onsdag 4 maj 2011

Margaretapaviljongen och nostalgibilder

I måndags när vi skulle lämna in våra deklarationer tog vi vägen om Pildammarna för att titta på den fina planteringen vid Margaretapaviljongen.


Det är alltid lika spännande att se hur årets plantering ser ut.


Jag blev inte missnöjd, det har varit år då det inte varit så snyggt enl. min smak.


Ja, så körde vi vidare till Kungsgatan där skattemyndigheten ligger.


Så här tidigt på sista inlämningsdagen hade det inte blivit köer till lådan ännu, framåt kvällen dräller det med folk.


När vi nu ändå var här kunde jag inte låta bli att ta lite foto från en av Malmös vackraste gator, Kungsgatan.

Hela gatan pryds av en mycket gammal och vacker allé, där man kan promenera och njuta av alla de fina sekelskifteshusen.


Mitt i allén ligger S:t Pauli kyrka, i denna församling bodde jag fram till tonåren.



De tre sista åren jag gick i skola, så var det här som skolavslutningen skedde. Jag minns fortfarande när jag med darrande ben gick fram och hämtade mitt stipendium av rektorn där.
Då gick jag en utbilding till dekoratör på Malmö Stads Yrkesskola.



S:t Pauli kyrkogata med vackert klippta träd framför husen har sett likadan ut så länge jag levt.


Varje gång jag skulle gå till den stora ateljen, eller till gymnastiken som låg i en annan skola lite längre ner på gatan, passerades det lilla hembageriet.


Precis som då kunde jag inte motstå att gå in dit. C och jag handlade kakor till fikat.

Vi frågade tjejen ifall det var samma ägare, det visade sig att samma familj har drivit bageriet i 70 år.

Nu går vi en liten bit upp på gatan,


här på nr 27 bodde min mormor och morfar. De hade en jättevacker lägenhet högst upp, 5 rum + jungfrukammare. Jag minns de fina kakelugnarna och badrummet med ett badkar med lejonfötter. Köket hade kökstrappa, och ett enormt skafferi. Dessutom fanns en likadan balkong mot gården som den på bild ovan.


Här sitter jag i knät på min morfars mamma som var nere i från Sandviken och hälsade på.

Vi är fotade på balkongen, man skymtar S:t Pauli kyrka svagt till vänster. Året är 1947.


Några år senare fick jag min första tvåhjuling, den kom ända ifrån Amerika, läckert ljust äppelgrön.
Med den cyklade jag hemma hos mormor i den stora lägenheten, tre rum i fil gjorde det möjligt.

Ja det var lite barndomsminnen, sådant som kommer över en nu på äldredar.


Två vackra hus till.





Detta är den skola jag gick mina första år i, Rörsjöskolan. På samma skola har min pappa också gått.



På andra sidan gatan ligger det berömda spettkaksbageriet. Här har vi handlat många sådana.


Detta var min skolväg, Föreningsgatan mot Värnhem.


Här i kvarteret till höger bodde jag tills jag var 14 år, sedan flyttade vi till ett alldeles nybyggt hyreshus. Jag minns att mina föräldrar var så lyckliga, men jag tyckte först inte det var så kul, men efter en tid vande även jag mig.


Sallerupsvägen, ja tänk att det har sett likadant ut i 70 år.

Det här var en liten nostalgitripp, det är inte ofta vi är på den här sidan stan nu för tiden.

Alla nära är borta, eller utflyttade.


Det var det hela för idag

Monkan

16 kommentarer:

  1. Åh, ett så fint inlägg, Monkan! Och nog var du allt en bra söt flickunge :o) Ja, det är du förstås fortfarande, fastän kanske lite mer mogen i formerna.

    Jag började faktiskt le stort när jag läste om hembageriet. Precis samma "problem" hade jag under min egen skoltid. Bara en kort promenad från skolgården fanns det ett bageri, som fyndigt nog hette Lilla Hembageriet. De hade världens godaste gräddmunkar, så dit brukade vi hasta ner på rasterna och köpa upp våra veckopengar.

    Malmö är så vackert sett genom din kamera. Egentligen borde du göra en alldeles egen bok, vet du vad!

    Här regnar det idag. Mitt sista grävande före gruset till växthusgrunden kommer har därför torkat in, om man nu kan säga så.

    Ha en fin dag! Tack för ett ljuvligt Monkaninlägg!

