fredag 27 april 2012

Nässelplockning i Torup

Trots att det var småregn och lite kyligt, åkte vi ut till Torup igår. Där hoppades vi hitta nässlor. Nässlor finns ju väldigt nära, men vi ville göra det lite trevligare för oss. Av nässlorna ska det bli gödning. Vi gjorde det i fjol också, det är ett billigt och bra sätt.
Vardagar är det så skönt här ute, lugnt och fridfullt. Alla joggare och andra motionärer kommer hit på helgerna.

Torups gamla skola, den är öppen för allmänheten, kul  att se hur livet var förr i skolan.

Runt omkring skolan ligger flera välbevarade  hus, trevligt är, det bor barnfamiljer i några av dem.


Vattenflödet rinner mot den gamla kvarnen,

Kvarnhuset är ett av det vackraste i området, tycker jag.

Kossorna trivdes, de råmade och tuggade om vartannat.

Vilken lycka att äga ett sådant här hus.

Ja så hände det som inte ska hända, batteriet i min kamera tog slut så resten av bilderna är tagna med C:s mobil.
Här är jag i gång med plockning av små fina nässlor. Vi plockade 2 stora matkassar fulla.

På hemvägen kom vi förbi den här gården. Skylten visade att det var ett gårdsmejeri, vi körde in men det var inte öppet igår.

Mejeriet låg i en särskild byggnad, det såg mycket fint ut. Så fanns det en ostbutik också. Nästa gång vi är ute och kör på detta hållet får bli en fredag, då är det öppet. Gårdsbutiker ploppar upp lite varstans, det är roligt att man kan handla så direkt i från bonden eller odlaren.
Efter en mysig eftermiddag var det dags att åka hem med nässlorna och lägga dem i hinkar och fylla på vatten.

Ha en fin fredagskväll alla.

6 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Vi brukar åka till Bokskogen och Torup vid den här tiden, men då brukar bokarna vara mera utslagna...
    Vi gör nässelsoppa på våra nässlor!
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Monkan!
    Fin utfärd du visar!
    Kvarnhuset ser så mysigt ut ... och kossorna :)
    Trevligt att det finns små gårdsbutiker här och där!
    Det har vi inte så många av här! ALLT ska till centrum :)
    Önskar dig en skön helg och första maj!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  3. Just det ja, nässeltiden närmar sig!

    Jag använder torkade nässlor i nästan allt mitt matbröd och faktum är att förrådet från ifjol börjar vara på upphällningen.

    Ifjol "kokade" ju jag också "nässelsoppa" som gödsel till trädgården, men jag har för mig att jag inte kom till skott förrän bra mycket senare på våren. Nässlorna jag tog var i alla fall sisådär en halvmeter höga. Det luktar för äckligt, men jädrar det är krut i dekokten! :o)

    Den skånska landsbygden är verkligen underbar. Det finns nog inte många byggnader som utstrålar samma charm som ett gammalt korsvirkeshus med traditionellt halmtak!

    Nu du, Monkan, med värmen, solen och vår vackra natur stundar bättre tider och en sann lisa för en deppig själ :o)

    SvaraRadera
  4. Tack Monica, det fanns inte ett enda grönt boklöv så långt ögat kunde se. Men om det nu blir varmare sätter det väl fart.
    Jag gillar inte nässelsoppa,
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack Vivan, ja det är kul att handla i gårdsbutiker. Alla är inte helt bra, men de flesta är kanonfina.
    Ha en fortsatt skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, torkat nässlor har jag aldrig gjort. Kanske skulle prova det samt sätta till det i bröd, jag litar på din smak.
    Vi ska plocka en omgång nässlor till, det går åt en hel del gödning under en säsong.
    Ja, jag hoppas det snart är slut på allt elände, deppighet och sömnlösa nätter, denna vinter har varit katstrofal. Både för dig och mig, eller hur.
    Ha en skön söndag, jag tror det ska fint trädgårdsväder :)
    Kramis Monkan

    SvaraRadera