söndag 2 juni 2013

Härliga blomstertider

Nu blommar det så det står härliga till, underbart. Men tyvärr så tål jag ej all denna fägring utan att äta allergipiller.
Det doftar så otroligt gott överallt nu när syren och allt annat blommar.

Vårt blåregn är jättevackert trots sin aktningsvärda ålder 55 år. Det kräver en del skötsel, som beskärning, gödning och ordentlig uppbindning.
Blåregnet är ett populärt boställe för våra koltrastar, tyvärr hittar skatorna dit trots det täta bladverket.

För några år sedan hade vi en arborist som tog ner en gran som var ca15 m hög här. Jag bad honom lämna en 2 m hög stubbe, där planterade jag denna vackra, Lonicera caprifolium. I år har den fått riktigt fart på blomningen. På kvällen sänder den ut underbara dofter.

Graciös.

Clematisen är också i blom.

Den här klipper jag ner varje år, annars hade det blivit clematis över hela planket. Lagom är bäst, dessutom har vi en vinranka där som också vill ha lite plats.

Vallmo i knopp,

vips, så är den utslagen,

den ser nästan ut som en pappersblomma.

Det ätbara har också satt fart efter den kalla våren.

Blåbären klarade vintern och har ganska mycket blommor. Kanske det blir några desserter till oss.

Gräslöken är duktiga att sprida sig. Jag tycker de är fina när de blommar och goda på mackan eller i salladen.

Nu är det inte bara växter som har vackra blommor som jag gillar. Olika hostor har fått stor plats i min trädgård. Perfekta marktäckare, men ändå väldigt dekorativa med sina olika blad.

Samma funktion har de olika alunsorterna. Både alun och hosta täcker fint nervissnade lökar som annars ser väldigt skräpiga ut i rabatterna.

En fin liten oansenlig växt, myskmadra, åh vad den luktar gott om kvällen. En växt som går bra i skugga. Den sprider sig gärna. Ofta glöms sådana här växter bort, synd.
 Det var en liten blogg om en del av allt som står i blom hos mig.
Ha en skön kväll alla.

6 kommentarer:

  1. Oh, la, la!! Blir det ont om slantar hos er behöver du bara sätta upp en skylt på gatan med texten: "Öppen trädgård. Entré 10 kr." Wow, alltså ... jag blir helt matt av hur frodigt och blommande det är hos dig just nu!

    Och blåregnet, det blåregnet! Ja, du har kanske läst hos mig, att det förmodligen inte blir något med min stackars planta från ifjol. Fy, så ledsen jag blir :o(

    Precis så där myskmadrigt hoppas jag på att det ska bli hos mig också om ett par år! Ja, åtminstone vill jag tro det och att den ska trivas bra i skuggan av stora pionbestånd o.dyl.

    Tack för fantastiska trädgårdsbilder och ha en riktigt härlig försommarkväll både två!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,ha du är för rolig du "öppen trädgård", nja det skulle inte passa oss. På Österlen finns det en hel del "öppna trädgårdar" och där trängs folk för att titta.
      Myskmadran kommer att växa fint hos dig, det tar inte lång tid för den att etablera sig.
      Vet du, jag har ingen pion. Det fanns två när vi flyttade in, men de hamnade någon annanstans, ja, vi begrep inte bättre, hade aldrig haft trädgård innan.
      Kanske hittar jag ett ställe att sätta nya, vi får se.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  2. Och jag som tyckte att det prunkade i min trädgård...
    Såå frodigt och fint det ser ut hos dig! Mina vallmo har ens inte slagit ut ännu...
    Men så jobbigt med allergin, hoppas att tabletterna hjälper!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju sett din trädgård på bloggen, den är fin. Men tomten kanske inte är så stor som vår, vi får plats med en hel del. Då blir det lättare lummigt.
      Jag har haft tabletter och sprayer i många år nu. De hjälper, men man blir så trött av dem. Allergi önskar jag att ingen skulle ha, det är verkligen jobbigt.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  3. Vilken blomsterprakt .. underbart!
    Tråkigt med allergi att du inte kan njuta i fulla drag.
    Men så vackert det är ändå i din trädgård!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli, bästa blomningstiden är just nu, och då får man passa på att njuta.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera