tisdag 21 maj 2013

Varför får inte jag vissna så vackert

Nu börjar tulpanerna sjunga på sista versen. Vackra har de varit, men jag tycker att de är otroligt fina när de ser ut så här, precis innan de faller ihop totalt.




Den här är lite udda, det fanns med många sorter i den stora lådan med 500 tulpanlökar som vi köpte i fjol våras.
Lökarna var blandade i en salig röra, men oj vad vi har haft glädje av dem i vår trädgård.

Häftig färg, sådana har vi aldrig haft förut.
Nu hoppas jag att det blommar lika rikligt nästa vår.

14 meter flaggstång fälld för omvårdnad.
Äldste sonen var hemma och hjälpte oss att fälla den.
Stången har blivit polerad, fått ny flagglina och knoppen har blivit polerad och fin.

Två dagar senare var det dags att resa stången igen.

Idag endast vimpel, men om några dagar har vi en jubilar att fira, då ska stora flaggan i topp.


Ha en skön kväll gott folk.

14 kommentarer:

  1. Hej

    Det finns inget finare än en flagga som vajar i vinden. Låg alltid på gräset förr och kollade flaggan när den fladdrade där längst upp på stången......Oj så många olika tulpaner och blommor.....hade nästan glömt bort de där lökarna ni köpte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flaggan i topp är mycket fint. Jag kommer ihåg när du låg och tittade.
      Tulpanodlingen blev över förväntan, kul.
      Ha det bra nu i Falköping.

      Radera
  2. Det gick ju så otroligt fort i år från att lökväxterna kom upp tills dom blommat över - man hann ju inte med!
    Jag har bara små botaniska tulpaner, men dom blommade över på en vecka!
    Ja, man får ta ner flaggstången ibland, men det är det värt, för så roligt det är att kunna flagga på bemärkelsedagar!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hela våren försvann i ett nafs. Jag kan inte komma ihåg att vi har haft en sådan usel vår förut.
      Vi har samma botaniska tulpaner, de där små gula. Ja visst blommade de över kvickt, men de som stod i skuggan varade lite längre. De tulpanerna är duktiga att sprida sig. Vi har sådana lite överallt, de första planterade jag för 30 år sedan.
      Flaggstång är fint, men tyvärr är det många som inte använder sina stänger.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Jag är lite kluven när det gäller vissnande tulpaner ....men de får vara kvar tills bladen nästan faller av. Oj, inte lätt fälla en flaggstång. Måste säga att jag inte tänkt på det förr. Men visst är det fint med hissad flagga/vimpel en solig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som slänger tulisarna när de börjat att utveckla sig så som mina på bild. Men de blir finare ute i rabatten än inne på köksbordet.
      Ja du 14 meter flaggstång är långt och tungt fast den är av glasfiber.
      Jag skulle inte vilja vara utan den.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  4. Härligt med flaggan i topp!
    Vackra bilder på Tulpanerna!
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli. Kul du tittade in.
      Kram!

      Radera
  5. Håller med dig ... tycker också att de får åldras orättvist vackert :) Vackra i alla stadier, från knopp till slutet...
    Jobbigt att fälla flaggstången, men det måste göras ibland och visst är det vackert med en vajande flagga mot blå himmel.
    Ha det gott och ha det så bra på "firardagen"!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha åldrandet kan man tyvärr inte göra något åt :( Man får vara glad så länge man kan stå på benen.
      Har man flaggstång så ska den skötas precis som allting annat, lika med flaggan. Det värsta jag kan se är en hissad trasig flagga.
      Det är ett par dagar kvar tills maken fyller, men tack i alla fall.
      Kramen

      Radera
  6. Hej! Javisst är tulpanerna fina, även om de börjar åldras!
    'Allt har sin tid' ... så också vi!
    Mina tulpaner är samma som fjärde bilden ... ganska traditionella ...
    mina är minst trettio år ... men blommar vackert fortfarande :O)
    Håller med din 'boy' ... inget är somrigare än en flagga som
    vajar för vinden :O)
    Ha en skön kommande helg!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tulpanen på fjärde bilden har vi ganska många av, de sattes när vi flyttade in år 1977. Vi har samma sort i gult också. Jag tror att det är en av de vanligaste tulpanerna: Darvin Hybrid, Apeldoorn.
      Sonen min älskar flaggan och är noga med både hissandet och halandet.
      Det blev en skön dag idag, igår var det regn och mulet hela dagen.
      Kram Monkan

      Radera
  7. Vissnande tulpaner är riktigt vackert. I år har jag inte fått njuta av en enda tulpan i vår torpträdgård.. Rådjuren har knipsat av allihopa så fint så fint

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh så synd, rådjur och kaniner slipper vi som tur är. Tråkigt att de tycker om så fina blommor, men de ska ju också ha mat :)
      Kram Monkan

      Radera