tisdag 27 oktober 2009

Limhamn en gråmulen dag

Idag har det varit typiskt skånskt höstväder, gråmulet, småblåsigt.
Hade ide'torka, men tog en promenad till Limhamn.
Fast barnen har lov från skolan var det tomt på folk.
Små typiska Limhamnshus som ovan ser man mer sällan nu, det byggs nytt, renoveras till höger och vänster lite överallt, men fortfarande är det lite charmigt runtomkring i smågatorna.



Nere i hamnen ligger Cementa fabriken, det var full aktivitet förr när kalken togs ifrån kalkbrottet i Limhamn. Nu har det byggts lyxiga lägenheter med utsikt över det gamla brottet.


Det finns fortfarande lite fiskare kvar, "fiskehoddorna" hålls fina, på baksidan rensas näten.


En gång i tiden var det full aktivitet här nere i hamnen, när fiskarna kom hem med fångsten, lastade sillagummorna sina skottkärror (rullebörar) med fisk, sedan tog dom "sillatåget"in till Malmö och sålde fisken.

Bron till Danmark är fin ,den syns både långt söder ifrån och från norr likaså. Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva den, ända sedan jag var liten har det pratats om att bygga bro till Danmark och nu har vi den.
Här har stått flera "hoddor" men om inte jag minns fel så har någon eldat upp dem.
Strandvägen, här ligger villorna med fin utsikt mot Öresund. Tånglukten får man på köpet. Usch....

Nu har jag vänt kosan hemåt. Dags att ta träningskläderna på sig och cykla till Friskis och Svettis.
God kväll!








1 kommentar:

  1. Hej Monkan.
    Det spelar ingen roll om det är lite mulet, för då blir bilderna mustigare i färgskalan.
    För mig så är på ett sätt hösten vackrare än våren.
    Bra bilder, men du borde rätta upp din bild överst på bloggen, för vaje gång jag loggar in på din blogg, käns det som vattnet skall rinna ut till vänster.
    MVH
    Brorsan.

    SvaraRadera