    SvaraRadera
  2. Wow, ögongodis till hundra prosent! Underbara bilder!!
    Åh, såå söta nostalgiska foton du visar! Kära klenoder att få äga!
    Vi firar Morsdag i Finland nu på söndag! Är mor till tre killar (vuxna) och själv har jag mor som fyllt 89! Så firas ska det ;)
    Ha en riktig skön helg!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken nostalgitripp, även för mig!
    Mina föräldrar hade en radioaffär i hörnet av Amiralsgatan och Kungsgatan, så det är välkända gator för mig också! Jag gick på Sorgenfriskolan de första 4 åren och även där fanns en bageributik, där man kunde köpa franskbrödbullar för 8 öre (!) per styck, om man var stadd vid kassa... Men den butiken finns tyvärr inte kvar!
    Vilken alldeles förtjusande liten flicka du var!
    Ha det så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Hei Monkan,
    dette var et flott innlegg, og så søt du var som liten jente.
    Mange fine gamle bygg, og jeg likte så godt det bygget hvor din mormor og morfar bodde.
    Her hvor jeg bor er det ikke så mange historiske bygg som står igjen, da byen ble bombet under krigen.
    I det vi kaller "gamlebyen" her, er det noen gamle forretninger som har vært i same familie flere generasjoner, men for det meste er det store kjøpesenter som tar over, og vel er de praktiske, men ikke min favoritt.
    Her har det kommet litt snø i dag, men det meldes stigende temperatur fra i morgen, og det skal bli godt.
    Takk for hyggelig kommentar i bloggen min, og en fortsatt fin dag ønskes deg.
    Berit.

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, så roligt att du gillade min nostalgisida. I bland har jag så svårt att komma på vad jag ska blogga om, men det här blev jag själv nöjd med.
    Ja, det skulle vara roligt att göra en bok om Malmö, sedd ifrån min synvinkel. Men det är bara drömmar :)
    I det där hembageriet hade dom världens godaste kolakakor och chokladbröd rena rama godiset.
    Vi har så kyligt idag, riktigt inneväder.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket Vivan. Hoppas det blir en fin Mors dag på söndag, även för dig.
    Min mamma finns ej mer, hon skulle varit 86 år om hon levt.
    Ha det så bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, håll med om att det är en av våra finaste gator.
    Min pappa hade kameraverkstad på Kungsgatan, lite närmre Värnhem.
    Han sålde den, jobbade sedan en massa år på Preisler på Stortorget.
    Tack för din fina kommentar Monica
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  8. vilket härligt inlägg. Så fina bilder, speciellt de underbara svartvita på dig som liten flicka!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tack Berit. Vi har ju varit förskonade i från krig, det är jag väldigt glad för. Jag tycker det är så synd att så mycket blev sönderbombat.
    Usch snö, det vill vi inte ha.
    Tack för din kommentar, det är så trevligt att få slänga några ord till varandra här på bloggen.
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Petra, som du förstår var det längesedan jag var en sådan liten flicka :)
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  11. Härligt att se dessa fina bilder! Även om jag aldrig har bott i den delen av staden, har jag ju sett alla de fotograferade husen, och Margaretapaviljongen med de fantastiska blomsterrabatterna är jag väl förtrogen med. Håller med om att du var en näpen liten flicka!
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  12. Hittade hit via Stjärnkraft-Nina och det är jag glad för! Vad många vackra bilder ett titta på. Jag har haft en längtan till Skåne de senaste åren och nu blev den ännu större! Kanske kanske blir det en tur i sommar :D

    SvaraRadera
  13. Tack Bodil. Jag är så glad att vi har kvar alla dessa fina hus. Även den fina allén har fått stå kvar, jag glömmer inte när de fällde hela den fina kastanjeallén på Nobelvägen.
    Tack snälla för din kommentar
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  14. Välkommen till min blogg Anki, det är alltid roligt med nya besökare.
    Jag hoppas du kan komma ner till vårt vackra landskap i sommar, här finns massor att titta på.
    Välkommen åter
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Very nice and nostalgic journey of your life!
    The city of Malmo is wonderful, I loved it!
    Your photos are wonderful, very nice kiosk Margarita.
    Thanks for the very interesting ride!
    Many greetings

    SvaraRadera
  16. Tack Magda, jag är bara en amatörfotograf, men tycker det är så roligt.
    Malmö är en vacker sommarstad, vi har många fina parker.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera