torsdag 27 juni 2013

En perfekt dag för bak

Regn och blåst både igår och nästan hela dagen idag, då passar det att ta fram bakgrejorna.
Lust hade jag och mycket blev gjort.
2 maffiga butterkakor, fyra vetelängder, mandelkubbar eftersom det fanns en hel del gräddfil i kylen.

Sockerkaka och chokladkaka det är inte helt fel att ha i frysen.

Småkakor brukar jag nästan bara baka till jul. Men idag snodde jag ihop en sats hallongrottor och en sats nötpinnar som doppats i mörk choklad.
Så var nästan hela dagen gången, men ute lockade rosorna som nu har satt fart.
Bäst att ta några bilder innan nästa regn kommer och förstör dem

Jag trodde inte att det skulle bli några rosor här i år eftersom vi klippte ner mer än 2 tredjedelar av den tidigt i våras.
Men den klarade den tuffa behandlingen som ni ser.

Linneus-roserna är så näpna, detta är den första som nästan slagit ut

Louise Rodier, rosen som doftar så fantastiskt, ja folk stannar ofta och luktar på den.

Den är så underbar och så otroligt lätt och tålig.


Lavendeln blommar för fullt, den lilla busken bakom är en liten spirea.

Den gamla Hanne-rosen har fått stå kvar i rabatten fast den inte är riktigt rosa.
Den är satt av min svärfar som ej finns längre, därför vill jag ej ta bort den.


Nu äntligen ser mina buskrosor någorlunda ut, detta är en stor favorit Rose de Resht.
Den har en stark doft och är remonterande.

Buskrosen Mundi ser nästan ut som polkagris,

 Lucian får endast stå kvar denna sommar. Den har fått massor med fin jord och gödning, men inte ser den något ut för världen.
Vi har haft en Lucia förut, den var 2 meter hög hade vackra blad och massor med stora blommor, så jag vet inte vad som är fel med dessa.

Tänk, solen kom fram vid fyratiden, då avslutade jag dagen med en kopp kaffe på altanen.

9 kommentarer:

  1. Mmm... riktigt ögongodis - både för ögon och gom :)
    Många fina rosor och chokladdoppade nötpnnar, som är så gott!
    Ha en fortsatt fin sommar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är synd att du bor så långt bort annars hade du gärna fått komma på en kopp och kaka :)
      Det är en del av mina rosor, det finns några till men de blommar inte just nu.
      Ha en fortsatt skön sommar
      Kram

      Radera
  2. Åh, vilken trädgård ni har! Den är så frodig och allt blommar så fint!
    Och vilken bagerska du är! Rena proffset! Kan meddela att jag ofta bakar dina "potatisbröd", vi älskar dom!
    Nu hoppas vi, att sommaren snart kommer tillbaka!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      Det mesta blommar fint, men det är en del som jag skulle vilja blomma bättre.
      Man blir aldrig riktigt nöjd.
      Det var ju roligt att bröden föll i smaken. De är verkligen goda tycker vi också.
      Sommaren kommer väl till helgen tyckte jag det såg ut som på väderkartan. Men man kan inte lita på vädergubbarna längre :)
      Kramen.

      Radera
  3. Vilka vackra foto du bjuder på ikväll! Och så mycket du har hunnit baka...fattar inte hur du hunnit med.Ser väldigt smarrigt ut /Maj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maj. Det tog nästan hela dagen, men det härligt att ha något i frysen när barn och barnbarn dyker upp.
      Monkan

      Radera
  4. Inte ens regn och blåst får mig inspirerad till bak just nu. Jag vet inte vad det är som kommit över mig, men jag har inte bakat så mycket som en sockerkaka på huur länge som helst. Men nog ser det bra gott ut allt det här som du åstadkommit!

    Trädgården är helt makalös, vet du vad! Om jag fick chansen att uppleva den i levande livet skulle jag förmodligen svimma ;o) Hur har det gått med din 'Aimable Amie'? Har hon överlevt och vuxit till sig..? Min är riktigt fin i år, med massor, massor med knoppar :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, det var väldigt längsedan jag bakade också, matbröd har jag inte bakat på länge.
      Vet du, jag hade tagit så fina bilder på min Aimable Amie, när jag precis publicerat inlägget upptäckte jag att jag glömt lägga in de bilderna. Men till skillnad från i fjol är den rosen helt bedårande, har massor med knoppar. Den behövde väl 2 år på sig att växa till.
      Jag är ganska nöjd med min trädgård, men fortfarande har jag några projekt på gång. Allt blir ju inte som man tänkt sig när man satt nya plantor eller buskar. Då får man rätta till det :), men det är ju det som är det roliga med trädgård.
      Ha det bra/Monkan

      Radera
    2. Du, jag har inte fått till ett matbrödsbak jag heller på jag vet inte hur länge. Mer än ett halvår är det garanterat. Just nu orkar jag inte ta stress för den saken; inspirationen kommer när (om) den kommer.

      Fast jag har precis fått tre stora, fina ankägg av en dam som håller sig med myskankor. Så en sockerkaka borde jag allt få till, för de blir som allra bäst om man bakar på präktiga ankägg. Kanske lyckas jag haka ur tummen idag, framåt kvällen..?

      Sköna söndagen på er!

      PS. Det kommer väl bilder på Amie senare..?

      Radera