onsdag 11 april 2012

På gång i täppan

Det blev ett litet regnuppehåll, då passade jag på att ta en runda i trädgården för att se om det hänt något spännande. Det var flera dagar sedan den besöktes, till min glädje fanns det lite att titta på. Förgätmigejen blommade, ännu ganska sparsamt. Dessa sprider sig hej vilt, men efter blomningen brukar jag ta bort alla oönskade.

Jättevallmona var frodiga, de har klarat frostnätterna.

Olvonen hade många knoppar. Blomman som doftar underbart framåt skymningen.

Snart blir det rabarberpaj.

Längst ner i skuggiga delen av tomten har vi lyckats att få vitsippor och sprida sig. De har börjat att visa sina blommor. Men om ett par veckor då är det dags att dra ut till skogen och se dem på sitt rätta ställe.

Första blommorna på vår klarbärsbuske som vi har mot en södervägg.

Sniglarna har också vaknat till liv, dags att börja kampen mot dem. I fjol hade vi ganska många, men som tur är, är vi förskonade mot mördarsnigeln.
När jag tittar ut nu , ser det ut som om det åter skall börja att regna. VAD JAG LÄNGTAR EFTER SOL OCH VÄRME.

8 kommentarer:

  1. Jag längtar också efter lite sol och värme!
    Du har redan så många olika blommor i din rabatt, jättefint! Här är allt 'svart' ännu!
    Synd att ni inte fick köpa blommor ...
    Fint var också alla bilder i förra inlägget , av alla dräkter och dockor!!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  2. Tack Vivan, ja jag får väl vara glad åt det som redan finns ovan jord, speciellt när jag läser att det inte syns något hos dig :)
    Du får också ha en fin vecka
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  3. Oj så fint det kommit fram i din trädgård!
    Här har vi regn nu också men tur det för snön försvinner
    nu med fart. Vackra blombilder!
    Ha en fin vecka!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja du, jag säger som ifjol: det är otroligt så mycket tidigare våren ändå är där nere i Skåne. Så om du längtar efter sol och värme ÄR DET INGENTING MOT VAD JAG GÖR!!! Jag är såå utled på kylan nu; trött på att frysa hela tiden, både ute och inne :o/ Men din lilla förgätmigej gjorde mig glad :o)

    SvaraRadera
  5. Hej och tack Anneli. Då gör det inte så mycket att det regnar. Önskar dig också en fin vecka.
    Kramis

    SvaraRadera
  6. God morgon Nina. Äntligen en morgon med en liten gnutta sol, jippi. Vi får väl se hur länge den varar. Jag förstår att du längtar. Du har ju så mycket på gång både i och utanför glashuset.
    Idag ska jag försöka gå ut och gödsla rosorna. Kan du tänka dig vårat gräs/mossa behöver klippas, får se om maskinen är redo för det. :)

    SvaraRadera
  7. Hej

    Fina trädgårdsbilder. Förresten när skulle Herr C sätta alla sina lökar han köpte? haha.......

    SvaraRadera
  8. Ha, ha Herr C, det är faktiskt jag som planterat en del av dem. Alla får inte plats så de får vi ge bort en del.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera