lördag 29 juni 2013

På tur ibland böljande fält och vackra hagar.

Ibland är det skönt att göra ett avbrott i de vanliga sysslorna. Vi tog med oss en fika och for mot Arrie.
Rågfälten var enorma och jättefina.

Dikersrenarna här vid Arrie dammar var fulla med blommor.

Med skarpa ögon ser man Hyllie vattentorn i fjärran, det ligger i närheten där jag bor.
Vädret var fint, lite sol och lite mer moln.

Arrie dammar har en gång varit ett stort grustag, därav de mjuka kullarna här och där.

Dammarna är ett paradis för både fågel, groddjur. Det är också populärt fiska här.

Det är gott om plats och lätt att komma till för dem som fiskar.

Snitslade spår för både promenader och för ridande. C och jag gick upp och ner  på de fina kullriga stigarna.
Efter turen i den fina naturen fortsatte vi med bilen ett par kilometer,

passerade den säregna kyrkan utan torn i V. Kärrstorp,

stannade till vid ett rapsfält som lyste blått av blåklint.

Jag var tvungen att plocka en bukett. Det hör sommaren till.
Så kom vi fram till vår hage. Här hade jag en önskan att fota fjärilar trodde jag.
Precis som i fjol verkar det vara väldigt ont om dem.
Vi klev över med fikakorg och filt. Åh det är härligt med en" egen" hage.

I stället för fjärilar blev det lite blomster,


Två flitiga humlor som samsas om samma blomma.

Vissa blommor är vackra även i detta stadium.

Här kommer fler som samsas,

Ja, det var några bilder på andra flygfän, men jag saknar fjärilar, vad är det som har hänt med " Moder jord".
Hursomhelst, blev det en skön eftermiddag.
Ha en skön lördag alla.


13 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk utfärd med vackra vyer ni hade! Egen stege var inte dåligt till fikastället. Ljuvliga blommor och så vackra Vallmon och Blåklint är i såna mängder.
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli. Det var en skön färd, bara blommor överallt vart man än tittade.
      Vallmo, prästkragar och blåklint är typiska sommarblommor, tyvärr är det väldigt ont om blåklinten, därför blev jag så glad att vi hittade, så jag kunde få ihop en bukett.
      Kram Monkan

      Radera
  2. Härliga sommarbilder även om det inte var strålande solsken! Fantastiska närbilder på diverse flygfän!
    Och så roligt att hitta blåklint. Det gör man inte så ofta nu för tiden!
    Nu hoppas vi på väderomslag till solsken och badväder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica. Strålande solsken var det längesedan vi hade, men hoppas det blir riktig sommar nu i Juli. Bilderna på flygfäna är jag ganska nöjd med, men inte är de så vackra som fjärilar :(
      Ha en skön kväll/Monkan

      Radera
  3. Vad går upp mot vallmo, blåklint och prästkrage i kombination? Kan det bli mer somrigt?! Jag tycker att det är så trist att vi inte har vildväxande vallmo här på Åland. Inte blåklint heller, för den delen. Sånt får man så i sin trädgård om man vill kunna njuta av det, men då är det inte alls samma sak.

    Och du, vilken jättefin bild som C har tagit av dig! Du ser ju ut som rena tonårssnärtan ju :o)

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget slår en sådan bukett, somrigt så det förslår.
      De odlade vallmon är inte det samma, jo den lilla papavern är söt, om det är vallmo vet jag ej, men den påminner om dem i alla fall.
      Tonårssnärta, det var längesedan man va det, men tack för komplimangen, den värmde i ett 68-årigt hjärta :)
      Ha det gott/Monkan

      Radera
    2. Om ålder: vilket märkligt födelseår som står på ID-kortet har inte det minsta att göra med hur man tar sig ut och/eller hur ung/gammal man känner sig! I mina ögon är du en tonårssnärta, och därmed basta!

      Själv känner mig alltsomoftast tio år äldre än jag ska vara enligt födelseattesten. Mest kroppsligen, för i själen är jag - en bra dag - inte ens fyllda tjugo ;o)

      Radera
  4. Hej

    Vilken fin tur ni gjort. Där i Arrie har man fiskat en del. Vi gjorde också en tur i går i regnet, det kommer på bloggen snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi hade tur med vädret. Jag gillar alla våra fina strövområden, tur att de finns så nära så det inte tar en halv dag att komma dit.
      Kramen

      Radera
  5. Tänk om vi också hittade ängar och hagar med blåklint, prästkragar och vallmo!
    De är oslagbara ihop! Mina ABSOLUTA favoriter bland vilda blommor!
    Men kanske de är sådda från frön där på åkrarna?
    Tack för den somriga turen :O)
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Vivan de fälten är underbara. Nej du, det är snarare ogräs i bland rapsen.
      Kram/ Monkan

      Radera
  6. Jösses vilka härliga sommarbilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Åh, tack Maidi.
    Ha en skön sommar.
    Kram Monkan

    SvaraRadera