onsdag 28 oktober 2009

Ljus, ljus........

Gissa om jag blev "paff" när min man föreslog en tur till nyöppnade IKEA, dit får jag nästan tvinga honom i vanliga fall. Tro nu inte att jag är där så ofta, men det händer lite då och då.
När vi kom till IKEA vid elvatiden, var det nästan fullt både i garaget och på stora parkeringen.
Vi gick och tittade på allt möjligt, jag tittade lika mycket på människorna som prylarna.
Efter en timme hade vi fått nog och som vanligt hade jag plockat till mig servietter och stearinljus.


Det är stor åtgång på ljus den här årstiden hemma i vårt hus. Mysigt både morgon och kväll.



Jag har ofta tänkt på hur människor några generationer bakåt klarade sina sysslor med endast levande ljus och fotogenlampor. Kvinnorna lappade och lagade kläder, stickade strumpor ja till och med broderade i det ljuset. För dem var levande ljus inte mysigt utan nödvändigt.


Nu är det dags att blåsa ut ljusen och gå och lägga sig. I morgon skall jag gå och sjunga i kör.
God Natt

1 kommentar:

  1. Nu ser din blogg mycket bättre ut, och horisonten är vågrät på din översta bild.
    Dessutom tycker jag den är bättre i färgerna, samt att den gör en mer nyficken på de små detaljerna i bakgrunden.
    MVH
    Janne

    SvaraRadera