tisdag 25 juni 2013

Man väntar och väntar.... plötsligt händer det

Vissa växter är extra kul att följa. Vallmon som jag sådde för två år sedan är en sådan.
Varje dag har jag haft ögonen på den,

man har nästan kunnat se förvandlingen.

Så hände det, många av de silkespapperstunna vallmorna hade slagit ut.

Blommorna är otroligt skira och vackra. Vissa av dem är helt enkla,

några av dem är dubbla.
Fröna till de här kommer ifrån bloggvännen Nina/Stjärnkraft på Åland.

I flera år har jag flyttat växter, tagit bort växter och köpt nya, nu äntligen är jag nöjd med den här biten av min trädgård.
Blomningen är obetydlig, men går färgmässigt ihop, jag har mest koncentrerat mig på bladverken.

Klätterhortensian är en rackare att växa. Den är lika stor runt hörnan.
Varje år får sekatören göra ett jättejobb på den.

Blommorna är superfina, även när de torkat. Jag använder dem gärna som dekoration vid dukning och i julgruppsarrangemang.

I fjol tog vi bort växterna som stod framför vår ljusgrupp. Det tar några år innan gropen döljes igen.
Men för att förgylla lite åkte jag iväg och köpte lite dahlior och satte mellan de pyttesmå buskarna. Dahlior brukar bli stora och fina.


När den slog ut kom den riktiga färgen fram, helt godkänd.

På framsidan mot gatan bytte jag ut lite växter i fjol. Bland annat sattes en Diable D´Or

 I år blommade den sparsamt, men så fina blommor.

För övrigt är det full fart på nävorna nu. Den ene finare än den andre. Jag är mest förtjust i den rosa som jag ej vet namnet på.

Den här är inte fy skam den heller, Rozanne heter den.


Jolly Bee, en av de vanliga blå nävorna.

Den vita blodnävan blommar inte så rikligt, i alla fall inte hos mig.

Gula blommor har jag sparsamt av. Jag tycker om en hel del, men de blommar på olika tider på året.
Dagliljan skulle jag inte vilja vara förutan. Liljor överhuvudtaget gillas.

En annan guling, vet ej vad den heter, men det är en fetbladsväxt som jag också tycker mycket om.
Det blev mycket blommor idag. Men när jag tittar runt hos många andra bloggar ser jag att det ofta just handlar om blommor och blad.
Det är ju så när man har ett trädgårdsintresse.
Ha en skön kväll alla.

9 kommentarer:

  1. Vad snyggt du komponerar dina rabatter! Du har verkligen känsla för färg och form. Jag försöker komplettera mina rabatter med blad och inte bara blommor. Mycket inspirerande att se dina vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra, men det har tagit några år att få ihop det. Ändå är det en hel del som ska fixas. Men det är det som är det roliga med trädgård, den blir aldrig färdig.
      Monkan

      Radera
  2. Haha, nu måste jag börja med att skratta innan jag fortsätter med att oh:a och ah:a över hur fantastiskt tjusigt du/ni har det i trädgården. Skrattet kommer sig av två saker. Dels har jag precis idag stått och svurit över de förb****de vallmona, som har frösått sig så jag har en hel åker av dem. Det KAN bli för mycket av det goda, så här har gallrats hårt.

    Den andra saken är att jag precis idag har gjort precis som du, planterat dahlior i en rabatt! Ibland blir jag lite mörkrädd av hur det kan sammanfalla för toi et moi ...

    Din sista guling, fetbladet, liknar väldeliga på mitt ena fetblad. I så fall är det ett kamtjatkafetblad, även om jag just nu blev lite osäker på om mina plantor har ljusare bladkanter eller ej. Men blommorna är väldans lika.

    Och så slutar jag den här kommentaren med ett jätte-AAAH! Det går till delen du nu är nöjd med - som du verkligen ska vara! C:s tjusiga fågelbadställning ser jag att ni har kvar och jag är lika avis på det idag som jag var när du visade det när det var nytt.

