måndag 26 oktober 2009

Rötter i Dalarna

Ett av mina största intressen är släktforskning. Jag började för tretton år sedan. När jag började kunde jag inte i min vildaste fantasi ana vilka levnadsöden som funnits i min släkt.
Jag forskar mest på det mörka halvåret, sedan när sommaren kommer åker min man och jag i släktens spår. Det har givit oss möten med många trevliga och hjälpsamma människor och även nyfunna levande släktingar.
En av mina anor börjar i Wåmhus (W), tidigt 1700-tal. L.W. löjtnat i Dalaregementet, gifte sig i Wåmhus med en flicka ifrån Wikhyttan, efter några år flyttade dom till Wikhyttan. Släkten bodde där i lite mer än hundra år.

Wåmhus är känt för sina hårkullor, kullan på bild visar sin konst för turister på Sivarsgården
Långt tillbaka gjorde hårkullorna arbetsvandringar, ända bort i Ryssland, för att sälja sina arbeten. Tiderna var hårda, men det var deras sätt att bidra med försörjningen.

Mycket gamla hus, väldigt charmiga idag, men jag undrar hur det var att bo i dem på 1700 talet


Det här är Silfbergs silvergruva, Jönshyttan, här har brutits silver sedan 1500 talet.
Numera används den som badsjö, men hu.. så kallt vatten, och djupt.



En annan gruva som lagts ner, lite vemodigt, när man tänker på hur många som slitit och släpat här.

Lancashire smedja, i Horndal lades ner i början av 1900-talet, och nu står den bara och förfaller





Det här är ett hus i Jelken, och här har också några av mina släktingar levt och verkat från 1695 och fram till våra dagar. Man hade åkerbruk, men även järnhantering. Det tillverkades diverse bruksföremål. Garpenberg ligger alldeles i närheten och många i byn arbetade på Garpenbergs bruk. Det var ett tungt och gnetigt arbete.
Brukspatron och hans folk hade full koll på sina arbetare.
Det var obligatoriskt att närvara i gudstjänsten i gruvkapellet, annars bestraffades personen i fråga. Kapellet användes endast av gruvfolket, övriga fick gå till den vanliga kyrkan



En liten bit ifrån Garpenbergs bruk ligger Stjernsunds bruk, och där har massor av mina släktingar bott. Spiksmeder, låsmeder, urmakare, konstsmeder...........
Men det är speciellt en som jag vill nämna, Daniel Trång urmakare på 1700-talet, I den lilla smedjan på bilden tillverkade han fantastiska ur, vi har sett verktygen, även dom gjorda av honom, man kan knappast fatta hur det har gått till.


Daniels klockor är de två som står i mitten. Dom står på urmakeriet på Stjernsund, numera är det urmakare Goude som tillverkar Stjernsundsuren.

Nu får det vara bra för idag, god kväll.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar