fredag 20 maj 2011

Lödde plantskola

Efter ett par veckors kyla börjar det nu äntligen att bli lite varmare igen. Inspirerad av programmet Trädgårdsfredag ville jag ut och handla kryddor och doftpelargoner.
Turen gick det ett av våra favoritställen Lödde plantskola.


Här är så sagolikt att gå bland alla de superfina växterna. Det känns som om man gick i en privat trädgård.




I det stora växthuset finns det mycket att beskåda och det var här pelargonerna fanns.




När vi var klara därinne fortsatte vi ut till perennerna och kryddorna.


Alla plantor som säljs här är riktigt stora och kraftiga till skillnad mot vad vissa stora butikskedjor har i sina sortiment.



Detta är en av perenngångarna, snyggt och ordentliga lappar på alla växter.



Överallt väldigt välordnat,



Med oss hem hade vi tre sorters timjan, rosmarin, kryddsalvia, basilika.



Jag hittade även pinapple-salvia, den som Tareq Taylor hade i sin matlagning förra veckan.




Fyra ex. doftpelargoner: Doktor Westerblad, en choklad+mintdoftande med sammetslena blad, en som doftade citrus och en som jag glömt namnet på.


Vi inhandlade även 11 st tomatplantor av lite olika slag. Det brukar bli ordentliga skördar trots att vi inget växthus har. De planterades mot våra söderväggar idag.



Mot vår gatsida prunkar det verkligen nu av gullregn, syrener. Detta är den vackraste tiden i de flesta trädgårdar.



Min senast anlagda rabatt, det börjar ta sig ordentligt även där. Rönnen blommar för första gången, sedan skall det bli rosa bär på den.



På den gamla resten av vår fällda gran växer kapriofolen så det knakar. Den har aldrig blommat så här förut.



Även klinten har satt fart, tyvärr går det alldeles för fort nu.



Yngste kom hem och hälsade på med Emma,



han var så hygglig och hjälpte pappa med gräset.


Det blev en skön dag idag, med sol och värme.


Nu skall det hållas kväll.

14 kommentarer:

  1. Så fint det såg ut på Lödde plantskola! Så skulle det se ut på fler ställen! Jag har varit där för många år sedan. Kanske dags för ett återbesök?
    Vilken vacker trädgård ni har! Och precis som jag har konstaterat tidigare - ni ligger litet före oss, trots att vi bor mera söderut. Vårt gullregn är inte riktigt utslaget än...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Haha, Monkan, nu måste jag verkligen dra brett på munnen! Vet du vad JAG köpte i förrgår? Jodu, en citrusdoftande pelargon! Mosquito shocker kallas den och något annat namn fick jag inte av personalen i handelsträdgården. Men du, ibland blir jag lite mörkrädd över hur du och jag lyckas göra ungefär samma saker vid samma tidpunkt ...

    Plantskolan ni handlade vid är ju rena drömmen! Vilken tur att den inte finns HÄR, för blev jag insläppt där skulle man behöva belägga mig med strypkoppel och sätta hänglås på bankkortet ;o)

    Jag blir lika avundsjuk varje gång du visar bilder från din och C:s trädgård. Men samtidigt inspirerad! Här ser man handgripliga bevis på att arbete lönar sig och att det måste få ta tid. Med tanke på att jag inte kunnat ägna mer än fyra år åt "Rucklets" gård är jag ganska nöjd med vad jag t.v. åstadkommit. Vallmofröna jag fick från dig ifjol har f.ö. grott fint och växer så det knakar, men fåglarna har möblerat om lite i sådden, så vad som blir vad kan bli knepigt att avgöra.

    Ha nu en riktigt fin helg och njuuuuut av den fantastiska utemiljö ni skapat under era många år i huset! Nu ska jag ut och glasa det sista ...

    SvaraRadera
  3. Ja, den här plantskolan var något extra.
    Vi har bara de store kedjornas utbud och där får man inte någon inspiration. Plantorna står tätt i sina lådor och ser ibland lite ledsna ut. Jag har numera bara en balkong men det är lika roligt att göra den iordning varje år.
    Du har en fantastisk trädgård men så verkar du jobba mycket med den.
    Jag ser att våren har kommit lite längre i Skåne än här i Mälardalen. Solen skiner idag men det är förskräckligt blåsigt och inget balkongväder.
    Nu ska jag ge mig ut på en långpromenad längs
    Svartån.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Vilken plantskola alltså. där skulle man utan problem kunna gå vilse och bara njuta hihi.
    Gillar din rabatt.
    Har sån lust att få till nått här med. Men vi hyr ju bara...

    Emma är en liten (hm) buse hihi.

    Här blåser det idag. Men vad gör det. Solen skiner och kaffet smakar lika bra för det :))
    Ha det gott ute i den flotta trädgården nu.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Monkan, hi
    Your garden is so beautiful and your son is lovely!
    I wish you the best for your son!
    Thank you for wonterful photos!
    Greetings and a happy weekend!

    SvaraRadera
  6. Tack Monica,ja Lödde plantskola är värt ett besök, allt är i toppskick där, även personalen.
    Jag trodde ni låg före oss där nere på Näset, men då trodde jag fel :)
    Idag håller vi på att blåsa bort, usch.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Nina, visst är det konstigt att vi tänker och gör samma saker.
    Min citronpelargon skall snart blomma, då lägger jag ut en bild på bloggen. Blommorna är ganska oansenliga men doften på plantan är härlig.
    Vår trädgård har fått växa till sig i hela 34 år i vår regi, så det är inte så konstigt att där är lummigt och fint. Men som du vet, en trädgård blir aldrig färdig, jag har fortfarande ideer och drömmar.
    Jag är lite osäker på dina vallmofrö ännu, men jag har hälften kvar om ifall det inte skulle lyckas.
    Igår bara latade vi oss hela dagen i det fina solskenet. Idag har vi halvstorm och så har det kommit en rejäl skur.
    Håller på att baka lite, det var väldigt längesedan.
    Vi synes,
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Viola. Plantskolan är ett föredöme, till skillnad mot tex. Plantagen. Där är det som att komma in i ett snabbköp för blomster.
    Vi är nog lite före er, men ni brukar hinna ifatt oss lite längre fram.
    Idag är vädret si så där, men det är varmt 18-20 grader.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Synnöve, ja "lilla" Emma är en skön buse, hon är världens goaste vovve. Tyvärr blir många rädd för henne, det beror väl på storlek och det stora breda ansikte som många förväxlar med andra raser typ "kamphundar".
    Däremot är Emma en fantastisk vakthund.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Magda, ja jag är väldigt stolt för mina söner :)
    Hoppas allt är bra med dig.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  11. Vilken fin reklam för den fina plantskolan! Och vilken trädgård ni har, helt fantastiskt, men jag förstår att det ligger mycket jobb bakom.

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vilken underbar plantskola ni har!
    Måste ju bara bli inspirerad att gå omkring och titta!
    Här har nu (äntligen) häggarna börjat blomma så smått ;) Så trädgårdsarbete är också på gång! Bara lite värme fattas ;)
    JÄTTEFINT hos er!!
    Kram V.

    SvaraRadera
  13. Hej Cici, visst har vi lagt ner mycket tid i vår trädgård, men vi fått lön för mödan. En lummig oas mitt i storstaden
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Tack V, ber så mycket om ursäkt, har haft trassel med datorn, därför detta sena svar.
    Tack så hemskt mycket för din kommentar,
    Monkan

    SvaraRadera