    Kramkram till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, skratta du :), jag har också förstått att det gäller att knipa av ett flertal fröställningar innan de öppnar sig och fröar av sig. Jag har även gallrat bort en hel del av plantorna, bara sparat de riktigt stora exemplaren. Jag vill bara ha dem just i den här rabatten, där passar de perfekt ihop med övriga blommorna.
      Detsamma gör jag med aklejorna, som du vet sprider de sig ordentligt.
      Jag brukar inte ha dahlior, men gillar vissa av dem. Men helst skulle de vara satta som knölar, det finns otroligt många fina att välja på då.
      Jag känner igen namnet på fetbladet, kanske det är en sådan.
      Ja du, jag tycker väldigt mycket om den där rabatten. Så småningom kommer den Vita finska rosen att växa upp ordentligt där, kanske om några år syns den :) Senare på hösten blommar mina vita flox och den gammelrosa kärleksörten där, men annars är det mest fina blad.
      Båda fågelbaden är kvar, det har börjat växa murgröna på ställningarna, fåglarna badar och skvätter där så det står härliga till.
      Ha en bra dag Nina,
      Monkan

      Radera
    2. Jodu, i år ska inte många vallmo eller akleja få stå och fröså sig hej vilt! Jag har redan varit framme med sekatören och friserat de sistnämnda. Och idag har jag grävt upp drösvis med johannesört från mitt s.k. kryddland. Den är också en "ogrässort" av guds nåde, som nu har blivit förpassad till ett avlägset hörn på gården, intill jättecembratallen.

      Samtidigt uppdagade jag två självsådda plantor av gullregn, som dolt sig bland all johannesört. 30-40 cm höga är de allaredan och skulle väl förtjäna att få växa och bli stora. Men jag HAR redan ett gullregn och kan ju inte fylla hela gården med sådana. Säg mig, hur kan det vara så svårt att helt kallt gräva upp och slänga bort sånt som växer..? *suck!*

      Vad som däremot SKA grävas upp OCH slängas är den trädgårdsnattviol jag tog från en dikeskant för nåt år sedan. Där har du en frösåing till som heter duga! Och moderplantan blir aldrig snygg, plus att den tenderar att lägga sig när vinden eller regnet blir för hårt. Nä, bort ska den! Idag.

      Sen måste jag sluta den här kommentaren med att upprepa mig: din "nu är jag nöjd"-rabatt är fantastisk. Hur fantastisk kommer den inte att vara när rosen vuxit till sig? Man kan bara gissa.

      Gruppkram från mig!

      Radera
  3. Visst ska du visa blommorna i din trädgård!
    Njuter av varje bild som dyker upp :O)
    Vilken skönhet när det gäller vallmon ... underbar,
    min favoritblomma! Ovanlig, men vacker färg!
    Vi har också en klätterhortensia som vi fått från vännerna i Strängnäs!
    Den är flera år, men först i sommar har den fått fart!
    Snyggt planerat ... du kan du :O)
    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Vivan.
      Ja det är roligt att dela med sig av sin trädgård.
      De fina vallmorna är jag väldigt glad för. Färgen är underbar och passar perfekt ihop med mina vita rosor, lavendeln och salvian.
      Vänta bara, när hortensian väl har fått fart går det undan. Blommorna är jättefina, tyvärr reagerar min allergi på dem.
      Du får själv ha det bra, hoppas ni har fint väder, det har inte vi för tillfället.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Ååh... så många vackra blommor du har! Vallmoblommorna är underbara - i alla stadier - som knopp, som utslagen blomma, som frökapsel... så vacker!
    Klätterhortensia... ja, där finns det växtkraft! Har en som försöker ta sig in i huset och måste tuktas hårt varje år... men fin är den ändå :)

    SvaraRadera
  5. Tack Anki. Ja det har blivit en hel del blommor under årens lopp.
    Vallmoblommorna är jag så himla glad i.
    Maken min svär varje år när det är dags att klippa i Hortensian, det blir en hel del att köra väck.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera