lördag 7 maj 2011

Ett rött paket....,

Häromdagen när jag skulle hämta in posten låg det ett rött paket på trappan. Det hade färdats ända i från Åland.
Slet upp det, nyfiken, nyfiken, åh.... en jättefin sjal ifrån bloggvännen Stjernkraft.


Naturligtvis skulle den testas med en gång, jag lovar dig Nina, denna kommer jag att slita ut.
Vad vore livet utan riktiga vänner.



Idag tog vi picknickkorgen och for iväg ut i det fina vädret.
Rapsen har nu börjat blomma, det är något alldeles speciellt.


Vi åkte ut mot S Sandby och vidare åt Dalby,





Vi hamnade i Dalby Norrskog ett naturreservat som är helt fantastiskt, med många fina leder att promenera på.

I och ur kohagar, enebackar, bokskogar, småsjöar ja det är en väldigt skiftande natur som möter en här.





Nyfikna kossor,



inte nu längre, alla har vänt den vackra sidan åt oss.


Nu kör vi vidare mot Torna Hällestad




I Torna Hällestad ligger Trollskogen, där många träd ser ut så här





Dagen avslutades med en skön promenad i den svala bokskogen.


Nu ska vi hålla lördag, god kväll.

23 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    grattis med ditt nye sjal. Det ser varmt og godt ut.
    Fine bilder fra et utrolig vakkert landskap har du tatt også.
    Skulle gjerne gått en tur i trollskogen:)
    Her har det blitt varmere igjen, og det gjør godt for både kropp og sjel.
    Ha en fin helg.
    Berit.

    SvaraRadera
  2. Så fin du är på bilden, min vän! Synd att du skulle förstöra helhetsintrycket med att kasta den där trasan över axlarna ;o) Skämt åsido, roligt om den föll dig i smaken. Gallerstickningen till trots värmer den riktigt bra och är så fluffig att den kan användas som en jättehalsduk på vintern om man föredrar den varianten.

    Som vanligt (jag börjar känna mig tjatig) visar du helt underbara bilder från ditt Skåne! Ack, den där Trollskogen skulle jag kunna förlora mig i. Särskilt om jag hade kameran med mig (på det här stället i texten morrar jag dovt över att jag inte har en bättre än den jag har).

    Min gamla FinePix håller förresten på att säga upp kontraktet med mig. Slutaren har börjat låta som det är grus mellan kuggarna, vilket är mycket möjligt, för kameran har ju varit med i fickorna ett tag. Slutar den faktiskt fungera är katastrofen total. Moi, utan kamera, även om det bara är en av kompaktmodellen?! *gulp!* Tanken är för hemsk för att jag ska kunna stanna vid den ... :oS

    Här är ett rent underbart väder idag, men jag har hållit mitt löfte om att ta det lugnt denna mors dags-söndag. Det enda "riktiga" jag gjort är att gulla med pelargonsticklingarna från dig. De har nu fått flytta till riktiga terrakottakrukor inför sommaren och jag ber till alla makter att de klarar även den pärsen!

    Ha det bäst, flicka lilla!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Gröna färgnyanser är det ingen brist på i dina underbara bilder! En vackrare än den andra!
    "Kosläpp" såg jag faktist i Sveriges Tv4 i går förmiddag! Mycket trevligt att få se!
    Å vilken tjusig sjal, perfekt passande dig!
    Tänk vilka snälla vänner det finns!
    Vi har firat morsdag idag här i landet, med strålande sol och nu kommer äntligen värmen tillbaka!
    Ha en fin vecka!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Så fint sjal du har fått :)

    Vakre naturbilde!

    SvaraRadera
  5. Hej snygging! Vacker sjal på en vacker kvinna!

    Bokskogen, varje vår säger jag att jag ska åka dit, men det blir inte av. Men det ser ju ut som att man kan ta barnvagnen med sig så jag ska nog packa ihop hela familjen och åka dit snart!

    Hoppas helgen har varit bra. Vi har ju haft fint väder, men som det har blåst!

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker sjal du har fått! Så skönt att ha att svepa in sig i en sval sommarkväll! Hon är otroligt duktig, Nina stjärnkraft!
    Som vanligt vackra bilder från vårt vackra landskap!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Hej och tack Berit,trollskogen är verkligen ovanlig, det finns många konstigt skruvade träd där att beskåda.
    Det var en härlig tur vi gjorde, underbart med alla färgskiftningarna i naturen.
    Sjalen värmer både mig och mitt hjärta :)
    Ha en skön måndag
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, den där "trasan" föll Julia i smaken, så det får bli en sådan till henne lite längre fram i höst.
    Gallerstickning är jättekul att sticka. Stickade en tröja i tunnt garn som jag hade ovanpå linnen och T-shirt i "galler", himla snyggt.
    Jag håller tummarna för att din kamera håller ett tag till, det är ju ett dyrt kapitel om man måste köpa ny.
    Vi har också fint väder, jag har börjat att skola mina pelargoner, puh, ett fasligt flyttande på dem ut och in.
    Ha en forsatt skön fortsättning på veckan
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Vivan, Boken har en så häftig grönska, nästan lite onaturlig.
    Visst är kossorna roliga att titta på när de släpps ut i det gröna.
    Ja, det gäller att vara rädd om sina vänner, Nina/Stjernkraft är en sådan vän. Sjalen är helt underbar.
    Nu får du njuta av det fina vädret, ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Marie för att du tittade in.
    Det är så mycket jag vill fotografera, men man kan inte lägga ut för många bilder då blir det kanske tjatigt.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, gissa om jag blev? Nina är en riktig "super" kvinna hon kan ju allt. Önskar jag hade hälften av hennes energi.
    Kul att du gillade bilderna, de är tagna med mitt nya objektiv, jag är inte riktikt hemtan med det ännu.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Oh man bockar.
    Där vi var igår är perfekt att dra vagn, även cykla. Du måste besöka det stor naturreservatet,
    där är underbart. Trollskogen är en liten bit av det hela.
    Tack Petra för ditt besök på min sida.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  13. Jag säger bara TACK för alla fina bilder! Och vilken pangbrud du är i din vackra sjal!
    Hulda

    SvaraRadera
  14. Jag har egentligen inget nytt att komma med utan bilderna är härliga som vanligt. Schalen var också härlig kan jag tänka. Hon är duktig och snäll den där ålandsbon.

    SvaraRadera
  15. Ja Hulda då är det bara att njuta av bilderna, vårbilder är tacksamt att fota.
    Tack för komplimangen :).
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Cici, välkommen hem. Sjalen är väldigt skön.
    Ja Nina är toppen, synd att vi så långt ifrån varandra. I bland skulle jag vilja träffa bloggvännerna, men det är ju nästan omöjligt.
    Ha det bra Cici
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Väldigt fin sjal och den där bokstigen är precis som en läkare sa att jag skulle promenera i: plan, inte en massa sly och annat!
    sv: innan "samtalet" med skatteverket så skulle jag prata med kommunen ... kö, lång, till en kundtjänst som kopplade till en annan kundtjänst (?) och kö, kö, kö hela tiden! Sedan visade sig att maken hade fixat pappren från skatteverket med jobbets skrivare (vi har ingen!). :)

    SvaraRadera
  18. Tack 4U2.
    Det var ju synd att du fick sitta i kö i onödan.
    Bokskogarna här nere är alltid rena ifrån sly och dyl. De vårdas ömt.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Monkan, hi
    Beautiful gift of your friend!!!
    You are very pretty!
    Your photos are wonterful, with strange trees!!!
    Thak you for this nice tour!
    Greetings

    SvaraRadera
  20. Mycket vacker sjal och mycket vacker kvinna!

    Trollskogen ser härligt vacker och mystisk ut.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  21. Tack Magda.
    Träden där är väldigt annorlunda än på andra ställen. Man kan förvänta sig att det kommer fram ett troll när som.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Jag bugar och bockar :)
    Trollskogen är underbar, men vad jag kan minnas fanns det mycket fler sådan träd när jag var yngre.
    Kanske höststormarna har gått hårt åt dem.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Tack Magda,
    Jag hoppas att bjuda på fler turer från mitt vackra landskap
    Monkan

    SvaraRadera