söndag 12 december 2010

Lussebaket med son och barnbarn

Detta har aldrig hänt mig förut. Köpte en amaryllislök för ett par veckor sedan, den har vuxit till sig rejält.
Gissa ifall jag blev förvånad när jag upptäckte att löken har tre blomstänglar, plus en till på gång som inte har kommit lika långt. Bra utdelning för 39 kronor.

Nu ser jag fram emot blomningen, har jag tur sker den lagom till jul.

Varje år innan det stora julbaket rensar jag ut alla gamla kryddor och annat mojs som samlats under året. I år har jag dessutom bytat ut alla kryddburkarna, alla inköpta på IKEA, var annars?
Jag tycker själv att det ser prydligt ut.

Yngste sonen ville komma hem och hjälpa till med lussebaket, det är tradition att baka hemma hos mig varje år. I år fick jag dela upp baket på grund av att sönerna har olika arbetstider.

Saffransdegen är nu färdigjäst, nu ska det jobbas.


Sonen fixar och donar, och jag plåtar, bra arbetsfördelning :).

Nåja, vi hjälptes åt, 80 lussebullar färdiga lagom till Lucia.

Sonen (Skånegrabben) hade en önskan att få baka sina småbrödsfavoriter : Brysselkex, finska pinnar, choklad-och vaniljkakor.
Javisst, det är bara att sätta de tre degarna, så med litet hjälp av mig gjorde han det.

Mandelkvarnen åkte fram, mandlen till pinnarna males.
Det ringde på dörren, därutanför stod Julia glad i hågen, "jag vill också vara med".

Naturligtvis, sedan var det ett fasligt fnissande på de två, det ena skämtet efter det andra drogs,
ja, det var så kul hela tiden.

Vovven Emma ville också vara med på ett hörn, väntade hela tiden på att något mot förmodan skulle hamna på golvet.
Nu gjorde det inte det, så i ett nafs snöt hon en kaka i ett obevakat ögonblick. Naturligtvis inte med på bild, synd.

Här ligger kakorna i sina burkar.
De bruna kakorna är skurna pepparkakor gjorda på Dinkelsikt och fullkornsdinkel. Jättegoda med mögelost på.

Nu väntas det på fika med avsmakning på det hembakade.
Vi höll på nästan en hel dag, men så trevligt vi hade. Jag säger som Julia barnbarnet: det bästa med julen är förberedelserna och väntan.
Nu önskar jag er alla en fin Lucia imorgon.

18 kommentarer:

  1. Åh, vad det ser mysigt ut i ditt kök och så fint med kryddburkarna!
    Så många sorters kakor ni gör, här har vi inskränkt det till fyra sorter numera.
    Men det är ju så roligt att baka, om man är några stycken!
    Ha en fin söndagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mysigt ni har haft det! Härliga juliga bilder!

    Ute däremot är det inte julstämning längre. Man luras att tro att våren snart är här.

    SvaraRadera
  3. Så mange kaker du har fått i boksane dine. Eg baka første slag i dag.
    God Lucia dag til deg og.

    SvaraRadera
  4. Hej Monkan ... vilket härligt, roligt inlägg du gjort!
    Och vilka fantastiska bakverk ni tillrett!
    Skulle önska någon av mina tre vuxna söner bakat också! Men alla har sina olika intressen ;)
    Tack för besöket!
    Ha själv en fin luciadag i morgon!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det ser ut, och vilken full pott med Amaryllisen, och till det priset!! :-) Jag håller med, förberedelser är halva nöjet! Ha en fin kväll och Lucia!

    SvaraRadera
  6. Men så ni har stått i! Lussebullar är gott, just för att de inte är så himla söta.
    Och vadå?? är Skånegrabben din pojk?? Jag brukar ju läsa hans blogg! Han tar fantastiska bilder av hus och berättar om sina promenader på ett intressant sätt. Så jag har sett en hel del av Malmö via Skånegrabben. Ja, äpplet faller inte långt... för du skriver ju också om dina äventyr och med lika fina bilder. Kul!!!
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Tack Monica, vi trivs i vårt kök. Här i vår familj finns det en del kakmonster så det är lika bra att baka av bara sjutton när man får hjälp.
    Det är skönt att kunna plocka fram när barnen kommer hem.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  8. Tack Petra, det är väl synd att det blev så tråkigt ute. Nu är det kallt igen, typiskt Skånsk vinter.
    Ha en mysig Lucia
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Tack Ruth, ja det blev en del kakor.
    Hoppas du får en fin Lucia.
    Förresten firar ni det i Norge?
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Vivan, båda mina söner är roade av både matlagning och bakning. Men det är väl tur att alla inte är lika.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack Venus, det är tur att man har tur någon gång, nu skall det bli kul att se vilken färg blomman blir.
    Det blir Lucia hemma hos mina barnbarn i morgonkväll.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Hulda, visst är det min grabb. Ja han kan sin stad på sina fem fingrar, vetgirig som han är.
    Skånegrabben och jag har samma intresse för historia, både nutid och dåtid.
    Ha en fin Lucia
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Jamen, vilken högvinst med amaryllisen! Så många blomstänglar kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett på en och samma lök. Grattis, din turknutta!!!

    Mina egna två madeiraamaryllisar har nu börjat bekänna färg, och det visar sig att jag gissade rätt om vilken som har vilken färg :o) Den röda jag har sparat sedan ifjol har däremot inte börjat utveckla någon grönska alls ännu. Om den överhuvudtaget tänker sig att blomma så inte blir det till jul i alla fall.

    Vet du vad, jag kan inte annat säga än att jag blir lite avundsjuk på dig, när jag ser hur mysigt ni har det tillsammans i familjen ... Men samtidigt gläder det mig! Det är ju precis det här julen ska handla om: gemenskap, värme och glada miner.

    Och så tackar jag för inspirationen! Någonstans mellan kapitlen ska jag försöka få tummen ur och åtminstone sätta en pepparkaksdeg. Kanske redan idag!

    Kram på sig, julfrun! :oD

    SvaraRadera
  14. Tack snälla du, det värmde, julen ska ju vara glädje.
    Jag har sparat amaryllislök en gång, men jag lyckades inte med den,till slut tröttnade jag och den fick hamna i komposten.
    I dag ska C och jag ut tillsammans och köpa några "klappar", sedan skall jag på genrep med solister och musiker inför julens arr. med körerna som jag är med i.
    Lycka till med pepparkakorna, jag hoppade de traditionella i år, de nya skurna med dinkel får räcka.
    Ha en bra skrivar dag, ska bli roligt att läsa sedan.
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  15. Men vilket mys och nu har jag satt i hop två bloggar som jag följer..mor och son :)
    Tog en stund innan 5 kronan föll ned.. men härligt bak och IKEAS prylar är oftast bäst och funktionella och enkelt sagt snygga :)

    SvaraRadera
  16. Så underbart mysigt det låter och ser ut. Det är härligt att ha lite sånahär traditioner. Det är ju ändå det julen går ut på - att man ska umgås och mysa med sina nära och kära.
    Jag måste bara ge en komplimang till ditt underbara kök. Gardinerna är superfina.
    Ha det gott o sköt om dig
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej Susanne, kul att du följer oss båda.
    Tack för fin kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Tack Camilla, vi är väldigt tradtionsbundna i vår familj, det gillar jag.
    Jag är själv nöjd med mina gardiner.
    Köket är mysigt, vi trivs jättebra där.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera