Däremot händer det att jag sjunger duett eller solo i kyrkan då o då.

    SvaraRadera