onsdag 31 juli 2013

Bygge, målning och lite annat smått och gott

Det var längesedan jag uppdaterade min blogg. Men vi har haft och har så mycket på gång så jag har inte haft ro att blogga.
Idag fick jag lust helt plötsligt, så nu får ni se vad vi håller på med.
Mannen skulle egentligen bara byta ut några brädor i vårt trädgårdsmöblemang, men det slutade med att han byggde ett helt nytt.
Det tog sin tid, men tid har man gott om som pensionär, dessutom tycker han det är väldigt kul att hålla på. Hela möblemanget är ihopsatt med träplugg och endast några bultar som håller ihop sits och ryggstöd.

Färdigt. Dynorna är bara två år gamla så de får hänga med ett par år till.

Så blev trappräcket målat, ett riktigt klosterarbete.

Så var det dags för taket, äldste sonen kom och hjälpte sin pappa med att byta ut lite söndriga takpannor.
Det var livlina på innan sonen fick klättra upp på taket som är 11-12 meter högt.

Så var det dags för mitt fina köksbord i björk att få en finslipning. Efter det har skivan lackats fyra gånger för att få en tålig yta.

En dag gjorde vi en utflykt. Vädret var precis som alla de andra dagarna fint. Vi har inte fått mycket regn denna sommar.
Vi plockade Renfana, som sedan hängdes på tork.

Vi skulle också besöka vårt fina ställe där vi varje år plockar fågelbär. Dem använder vi till världens godaste saft blandad med andra bär som finns i hemma i trädgården.

Bären är inte stora, men det går ändå mycket fort att plocka ihop vad som vi behöver.

Så ja, färdiga att läggas ner i boxen.

 

Dagen efter var vi hemma hos äldste sonen för att plocka riktigt stora fina körsbär.
Ta fram stegen säger mannen. Öh, jag har ingen, den ligger i kolonin.
Men snabbt som ögat snickrade sonen ihop en av överskottsmaterialet efter plankbygget.
Så det blev en provisorisk kul "Kirsch-stege" ha,ha. Förlåt Ernst!
 

Mmmmm, superfina bär.

Kärna ur körsbär är väl inte det roligaste, men det blev en god sylt till familjen som tack för bär och hjälp med taket hemma.

En suverän paj, gjord med rabarber i botten och körsbär ovanpå plus smuldeg, den smakade smaskens med vaniljsås till kaffet..

Här sitter vi i skuggan med våra 10 kilo Västerås gurkor. Sonen vill göra egna gurkor såsom " mamma" alltid gjort.
Bara att skrubba gurkorna tycker jag är jättetråkigt, men nu gick det ganska fort när vi var tre om det.


Det blev många sådana här burkar när vi var klara.

När vi var iväg och handlade gurkorna hittade jag sådana här fina torkade solrosor.
Jag köpte med mig några stycken, hängde upp en meddetsamma vi kom hem.

Det dröjde inte länge förrän talgoxarna och mesarna hittade godsaken.
I morgon ska vi iväg och handla fler om det finns några kvar. Det är roligt att sitta och titta på dem när de är där och pickar av fröna.
Nu blir det inte mera idag, men det händer mera här hemma så en ny rapport kommer snart :)


En god kväll alla.

10 kommentarer:

  1. Milda makter, Monkan! Ni har då sannerligen inte legat på latsidan denna sommar, du och resten av La Famiglia. Jösses, så mycket ni fått gjort och jösses, ett så fint möblemang C har snickrat!!

    Det var tur att du lyckades få ur dig det här inlägget, för det är inte utan att jag börjat bli lite orolig över hur det står till där borta hos er. Skönt som bara den att få besked om att allt är i sin ordning och mer därtill :o)

    Tänk, det är redan den sista juli idag. Vart tog sommaren vägen egentligen? Här på Åland har det inte blivit sommar så där riktigt på riktigt, så som jag tycker att det ska vara, med riktigt många varma dagar och, framför allt, ljumma, fina kvällar. De sistnämnda har jag inte upplevt alls än så länge, men man får väl hoppas att augusti har sådana att bjuda på innan hösten kommer!

    För er del bär det väl snart av till svampskogarna som vanligt? Min lust till skogsliv har tyvärr fått sig en rejäl knäck efter borreliainfektionen. Inte för att jag är RÄDD för fästingar numera, men från att ha tyckt att de är obehagliga små kryp har jag övergått till att riktigt avsky dem :o( Idag var jag f.ö. på halvårsblodprov för att kontrollera om antikroppsvärdet sjunkit efter de tre antibiotikakurerna. Svaret får jag väl om ett par veckor.

