tisdag 10 april 2012

Möllegården i Åkarp

Regn regn, men trots det så tog vi en tur med bilen. Efter att ha läst i Stjärnkrafts blogg om ett ställe där de odlade pelargoner bestämde vi oss för att åka dit och titta. Vi hade kollat hemsidan och det såg intressant ut.

Vägen dit var inte så lång.

Kabbarp, nu är vi framme. Fast vi åkt runt i flera år i Skåne så har vi missat detta samhället.

Lerigt och gropigt, ja vi är ju mitt i myllan.

Åh nu hittade vi odlingen, jag var beredd med plånboken, här skulle handlas blommor. Trodde vi, ha ha. De hade ingen försäljning till privatkunder. Växthusen var enorma och man kunde se en del av odlingen.
Vi fortsatte mot Åkarp. Där stannade vi på Möllegården kultur.

Vi tittade i det stora "WEIBULLSRUMMET"
Här är dräkten i focus och de visar godbitar av Stiftelsen Charlotte Weibulls dräktsamling.
Charlotte Weibull var enormt engagerad för bevarandet och användandet av folkdräkten.



Dräktsmyckena är otroligt vackra.

De skånska ågedynerna och täckena gillar jag, det är mina favoritfärger i dem.

Det pågick en utställning "UNDERKLÄDERNAS HISTORIA"det var kul att gå runt och titta på det som jag minns min gammelfarmor och min mormor hade på sin tid.

Jag är glad att jag slipper ha den här munderingen, ha ha.

Livstycket med strumpebanden minns jag , jag hatade att ha det på mig. Det var tidigt 50-tal man hade sådana.
Det blev en trevlig utfärd trots regn och blåst.
Ha en trevlig kväll alla

6 kommentarer:

  1. Men nää! Hade de ingen försäljning ALLS till privatkunder?! Men så surt! Den uppfattningen fick jag inte alls när jag tittade på deras sidor på webben. Det kanske skulle vara läge att tipsa dem om att T-Y-D-L-I-G-T deklarera: "Endast partiförsäljning" på sina sidor.

    Men ni hittade annat kul att titta på som synes :o) Jag håller helt med dig om att åkdynorna och -täckena är enastående fina! Experterna i Antikrundan brukar också börja dregla lite tycker jag mig ha märkt ;o)

    Här blåser det huggorm idag. Även om det är sydlig vind är det k-k-kallt. Me no like :o( Var f** är våren?!

    SvaraRadera
  2. Som vanligt en trevlig utflykt!
    Men fy för vädret...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hej

    Ja de där pelargonerna skall man kunna beställa därifrån via Plantagen eller Vellingeblomman. Jag vet att via Vellingeblomman är det dom som har beställt lite udda blommor från udda ställen.....så som privatperson kan man försöka gå den vägen.

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, Ja jag håller med dig. Men för oss kvittar det, vi har ett par andra bra ställen att handla på. Vi åkte dit mest på skoj.
    Jag är mycket förtjust i textilier ifrån olika landskap, speciellt då skånes,dalarnas,gästrikland och hälsinglands. Älskar de jordnära mustiga färgerna.
    Vi undrar också vart våren tog vägen, hoppas den hittar tillbaka.
    Kramar från "storasyster" :)

    SvaraRadera
  5. Tack Monica, ja trots dåligt väder finns det lite kul saker att åka runt och titta på. Möllegården skall vi besöka lite senare då nästa utställning tar fart.
    De har även lite kurser i olika gamla hantverk, jag får info. på meil när det händer något och ifall man vill medverka.
    Kramen Monkan

    SvaraRadera
  6. Ja grabben det var precis vad ägaren sa till oss, pappa pratade med honom en stund. Trevlig kille.
    Ha det bra båda
    Kram från mej

    SvaraRadera