fredag 10 december 2010

Nu är det full rulle, julen är nära.

Jättegoda bröd som tar lite tid att baka.

Första dagens deg.

2,5 dl vatten ( kallt )
½ paket jäst
4 dl fullkornsvetemjöl special
1 tsk salt

Allt köres i assistenten i 15-20 minuter, sätt folie över bunken och ställ svalt till nästa dag.

Dag två

Blanda första dagens deg med:
3 dl vatten
½ paket jäst
8 dl fullkornsvetemjöl eller vetemjöl special
1½ tsk salt
1 msk honung

Allt köres i assistenten 20 minuter.

Tippa upp degen och arbeta den smidig. Dela degen i två bitar som formas till limpor.
Lägg dem på plåt och täck över, låt jäsa under duk i 1½ timme

Snitta med skarp kniv och pensla med vatten.

Grädda, 225 grader i nedre delen av ugnen, ca 30 minuter.
Brödet får en fantastisk härlig skorpa, fint tuggmotstånd. Man kan tillsätta fröer eller nötter, men det är så gott naturellt så jag hoppar det.

Efter brödbaket var det dags med en promenad ner till Limhamn.

Trots töväder har vi fortfarande mycket snö kvar, vid den här tiden brukar det endast vara
grått och trist.
Vi är jätteglada för snön, och hoppas den får ligga över julen för stämningens skull.

Först var jag inne i vår fina chokladbutik, handlade hem choklad och fin kakao, som skall användas bl.a. till lite julgodis.


Enklast hade ju varit att köpa färdiga praliner men det är så kul att själv göra dem.
Men så fina som de på bild blir de förstås inte.


Snett över gatan ligger prylbutiken Magnolia.


Här gick jag en stund och botaniserade bland en massa roliga saker,


En grej hade jag lagt undan som skulle hämtas, kommer senare på bloggen,


I flera år har jag köpt på mig små olika glassaker att hänga i gran eller ris. Dessa tre köpte jag inne på Magnolia.

Väl hemma blev de upphängda i tallriset tillsammans med de gamla sakerna.


Lampan i köket blev garnerad med grönt och Gilles pepparkakshjärtan det får duga iår.

Barnbarnet Julia kom hem till oss efter skolan, det är alltid lika roligt när barnbarnen kommer.
Julia hade för avsikt att binda en krans till ytterdörren så hon satte igång med det.

Nu börjar det likna något, det luktade grane i hela köket.
Belöningen blev nybakat bröd och te, innan hon skulle hem till sig.

Kransen blev jättefin.
Det var det hela för idag.
Ha en skön kväll.

10 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    Her var det mange koslige bilder, som gir førjulsstemning.
    Brødet ser veldig godt ut, og det var en spennende fremgangsmåte.
    Her holder vi på med juleforberedelser, og det har blitt litt baking siste uken.
    Ha ei riktig god helg:)
    Berit.

    SvaraRadera
  2. Igen!! Jag ska inte titta in här när jag är hungrig! :-)) Vilka bröd! Och kransen är jättefin! Jag antar att chokladbutiken inte behöver nån kommentar ;-) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Bröden ser absolut underbara ut! Jag är en riktig "brödoman"! Bröd, ost och vin, så är jag nöjd...
    Vilken fin dörrkrans ert barnbarn gjort!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack Berit, jag tycker du ska baka brödet det är jättegott.
    Alla har nog fullt upp nu med förberedelser inför julen, Hela tiden är det något som ska fixas.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack FV, Jag är glad för kransen, hon är så duktig.
    Nej chokladen talar för sig själv, mums
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack Monica, detsamma här, jag är också glad i riktiga bröd och ost. Tyvärr blir jag dålig av vin (rött).
    Ha en skön kväll i det förfärliga vädret
    Monkan

    SvaraRadera
  7. ja konstigt att dom inte har fler dreggel märken o det på skyltfönstret med choklad pralinerna------??

    SvaraRadera
  8. Ja Susanne, du skulle känt lukten därinne i butiken. Det finns nästan inget godis som så gott som riktigt fin choklad.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Å, ett så fint inlägg! Och fy vilken usel bloggare och bloggbesökare jag är just nu :o/ Ja, du vet ju vad det beror på, så jag hoppas bara att du kan ha överseende under den tid det varar.

    Här i "Rucklet" är det inte mycket (läs: inga) julförberedelser alls på gång. För vart år som går tappar jag ytterligare en liten bit av lusten; vad är vitsen med att pynta och göra fint när det ändå bara är jag som finns i kojan? Ja, jag utgår nämligen från att lilla A väljer att jula hos sin pappa i år igen, eftersom det på den adressen finns mer folk, liv och rörelse och HUNDAR, hennes stora passion.

    Men en krans på dörren har t.o.m. jag! Fast den Julia gjorde åt er är sååå mycket vackrare, det måste jag erkänna. Hon är duktig, den tösen!

    Nu håller vi tummarna för att ni får behålla snön över jul, för visst förhöjer det stämningen ett snäpp! Och har den hunnit regna bort allaredan så önskar jag att ni får mera ;o)

    SvaraRadera
  10. Hej N, ja jag vet att Solveig tar sin plats nu.
    Man kan inte hinna allt, jag lägger inte själv ut bloggar varje dag.
    Jag blev jätteglad för Julias krans, yvig och fin. Ja, hon har blivit duktig, men framför allt hon har rätt känsla och smak.
    Jo du regnet tog nästan all snö, sedan har det frusit på, så det är ganska halt på sina ställen.
    Förresten, vi har fått domherrar till fågelautomaten, det är kul.
    Monkan

    SvaraRadera