söndag 26 december 2010

Den enes död, den andres bröd

Dagen före julafton fick jag bevittna en makaber syn i trädgården. Ute i snön, mitt på tomten låg en av våra hornugglor oförmögen att resa sig och flyga iväg. Vi förstod att någon hade angripit stackaren.
Jag gick för att hämta min kamera, när jag kom tillbaka upptäckte jag vem som var orsak till det hela.
En bit upp i vår kastanj satt en duvhök och vaktade sitt byte.

Den var mycket vaksam, jag försökte att inte röra mig så han eller hon skulle se mig.

Efter en liten stund släpade duvhöken iväg med sitt byte in under vårt lilla äppelträd och började kalasa på det. Det var så smärtsamt, för jag vet att hornugglan har en" kompis", de båda har hållit till i en av våra stora tallar nu sedan i höstas. Blir den hökens nästa byte?

Det kändes precis som om höken hade koll på mig.

Det är nog ganska ovanligt att få besök av en sådan här stor rovfågel i en stadsträdgård, men sparvhökar finns det gått om, de kommer gärna nära fågelbordet där vi matar alla våra småfåglar.
Vi har sett den stora duvhöken varje dag, han har insett att det finns mer att hämta.
Den jagar ganska stora byten, såsom kråkfåglar, kaniner, harpaltar och ugglor. Hoppas att våran kisse är för stor, han var ute vid tillfället men låg och tryckte intill husväggen.

Bilderna är av förklarliga skäl inte av någon högre kvalite. De är tagna inne i från rummet genom fönsterglas och på ganska långt avstånd. Men det är inte varje dag som man har chans att fota dylikt så jag är nöjd ändå.

Jag passar på att ÖNSKA EN GOD FORTSÄTTNING TILL ER ALLA.

16 kommentarer:

  1. Önskar dig detsamma. Trots allt fick du ovanliga bilder.

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder, trots att det är en ganska sorglig historia. Men så är livet...
    Vi fick för ett tag sen se när en sparvhök tog en av de småfåglar, som åt vid vårt fågelbord, men jag hann inte dit med kameran.
    Men man får tänka som vår dotter sa, när jag berättade det, att rovfågeln ska ju också ha mat...
    Ha en fortsatt GOD JUL!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Visst är verkligheten hemsk ibland!
    Och att se allt så där på nära håll ännu värre, men tyvärr kan man ju ingenting göra!
    Men åtminstone vackra är dom "hemska" fåglarna!

    GOD FORTSÄTTNING på julhelgen!
    Tack för alla vackra bilder jag fått ta del av under året!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Ja 4U2, det var en speciell känsla att kunna fota en sådan stor "pippi" hemma i stan.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Ja det är sant Monica, naturen har sin gång.
    Sparvhöken är en flitig småfågelsjägare här hos oss också. De kommer som skjuten ur en kanon ner mot de små stackarna, oftast är det ju de svaga som stryker med först.

    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Vivan, jag tycker också de är vackra våra rovfåglar, alla behöver ju mat så det är bara att acceptera.
    Så roligt att du gillar mina bilder det gläder mig.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hei Monkan,
    Fantastiske bilder, og ikke hverdagskost å få en slik fugl på besøk.
    Ha ei fortsatt riktig fin jul:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  8. Tack Berit, jag är glad att jag hann fånga den på några bilder.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Vilket drama och vilken tur att du hann med att fota det. Man kan bli lite ambivalent när man ser rovdjur jaga, men naturen klarar sig nog bäst utan människans ingripande.

    Ha en bra fortsättning på julen och mellandagarna.

    SvaraRadera
  10. Ja Cici, det brukar bli fel när vi blandar oss i naturens gång.
    Tack för din kommentar, nu önskar jag god natt.

    SvaraRadera
  11. Ja, så tragiskt och naturligt. Men tänk att få uppleva det i stan!
    Hulda

    SvaraRadera
  12. Hej Hulda, det var ett skådespel man nog aldrig får uppleva fler gånger.
    God fortsättning
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Senkommen kommentar nu igen; sorry för det!

    Tjusiga hökbilder, även om historien bakom dem är tragisk. Är det julklappen som varit i farten, förresten? Jag gissar det, för det verkar osannolikt att du skulle fått så passa bra närbilder genom att plåta inifrån huset ;o)

    Man ser faktiskt duv- eller sparvhök lite då och då här i mitt kvarter mitt i stan också. Jag tror att dessa listiga rovfåglar har lärt sig att stadsbebyggelse är utmärkta jaktmarker med god sikt i och med att mängden träd är så pass liten. För mitt vidkommande är det bara bra om de kan bidra till att hålla kråkfågelstammen under kontroll!

    Nu ska jag sleva i mig lite hafsig middag för att orka ta itu med slutkapitlen på bokeländet.

    Sköt om dig (skönt att det inte var det du trodde) så hörs vi!

    SvaraRadera
  14. Ja, naturen kan verka grym ibland.
    Det måste vara intressant att med egna ögon uppleva skådespelet och tillika fota det.
    Det är många härliga bilder du har visat på din blogg under året som snart är slut.
    Och om ett par dagar hälsar vi ett nytt år. Ett riktigt
    GOTT NYTT ÅR till dig och de dina en önskan från Viola

    SvaraRadera
  15. Hej N, nej det är inte julklappen som varit i farten. Typiskt att pippin inte kunde vänta en dag till, men den var väl jättehungrig :(. detta hände Lille-julafton. Men jag har naturligvis förstorat bilderna så mycket det gick, kvaliten är också därefter.
    Julklappen håller jag på att träna med, "skitkul", men det dröjer nog ett tag innan det blir något riktigt bra resultat :D.
    Ha det bra i skrivarlyan :D
    Vi synes och höres
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Viola, det gläder mig att du har gillat mina bilder. Jag försöker lägga ut så varierat som möjligt.
    Som du säkert förstår tycker jag det är väldigt kul att fotgrafera.
    Skådespelet i trädgården var himla spännande trots allt.
    Jag önskar också dig ett Gott Nytt.
    Monkan

    SvaraRadera