    Ha det nu riktigt prima resten av sommaren och hälsa så gott till alla intresserade, åtminstone till käre C!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Nina, men det är bara en bråkdel som du ser här, vi har många projekt på gång. Äntligen, vi har dragit ut på det länge nog nu.
      Med mig är det bra, men C har varit helt orörlig nästan ett halvårs tid. Men nu har han skött sin sjukgymnastik ordentligt och det har hänt grejor. Lusten har kommit tillbaka, som du ser och det blir gjort en del här hemma.
      Jag fattar inte heller vart tiden tagit vägen. Vi fick sommar omkring slutet av juni, juli kom värmen och torkan, överallt är det brunt och trist. Varma sommarkvällar har vi endast haft 4-5 stycken.På lördag skall det bliva 30 grader varmt, puh. Det blir att vattna tomaterna mycket några dagar.
      Vi har faktiskt redan varit i svampskogen, precis efter midsommar. Kommer på bloggen :). 3 fästingbett har jag redan haft :(
      Då håller jag tummarna för att proverna är okej för dig.
      C hälsar tillbaka, nu ska vi gå ner och titta på Ernst, jag gillar honom och allt han gör (nästan) skarpt.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
    2. Du milde, har ni MER på gång?! Hur hinner ni med allt?? Ja, jag tänker på att ni hunnit med svampskogen också.

      Jag missade Ernst ikväll, eftersom jag var och hälsa på en väninna som precis flyttat in i ny lägenhet och dessutom passade på att ha födelsedag idag. Men jag får väl sikta in mig på reprisen istället. Det är faktiskt rätt spännande att följa med vad han uträttar i det gamla, fallfärdiga orangeriet. Växthuset han låtit bygga t.ex. ... ujuj, ett sånt skulle man ha, du!

      Men nu tar jag nog kväll för ikväll. Hela långa dagen har jag svingat (nåja ...) runt i trädkronorna här på gården, för äppelträden får sig en ORDENTLIG tuktning den här gången. Jag har ingående studerat hur proffsen gör, med hjälp av filmer på YouTube, åstadkomna av ett verkligt äppelproffs over there. Om jag inte minns fel så nämnde han i del 1 att de har 40.000 äppelträd på sina ägor. Det du! Och jag som tycker det är mycket jobb med fyra ...

      Gokväll på dig, "syrran"! Och gonatt.

      Radera
  2. Så duktig din man är! Vilka jättefina möbler han har gjort! Dom kommer att hålla i många år! Vi behöver faktiskt också byta ut våra, men det är svårt att hitta möblemang med en soffa, nästan alla har bara stolar numera.
    Och så härligt med körsbär! Det är mina absoluta favoritbär!
    Skönt att vi äntligen fått regn, eller hur? För jag antar att ni också fått?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är han Monica. De möblerna rubbar man inte i första taget, de lär väl hålla vår tid ut ha,ha.
      Jag tycker de nya moderna möblerna är fina, men de är så lätta att de lätt blåser omkull.
      Körsbär är en av mina favoriter, plommon hör också till dem.
      Det kom så lite regn, altanen blev knappt blöt, endast prickig av de få dropparna. Men okej, på natten kom det lite mer, men inte tillräckligt på långa vägar.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Egenhändiga hantverk, av alla de slag, ger en härlig känsla. Han är bra duktig - din man.
    Jag har inte varit vid datorn på ett tag men idag är det mulet och det känns bra att läsa bloggar.
    Du har så fina foton - antingen det är mat,blommor eller landskapsvyer. Svensk sommar gestaltas väl av vallmo, prästkragar och en och annan blåklint.
    Körsbär av alla de slag - jag älskar dem. Mormor hade ett stort träd med klarbär. De var så där "surgoda".
    Ha en fortsatt fin sommar.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Det var länge sen....och jag ser i din blogglista att du har min gamla blogg där. Jag startade en ny 1 mars om du vill och har tid att titta in....
    vilka fina möbler och vilka härliga bär! Västeråsgurkor känner jag extra för för jag är född i Västerås och har vuxit upp i trakterna omkring innan jag flyttade till Gbg. Blev så sugen på bärpajen och senare en nattmacka med gurkor på (när de blir klara förstås)/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett tag sedan. Jag har din nya blogg under favoriter, brukar titta på den. Men nu var det ett tag sedan jag var aktiv.
      Alla i familjen älskar Västeråsgurkor, både hela till mat och skivade på smörgåsen.
      Bärpajen måste du prova den är supergod, rabarber + körsbär är en lyckad kombination.
      Ha det bra Monkan

      Radera
  5. Även om det tar lite tid, så är det himla kul med egenhändiga grejer. Det gäller allt som man gör själv.
    Tack, Viola, jag tycker det är väldig roligt att ta foton. Ingen svensk sommar utan vallmo, blåklint och prästkragar :), man blir så glad när man hittar dem i vilt tillstånd. Det fanns en tid när alla fälten stod där utan de fina sommarblommorna.
    Jag har ett litet klarbärsträd, de är fina att sylta.
    Ha en bra sommar själv, det lilla som är kvar av den.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Jag ser och förstår att du inte haft så mycket tid för bloggandet.
    Vi har nog ägnat oss åt liknande saker vi med. Sommaren är ju till för att vara ute och göra allt som man inte kan på vintern..

    Kram Maidi

    SvaraRadera