måndag 2 maj 2011

Biltur en bit utanför Malmö

Ganska tidigt tog vi bilen och for ut en liten bit utanför Malmö. Vi hade ett ärende åt Skabersjöhållet. Kosläpp har det varit runt omkring i Skåne, men vi missade det. Kossorna såg ut att trivas i det fina vädret.


Vi kom på en liten mysig väg, de skånska små husen låg nu nästan inbäddad i full grönska.









Det här gillar jag, massor av fågelbärsträd som blommar.


Här var C påpasslig, ha ha



Så småningom kom vi till Skabersjöby, ute på en höjd står möllan.


Därifrån ser man in mot den lilla byn med kyrktornet i bakgrunden


Åt andra hållet utsikt mot vägen som går till Ystad.


Skabersjöby är en ganska orörd by,


här genomfartsvägen mot kyrkan.





Här slutar vår lilla färd. Nu är dags att ta sig hem och göra lite nytta.



Ha en skön kväll alla

Monkan

18 kommentarer:

  1. Hej!
    Blir så hänförd av grönskan!
    Den får vi vänta på ännu ett tag :)
    Värmen kom och försvann. Men så var det väl över hela Skandinavien!
    Småler :) åt kossorna ... skulle vara roligt att se dem på utsläppsdagen!
    Härlig natur och vilka vackra små samhällen du visar idag!
    Tack och ha en skön kväll du också!
    Kram V.

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    dette var et nydelig område, og fine bilder. Våren har kommet litt lengre hos dere enn her, og fortsatt er det ganske kaldt her til mai å være.
    Likevel, så har jeg tro på varmere dager,og har fått sådd noen urter. Det ble oregano, basilikum, gressløk og chilli, og solsikker og jordbær.
    Så krysser jeg fingre og håper at noen av de vokser seg store og fine.
    Ha en fin kveld:)
    Berit.

    SvaraRadera
  3. Om jag inte redan hade bott i Skåne, så hade jag velat flytta dit, när man ser dina bilder...
    Vilka idyller du har hittat! Och så skickligt fotat!
    Måste nog ge oss ut på en biltur!
    Majkram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack Vivan, det är konstigt, man blir lika lyrisk varje år av våren fast man varit med om den i så många år.
    Kosläpp är något alldeles speciellt, kossorna är helt sjövilda när de släpps ut i hagarna.
    Vi har inga berg, floder, knappt någon skog men trots det är Skåne fantastiskt.
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack Berit, vår natur skiljer sig en hel del ifrån er, samt 60-70 mil söder om dig märks väl när det är dags att grönska.
    De kryddor du sått blir säkert fina, hoppas du får stora fina solrosor.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej och tack Monica, tyvärr är det svårt att hitta småvägar nuförtiden, det har ju byggts en fasligt massa motorvägar runtom oss.
    Ja du vet ju själv. Jag kommer ihåg så mysigt det var att tuffa omkring på 50-60-talet. Då fanns det fortfarande små mysiga grusvägar och man kom in i de små byarna.
    Natti natti

    SvaraRadera
  7. Jag önskar mig en resa genom Skånes vackra landskap med de mysiga husen och deras charmiga halmtak. Det är många år sen jag åkte där på en semester. Tack för underbara bilder!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Jag blir mållös, jag blir hänförd, jag blir ... matt, av ren och skär avund. Säger som Monica här ovanför: dina bilder får en verkligen att vilja flytta till Skåne! Så mäkta förargligt att jag blivit för gammal för att ha en chans att kroka vår käre John (Taylor). Med en sån karl och en sån omgivning skulle man förmodligen inte kunna annat än vara lycklig ;o)

    Men nu ska jag inte gräma mig över sånt. Nu ska jag iväg och hämta marksten!

    Ha en fin dag och så hoppas jag att ni har det lite varmare än vi, för här är det svinkallt :o/

    SvaraRadera
  9. Tack Anelias, en resa hit ner rekommenderas verkligen, både öst- och västkusten bjuder på många fina upplevelser.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Ja du Nina, både John och Tareq Taylor har charmat många kvinnor.
    C och jag ska gå till Slottsträdgården nu en dag om det blir lite varmare väder, ta en fika hos Tareq och kolla in vad luringen John pysslar med.
    Akta din rygg nu när du bär stenen.
    Då kanske ett växthus hamnar på bloggen snart.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Monkan, hi
    How enjoy the ride that takes us!
    What's wonderful is the region of Malmö!
    Net countryside, beautiful homes, villages, I love Sweden!
    I thank you very much!
    Many greetings

    SvaraRadera
  12. Tack Magda.
    Ja det ser lite annorlunda ut än Grekland.
    Jag tycker också om de typiskt skånska husen.
    det var roligt att du hälsade på hos mig.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Glöm inte att hälsa John från mig! ;o) *vinkar glatt*

    SvaraRadera
  14. Härliga skåne härliga grönskan behöver man ens säga mera?

    SvaraRadera
  15. Hej Susanne, nej det behövs inte.
    Så roligt att se dig igen här på bloggen.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  16. Är det konstigt, att man älskar sitt Skåneland??
    Bodil

    SvaraRadera
  17. Nej, Bodil det är det inte, Skåne har bara en trist tid, den grå vintern.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera