lördag 4 december 2010

Julmarknad

Så var det åter dags för årets julmarknad på Katrinetorps gård. Idag tog jag med mig barnbarnet Julia dit i det blåsiga och råkalla vädret.
Parkeringen var full med bilar, jag trodde i min enfald att alla skulle vara i stan i dag när Malmö Citytunnel skulle invigas med pompa och ståt.


Granbockar, fast jag tycker mer det ser ut som granpudlar, roliga är de i alla fall.

Korvar i parti och minut, ren, björn, hjort och vildsvinskorvar gick att köpa här.


Här är Julia i full aktion inne i antik och kuriosavdelningen. Fårskinnet lockade, men det var dyrt.

Här var det folktomt för tillfället så jag kunde ta en bild, annars kryllade det med människor överallt.

Lite ät och drickbart såldes det överallt. Julia spanar in Sövdeglöggen.

Nu är vi inne i huvudbyggnaden som är vackert smyckad med blommor och mossa. Tjejen spelade vackert på flöjt i sin ensamhet i hörnet.

Ett bord dukat för julmiddag. Alla rummen har så fina väggmålningar, det är svårt att förstå att detta hus en gång var ett sommarhus.

Alla blomdekorationer hade gårdens trädgårdsmästare gjort.



Det vackra biblioteket och sällskapsrummet.

"Granen står så grön och grann i stugan", nej, så grann var den inte.

Söta moss och rospaket.

Ute i stallet hade många ihärdiga hantverkare ställt ut sina alster.



Fantastiska stearinljus,

Naturligtvis Spettkakor, som är ett måste på det skånska julbordet

Halmslöjd ifrån Ystad. Halmsaker är något som jag inte skulle kunna vara utan, det är så fint.
Julia och jag gick i flera timmar, jag har bara visat en bråkdel av allt som fanns på marknaden.
Vi hade händerna fulla med påsar när vi till slut blev hämtade av C.


Vi slapp att åka häst och vagn hem som tur var, brrrrr det var så kallt.

Nu blir det inte fler julmarknader gör min del, tror jag. Det är dags att sätta i gång med förberedelserna nu i fall man skall bli klar till jul.
Nöjda och belåtna intog vi en fika hemma hos oss, med nyinköpta surdegsbullar innan Julia blev hemskjutsad.


God natt

24 kommentarer:

  1. OOOj så UNDERBART vackert på den julmarknaden!
    Tack för bilderna!

    SvaraRadera
  2. Det är riktigt jobbigt att se dina fina bilder från Katrinetorp! Jag ville så gärna åka dit, men det blev inte av i år heller. Skulle så gärna vilja se de vackra rummen med de fina väggmålningarna också.

    Jag har i många år velat ha vackra halmdekorationer till jul. Det är nostalgi för mig eftersom min farmor och farfar alltid hade det.

    Idag får du stanna inomhus i snöstormen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, jag känner att man kanske borde släppa in ett visst antal människor i taget för att alla ska få se de vackra rummen ordentligt! Juldukningen med äppeltornen var makalös, det fanns hur mycket fint som helst där! Men jag håller med dig, bockarna såg ut som pudlar :-) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Så fint det ser ut! Vi var där i fjor men i år blir det liksom inte tid...
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Nu har jag varit på julmarknad med dig. Dina bilder är så fina. Här är julmarknad i dag på Tidö Slott - tyvärr inget för mig, ryggen vill vara hemma.
    Ha en fin 2:a advent.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Åh ... vilken marknad !!!
    Den skulle vara något också för mig att ströva omkring på!
    Så fina bilder du bjuder på, precis som om man var där :)
    Ha en skön andra advent!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  7. Sånn ein flott og koselig stad å ha julemarked - stemningsfullt.

    God søndag.

    SvaraRadera
  8. Hei Monkan,
    Dette var et utrolig flott sted å ha julemarked. Kunne gått i timesvis på et slikt sted.
    Takk for hyggelig hilsen i bloggen min. Blir litt så som så med bloggingen akkurat nå. Juleforberedelser blir det en del av akkurat nå. Koslig tid vi er inne i.
    Ønsker deg ei riktig god uke.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  9. Tack Anelias, det var så trevligt att dela med mig av mina intryck till er alla.
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Petra, så synd du inte kunde gå dit. Det är en fröjd för ögat att vandra omkring där.
    I år fick man inte besöka ovanvåningen tyvärr.

    jag har varit inne hela dagen i det tråkiga vädret.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack Fru Venus, dukningen är super fin, men det finns ingen plats för mat.
    Tänk så fint de hade det förr, fast det bara var en "sommarstuga" :)

    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Monica, vi var där också i fjol, då var det faktiskt ännu finare blomdekorationer.
    Marknaden hade i stort sett samma utställare, några kände jag inte igen.
    Men visst är det en fin julmarknad

    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Vivan, så kul att du gillade marknaden.
    Det är det bästa med bloggandet, att kunna följa varandra i vått och torrt.

    Monkan

    SvaraRadera
  14. Tack Ruth för din kommentar
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Tack Polargrevinnan, så tråkigt med ryggen din.
    Jag kan tänka att julmarknaden på Tidö säkert är jättefin.
    Men det kommer fler jular

    Önskar dig bättring
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Berit, ja det blir lite si och så med bloggandet nu, även här, det är ju så mycket som ska fixas.
    Allt tar längre tid ju äldre man blir :)
    Tack för din kommentar, det värmer i vinterkylan
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej

    Ja nu har det hänt igen...man har missat ännu en julmysmarknad eller så typ...he he....allt för att man skall klara sin brödföda..ha ha...men jag brukar tänka....kommer igen nästa år....grr....ja kanske kommer fler möjligheter att inte missa sådant här julmys.

    SvaraRadera
  18. Där skulle jag gärna har varit med er.
    Så vackert allt var.
    Julbockarna såg verkligen ut som pudlar men fina var de.

    Spettkaka har jag aldrig ätit faktiskt. Är det gott?

    Här snöar det för fullt. Måste ut skotta lite.

    Ha en skön måndag nu.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  19. Ja, grabben så är det. Man hinner inte med allt här i livet.
    Synd för det var en fin utställning.

    Monkan

    SvaraRadera
  20. Hej Synnöve, spettkaka är inte min favorit, den är alldeles för söt.
    Men de flesta skåningar gillar den. Det är en festkaka som brukar finnas till desserten vid bröllop, julbord, det skånska smörgåsbordet eller när det ska firas något speciellt.

    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Förlåt den senkomna kommentaren, Monkan, men jag är så inne i tant Solveigs liv och leverne just nu att jag mer eller mindre glömmer tid och rum. *Blipp* så har en dag gått igen utan att jag hunnit med ...

    Det var väl ändå ett fantastiskt vackert hus, hördu! Synd att man inte kan säga riktigt detsamma om granen ;o) Ska jag vara ärlig är den måste nog bland de snedaste och vindaste jag någonsin sett. Men julstämningen verkar ha stått högt i tak och det är ändå det som räknas!

    Själv har jag inte varit på en enda julmarknad i år, men det är inte någon katastrof för den skull. Vi har vad vi behöver, mer pynt finns det inte plats för och allt i matväg lagar jag ändå själv. Fast om jag inte hade varit så inne i mitt skrivande hade det förstås varit roligt att gå bara för att titta på vackra saker och glo på folk. Det nöjet är ju dessutom gratis :o)

    Nu åter till historieberättandet! Vi hörs!

    SvaraRadera
  22. Tack N, inte behöver du ursäkta dig för att du inte varit inne på min blogg. Alla har väl mycket omkring sig nu. Jag har ialla fall. Jag tittar till min blogg endast vi några få tillfällen på dagen, hinner inte mer. Just nu gör jag mig iordning för att gå och sjunga.

    Jag roar mig också med att studera folk och deras beteende, skitkul :).
    Vi handlade lite fina rökta viltvaror, som vi har svårt att få tag i här nere i vanliga fall.
    Jag har inte hunnit att läsa om Solveig ännu, spar det till jag har gått om tid så att jag kan njuta riktigt.
    Men då kommer recensionerna ifrån mig, ha, ha
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Det där är vad jag kallar en julmarknad! Den dottern och jag var på i Uppsala slott var mer en loppis, en stor besvikelse. Men nere i stan fanns det stånd med mera julkaraktär.
    Pudelbockarna/renarna var lustiga. Kanske kan man få gubben att göra något i den stilen.

    SvaraRadera
  24. Tack Cici, det är verkligen klass på den här marknaden, men så drar den också massor med folk.
    Bockarna har en speciell charm, men jag föredrar de gamla hederliga halmbockarna.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera