lördag 22 juni 2013

En skön midsommar trots utlovat oväder

SMHI hade fel igår, det var sagt att det skulle bli åska och mycket regn.
 Det var lite mulet på morgonen, men ändå varmt och skönt. Sedan började solen titta fram, då packade vi picknickskorgen och for iväg till Svaneholms slott där det skulle firas traditionellt midsommarfirande.
Näckrosorna blommade i dammarna runt slottet. Solen sken, helt underbart.

Många hade redan samlat sig på den enorma gräsmattan fram för det gamla slottet.

Unga och gamla hjälpte till att klä midsommarstången.

Hela tiden spelades det levande musik under arbetet.

Så var det dags att resa den fina midsommarstången,

Nu, äntligen fick alla barn dansa" små grodorna" och alla de andra ringdanserna.

Folkdansare ifrån Bornholm visade upp sina danser. Både danserna och dräkterna skiljer sig ganska mycket ifrån våra. Det var kul att titta på dem.

Två Bornholmsdamer som gärna ställer upp för fotografen

Jag tyckte deras dräkter var fina, men lite för murriga färger.

C med en rar svensk dam med en fantastisk dräkt, Ljunitdräkten.
Kjolen är i mjukaste skinn, hon förklarade att det var festdräkten hon hade på sig

Otroligt vackra dräktsmycken. Ljunitdräkten  kommer i från Ystadtrakten.

Efter dans och uppäten picknick tog vi en titt inne i slottet.

På andra våningen finns det flera rum och salonger att titta på.



Den här salongen fastnade jag för, jättefin.

Här var det dukat, men knappast för oss. Fint är det, jag älskar riktigt brutna servetter.

Nu lämnar vi slottet,

dess vackra park och trädgård.

Körde så sakteliga genom det skånska landskapet på småvägar hemåt.

Väl hemma plockades sill och rökt makrill, nypotatis med tillbehör fram, enkelt och lätt, det är ju bara vi två. Solen sken och vi njöt resten av midsommarkvällen på vår altan.
Det blev en skön midsommar utan regn och åska, tack för det.

12 kommentarer:

  1. Vilken alldeles perfekt midsommarafton ni haft! En sån himla tur att väderprognosen blev fel den här gången :o)

    Den där ena bornholmsdamens huvudbonad är ju av en minst sagt lustig och ovanlig stil. Var det tygblommor uppe på skulten?

    Ha nu en lika fin midsommardag, ni båda kära vännerna mina! Själv får jag alldeles strax fikabesök av en av mina äldsta väninnor (tidsmässigt äldst bör jag tillägga, inte till åldern).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du det blev en perfekt midsommar.
      Jag kom aldrig så långt att fråga om blomstren i den "kufiska" huvudbonaden, men det måste väl varit tygblommor tror jag. Men på den andre kvinnans hätta, var det otroligt fint broderade blomster.
      Idag har jag varit hundvakt i fem timmar. Ute är det varmt och skönt men ingen sol ännu. Ska gå ut och plåta lite blommor som kanske kommer i nästa inlägg.
      Ha själv en fortsatt bra dag. Trevlig fika önskar jag er båda väninnor.
      Kram

      Radera
  2. Vilket fint inlägg! Jag tycker det är sååå vackert med folkdräkter och roligt att se några från södra Sverige och Bornholm.
    Sen såg jag att jag fanns med på din blogglista med min gamla blogg.1 mars startade jag en ny vet inte om du vill ha adressen men den är här http://majberggrensnya.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maj.
      Jag tycker detsamma, synd bara att de inte används flitigare.
      Jag vet att du har en ny blogg, har den bland mina favoriter än så länge. Skall ändra i blogglistan snart.

      Radera
  3. Nice post and beautiful photos. Happy midsummer!

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Oj, visste inte att Svenholms slott arragerade sååå fint firande. Måste ha varit väldigt trevligt där. A och jag hade ett sillabord på tu man hand sedan behövde hon jobba, så jag och Emma glodde lite film och vid tv ömsom lite kisserundor.

    SvaraRadera
  5. Ja du, vi blev överraskade när vi kom dit, hade inte förväntat oss något speciellt. Men det blev en fullträff :)
    Sedan hade vi en lugn kväll, skööönt.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  6. Ååå, vilka midsommarbilder du bjuder på !!
    Underbart med sol och sommar, blommor och fest!
    Jag får hålla med om att vädret blev mycket bättre än väntat!
    Särskilt midsommarafton hade vi perfekt väder, sol, nästan vindstilla och
    mätaren visade över 20 grader långt in på natten!
    Ett åskoväder drog över oss tidigt följande morgon, men vad gjorde det .... ;O)
    Underbara slott och herresäten ni har i ert land! Här finns de främst i södra Finland!
    Sista bilden du visar är säkert pricken över i:et ... mysigt för två ;O)
    Ha en skön fortsättning på sommaren!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan.
      Ja vi tackar vädergudarna för det fina vädret. En sådan dag måste det bara vara sol, annars försvinner all stämning.
      Skåne vimlar av slott och herresäten, det är roligt att åka runt och titta på dem. Det är inte alla som man kan komma så nära som Svaneholm, många är fortfarande bebodda.
      Enkelt och väldigt spartanskt var vårt lilla midsommarbord, men vi hade redan ätit ute i gröngräset så det var alldeles lagom.
      Kram Monkan

      Radera
  7. Fina bilder från ett vackert midsommarfirande!
    Visst hade vi ett härligt midsommarväder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      Ja det var ju inte så de lovade på SMHI, men någon ska ju ha tur, denna gången var det vi i Skåne.
      Kram Monkan

      Radera